O zisku stříbrného poháru zlaté hodnoty k třicátému výročí automobilové značky Tatra na Dakaru tweetuje druhou lednovou neděli do Česka, do Kopřivnice, ale všem fanouškům na webu ÚAMK Tomáš Tomeček. Pilot s navigátorem Ladislavem Lálou z týmu Excalibur Promet nestačil v maratónské soutěži Africa Eco Race 2016 jen na Rusy v kamazu vedeném Antonem Šibalovem.
Skvělého úspěchu dosáhl Tomeček, trojnásobný šampión maratónské soutěže po stopách původního „Dakaru“ přesto, že od druhé etapy neměl k dispozici nenávratně porouchaný asistenční kamion a ve čtvrté etapě už neměl čím obout zadní kolo své tatry po třetím defektu.
V nesmírně dramatickém boji podali Češi v jedenácti závodních etapách a poslední exhibiční dvaadvacetikilometrové jízdě kolem Růžového jezera u Dakaru heroický výkon. Kromě druhé příčky mezi kamiony se umístili třináctí ve společném hodnocení s automobily.
Jedenáctá etapa
V jedenáctém závěrečném ostrém dějství s téměř 208 km rychlostní zkoušky z mauretánského Akjutu do senegalského Saint Louis bylo znát, že se závodilo po pouštních pistách a písečných dunách jen krátkou část do prvního kontrolního místa na 52. kilometru. Pak už soutěžní konvoj odvedly vyježděné pouští cesty spolu s asfaltovou vozovkou až do cíle etapy. Tomečkovu převahu posledních dnů v sobotu omezil jednodušší terén, a tak opět dominovaly kamazy. Dokonce oba dva. Třetí hned za nimi skončil Tomeček.
Penalizace
Rus Kuprianov vyfasoval za nedokončení desátého pokračování soutěže 12 hodin a 8 minut penalizace. Maďar Kovacs zatížil svůj výsledek navíc 39 hodinami a 3 minutami, protože ve scanii včas do cíle deváté etapy nedorazil a do desáté druhý lednový pátek ani nenastoupil. Nicméně obě posádky své vozy stačily opravit, víkendový dvoudenní program absolvovaly a v konečném pořadí Africa Eco Race 2016 figurují.
Po desáté etapě Rusové prozradili, že „plynový“ (palivo nafta a plyn) kamaz Kuprianova uvízl pro mechanické problémy. Vedoucí soutěže Šibalov parťáka odtáhl na CP1 (1. kontrolní bod etapy), kde ho nechal čekat na doprovodný kamion, aby společnými silami mechanici s posádkou poruchu opravili. Šibalov sice ztratil 45 minut, nicméně svůj velký náskok tím neohrozil ani náhodou.
„Koukáme, jak Tomeček válí v dunách. Podle všeho postavil své auto právě na pouštní podmínky. My zase upřednostnili rychlost,“ nechal se slyšet vítěz letošního afrického maratónu ve třídě kamionů Anton Šibalov. Africký „Dakar“ vyhrál celkově potřetí a vyrovnal se tak Tomečkovi.
Tatrovácká radost v cíli
„Poprvé jsme si mysleli, že závod pro nás skončil na začátku druhé etapy, když jsme se těsně před startem etapy dověděli, že jsme přišli o asistenci. Podruhé pak nás napadlo, že asi vypadneme, když jsme měli ve čtvrté etapě tři defekty a my vezli pouze dvě rezervy. Jeli jsme deset kilometrů po třech kolech, a teď tady stojíme a jsme druzí. To jsme nečekali," zářil už druhou lednovou sobotu večer v bivaku spolujezdec Ladislav Lála.
Šofér Tomáš Tomeček opakovaně připomněl „everest“ díků ruským posádkám. „Tým Kamaz nám dal tři gumy, abychom mohli vůbec pokračovat. Nám se na auto bez asistence víc než dvě nevešly… Ani já bych vůbec nevěřil, že dorazíme až do Dakaru. Jsme neskutečně šťastní.“
Pyšná Elisabete
Třetí v celkovém pořadí Elisabete Jacintová ze Španělska si nejvíc vážila závěrečné závodní etapy: „Pro mě to je super výsledek. Chtěla jsem se tento ročník umístit na bedně, a to se mně v předposlední etapě potvrdilo. Moc si vážím, že jsem dnes dojela jen šest sekund za Tomečkem.“
Africa Eco Race 2016
Zrcadlo výsledků
Konečné pořadí kamionů (ze sedmi dokončilo šest): 1. Šibalov (Rusko - Kamaz) 47:22:01; 2. Tomeček (ČR - Tatra) 50:13:48; 3. Jacintová (Španělsko - MAN) 50:59:34; 4. Kuprianov (Rusko - Kamaz) 64:23:35; 5. Kovacs (Maďarsko - Scania) 57:24:33; 6. Benbechti (Francie - MAN) 148:24:33.
Skvělého úspěchu dosáhl Tomeček, trojnásobný šampión maratónské soutěže po stopách původního „Dakaru“ přesto, že od druhé etapy neměl k dispozici nenávratně porouchaný asistenční kamion a ve čtvrté etapě už neměl čím obout zadní kolo své tatry po třetím defektu.
V nesmírně dramatickém boji podali Češi v jedenácti závodních etapách a poslední exhibiční dvaadvacetikilometrové jízdě kolem Růžového jezera u Dakaru heroický výkon. Kromě druhé příčky mezi kamiony se umístili třináctí ve společném hodnocení s automobily.
Jedenáctá etapa
V jedenáctém závěrečném ostrém dějství s téměř 208 km rychlostní zkoušky z mauretánského Akjutu do senegalského Saint Louis bylo znát, že se závodilo po pouštních pistách a písečných dunách jen krátkou část do prvního kontrolního místa na 52. kilometru. Pak už soutěžní konvoj odvedly vyježděné pouští cesty spolu s asfaltovou vozovkou až do cíle etapy. Tomečkovu převahu posledních dnů v sobotu omezil jednodušší terén, a tak opět dominovaly kamazy. Dokonce oba dva. Třetí hned za nimi skončil Tomeček.
Penalizace
Rus Kuprianov vyfasoval za nedokončení desátého pokračování soutěže 12 hodin a 8 minut penalizace. Maďar Kovacs zatížil svůj výsledek navíc 39 hodinami a 3 minutami, protože ve scanii včas do cíle deváté etapy nedorazil a do desáté druhý lednový pátek ani nenastoupil. Nicméně obě posádky své vozy stačily opravit, víkendový dvoudenní program absolvovaly a v konečném pořadí Africa Eco Race 2016 figurují.
Po desáté etapě Rusové prozradili, že „plynový“ (palivo nafta a plyn) kamaz Kuprianova uvízl pro mechanické problémy. Vedoucí soutěže Šibalov parťáka odtáhl na CP1 (1. kontrolní bod etapy), kde ho nechal čekat na doprovodný kamion, aby společnými silami mechanici s posádkou poruchu opravili. Šibalov sice ztratil 45 minut, nicméně svůj velký náskok tím neohrozil ani náhodou.
„Koukáme, jak Tomeček válí v dunách. Podle všeho postavil své auto právě na pouštní podmínky. My zase upřednostnili rychlost,“ nechal se slyšet vítěz letošního afrického maratónu ve třídě kamionů Anton Šibalov. Africký „Dakar“ vyhrál celkově potřetí a vyrovnal se tak Tomečkovi.
Tatrovácká radost v cíli
„Poprvé jsme si mysleli, že závod pro nás skončil na začátku druhé etapy, když jsme se těsně před startem etapy dověděli, že jsme přišli o asistenci. Podruhé pak nás napadlo, že asi vypadneme, když jsme měli ve čtvrté etapě tři defekty a my vezli pouze dvě rezervy. Jeli jsme deset kilometrů po třech kolech, a teď tady stojíme a jsme druzí. To jsme nečekali," zářil už druhou lednovou sobotu večer v bivaku spolujezdec Ladislav Lála.
Šofér Tomáš Tomeček opakovaně připomněl „everest“ díků ruským posádkám. „Tým Kamaz nám dal tři gumy, abychom mohli vůbec pokračovat. Nám se na auto bez asistence víc než dvě nevešly… Ani já bych vůbec nevěřil, že dorazíme až do Dakaru. Jsme neskutečně šťastní.“
Pyšná Elisabete
Třetí v celkovém pořadí Elisabete Jacintová ze Španělska si nejvíc vážila závěrečné závodní etapy: „Pro mě to je super výsledek. Chtěla jsem se tento ročník umístit na bedně, a to se mně v předposlední etapě potvrdilo. Moc si vážím, že jsem dnes dojela jen šest sekund za Tomečkem.“
Africa Eco Race 2016
Zrcadlo výsledků
Konečné pořadí kamionů (ze sedmi dokončilo šest): 1. Šibalov (Rusko - Kamaz) 47:22:01; 2. Tomeček (ČR - Tatra) 50:13:48; 3. Jacintová (Španělsko - MAN) 50:59:34; 4. Kuprianov (Rusko - Kamaz) 64:23:35; 5. Kovacs (Maďarsko - Scania) 57:24:33; 6. Benbechti (Francie - MAN) 148:24:33.
(ps, ÚAMK, SportovniListy.cz, foto: www.tomastomecek.cz)