Do soutěže letos vyjede rekordních 120 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939.
Jak říkám...
„Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže.
Start 1000 mil československých 2022 proběhne ve čtvrtek 16. června 2022 v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6.00 a 8.00 hod. Ovšem již den předtím, ve středu 15. června od 13.30 hodin program začíná příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se postupně mění v závodní depo. Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, stánky ŠKODA, časopisu Svět motorů, Czech Motorsport a další. Nebudou chybět komentované rozhovory s účastníky soutěže a možnost občerstvení. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského bude připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 19.00 hodin. Akce se koná za finanční podpory Městské části Praha 1.
Jak říkám...
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.
Letošní zahájení prestižního závodu veteránů se nemůže obejít bez pevného spojení oslňujících historických automobilů a původního dobového oblečení. Je to potvrzení toho, že automobily a móda k sobě vždy patřily a stále patřit budou. Ti, kteří se chtěli v minulosti pochlubit svým technickým „zázrakem“, dbali o to, aby i oni byli stejně elegantní. Vždyť bez automobilů a patřičného oblečení se neobešla žádná významná společenská událost a později ani běžný pracovní den. Právem obdivovanou krásu automobilů mají v režii opět jejich majitelé, to druhé sběratelka Vlaďka Dobiášová se svojí agenturou. Tentokrát se modelky objeví v originálních modelech dvacátých a třicátých let minulého století a ani tentokrát nebudou chybět skoro nevyčerpatelné zdroje ze skříní automobilistů a klubových funkcionářů pánů architektů Edvarda Rechziegla a Rudolfa Utěšila, včetně původního oblečení jejich rodin. Připraveno je i překvapení, které určitě potvrdí propojení automobilismu a módy u příležitosti významných životních událostí. Je dobré si připomenout, že všechny modely jsou původní dobové originály, které s jejich majitelem prožily určitou část jeho života.
Na středeční akci se také podílí Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského (NPMK). Budova Pedagogické knihovny J. A. Komenského se nachází přímo vedle budovy Autoklubu ČR. Právě zde se uskuteční ve středu 15. června 2022 od 13:00 do 17:00 hodin doprovodný vzdělávací program pro děti na téma „Buď jako Eliška!“ na podporu dopravní výuky. Jejich dospělý doprovod může absolvovat soutěž o knihu Jan Amos Komenský v kostce autorky M. Pánkové. A ještě tady bude také stánek BESIP s dopravní výchovou pro děti s hravými aktivitami.
Jak říkám...
„Velmi si cením toho, že se Národní technické muzeum na této skvělé akci podílí již tradičně jako spoluorganizátor. Letošní ročník soutěže připomíná 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. Právě Národní technické muzeum je instituce, které uchovává naše kulturní dědictví a spravuje a prezentuje automobilovou sbírku obsahující nejvýznamnější vozy naší automobilové historie včetně nejstaršího u nás před 125 lety vyrobeného NW Präsident. Soutěže se každoročně zúčastní dva naše historické vozy a na sobotní dojezd do cíle připravujeme celodenní program pro veřejnost. Přijďte podpořit posádky historických vozů do cíle, zažijte atmosféru prvorepublikového závodu a fandit můžete i malým závodníkům na šlapacích autíčkách,“ řekl k závodu generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Sobotní celodenní program 18. června 2022 u Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček „Rallye NTM“. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Součástí odpoledního programu na ploše před muzeem bude také stánek BESIP s programem dopravní bezpečnosti pro děti i dospělé.
Průjezdy 1000 mil československých 2022
Čtvrtek 16. června 2022
6.00 Start Praha – Opletalova
7.00 Kolem Českého Brodu
7.30 Kolín
8.10 Kolem Golčova Jeníkova
9.20 Polná
10.50 Velká Bíteš
11.15 Ostrovačice, hotel D1
12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14.10 Lednice náměstí
14.50 Lanžhot státní hranice
15.35 Malacky
16.15 Cíl – Bratislavský Hrad
16.45 Bratislava, Rybné námestie
Pátek 17. června 2022
8.30 Start Bratislava, Rybné namestie
9.00 Slovenský Grob
10.00 motokáry Dĺhá
11.00 Kaplna
11.55 Šamorín
13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie
Sobota 18. června 2022
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8.35 Holíč
8.50 Hodonín
11.10 Brno, Dominikánské náměstí
12.00 Velká Bíteš
13.20 Přibyslav
14.20 Chotěboř
14.40 Golčův Jeníkov
15.20 Čáslav
17.20 Cíl Praha, Národní technické muzeum
Historie a současnost závodu 1000 mil československých
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s. Soutěž je opět součástí národního šampionátu GRAND PRIX historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav–Jíloviště.
(Petr Skála podle tiskové zprávy autoklub.cz pro SportovníListy.cz, foto: Petr Skála)