Korunovace Lukáše a Natálie
Ale nebylo to tak jednoduché, na ukrajinském venkově se dodržují tradice a lidé jsou věřící. I Lukáš musel před svatbou vstoupit do pravoslavné církve, aby bylo vůbec možné snoubence sezdat. A svatba podle tradice proběhla podle pravoslavného rituálu, který je velmi symbolický, každý krok, každé slovo má svůj hluboký význam.
Už začátek obřadu je proti katolickým svatebním obřadům značně odlišný. Snoubenci v první části liturgie nejdříve čekají v předsíni kostela a při vstupu do chrámu k druhé části pak přecházejí se zapálenými svíčkami v rukou po bílém plátně. To symbolizuje svou sněhovou bělostí, že na ně ještě nikdo nevstoupil, ale především neposkvrněnost jejich duší i těl a také čistotu úmyslů.
Ve druhé části liturgie mají snoubenci vyhrazen prostor uprostřed chrámu, kde se postaví na bílé plátno před stolek, na němž je položen kříž, evangeliář, koruny a věnce. Pak proběhne obřad zvaný korunovace, Je to způsob, kterým se snoubenci stávají novomanžely. Koruny symbolizují královský znak – manželé se stávají zakladateli dalšího pokolení, mají být králi nad svými potomky. V samotné korunovaci a církevním požehnání je obsažena veškerá moc tajiny sňatku. Kněz pak pronáší podobnou formuli, jakou známe i z katolických svatebních obřadů. Příslušnou formulí korunovace se vykonává příslušný sňatek.
Kněz se ptá: „Chceš-li, Lukáši, z dobré vůle, bez přinucení a z pevného rozhodnutí pojmout sobě za manželku tuto Natálii, kterou zde před sebou vidíš?
Ženich odvětí: Chci, ctihodný otče.
Kněz: Nezaslíbil ses jiné nevěstě?
Ženich: Nezaslíbil, ctihodný otče.
Podobně se kněz ptá i nevěsty. Tím okamžikem se stávají oddávaní manžely. Kněz spojuje ruce novomanželů, pokryje je koncem svého epitrachilu (štóly) a vede je třikrát kolem stolku. Jsou to první společné kroky novomanželů. To, že kráčejí kolem evangelia, je symbolem touhy, aby se jejich život řídil evangeliem a nechali se vést církví. Kruhové obcházení dále symbolizuje slib manželů věčně chránit manželské spojení.
Tolik popis obřadu podle dipl.práce M. Běhala z JUČB.
Hostina následovala později, ženich s nevěstou a svědky usedli k samostatnému stolu a pak už všichni jedli, pili, dobře se měli …