- Ze zpráv o činnosti MOV vyplývají fakta jasně svědčící o striktním dodržování principu transparentnost a otevřenosti. Například ze zveřejněných faktů o marketingu MOV vyplývá, že z veškerých marketingových příjmů MOV 90 % prostředků je dále distribuováno těm, kterých se to týká, tedy organizátorům her, národním olympijským výborům, mezinárodním sportovním federacím, a na projekty pro sportovce, trenéry apod. (solidarita a další projekty). Následující graf ukazuje, jak byly marketingové příjmy MOV za období 2013 až 2016 vygenerovány a jak využity přímo ve prospěch sportu a sportovců:
Pokud bychom chtěli pro porovnání přístupu ČOV k marketingu získat podobný graf, je to prakticky nemožné. Práva k využití marketingového potenciálu totiž spravují obchodní společnosti českého olympijského výboru tedy – Česká olympijská a.s. a Olympic festival s.r.o. O výši a struktuře marketingových příjmů současné vedení ČOV nepovažuje za nutné své členy podrobněji informovat a odkazuje pouze na veřejné zdroje.
Číslo uvnitř kruhu projektu značí, jakou částkou podpořili partneři daný projekt. Procentní údaj u kruhu říká, kolik procent celkových nákladů projektu bylo touto částkou uhrazeno.
- Na financování všech projektů uvedených ve Zprávě je použito pouze 25 % marketingových příjmů
- Využití 75 % (289,395 mil. Kč) marketingových příjmů lze tedy jen spekulovat. To rozhodně nepůsobí důvěryhodně a transparentně.
- Uvedené projekty jsou financovány v letech 2017–2020 z příjmů od partnerů pouze z 32 %.
- Projekty musely být financovány i z dalších zdrojů – z veřejných dotací (24 %), z loterií (12 %) a dalších zdrojů.
- Dle Zprávy skončilo financování projektů ve „ztrátě“, aniž bylo řečeno z čeho je / bude pokryta.
- Z hlediska principu transparentnosti a otevřenosti ve srovnání s MOV ČOV silně pokulhává. Zcela chybí ochota vedení ČOV informovat své členy o využití marketingových příjmů.
Dlouhodobě kritizuji nedostatečnou transparentnost, vypovídací schopnost neúplnost a malou srozumitelnost ekonomického a marketingového výkaznictví ČOV. Ze srovnání obsahu Zpráv o činnosti v obdobích 2005–2020 vyplývá, že pod vedením Jiřího Kejvala:
- Postupně úplně přestaly být poskytovány relevantní ekonomické informace o vedlejší hospodářské činnosti ČOV a jejích přínosech pro sdružené subjekty.
- Řádově klesla finanční podpora sportovních svazů.
- Rozpočty a jejich vyhodnocování přestaly být kontrolované údaji z účetnictví.
- Nebylo dodržováno usnesení Pléna o povinnosti komentovat ve zprávách výdaje nad 200 tis. Kč. Místo nápravy byla raději tato povinnost zrušena.
- Pool marketingových projektů vedl k enormnímu nárůstu pracovníků podílejících se na jejich realizaci. ČOV pak požadoval, a dařilo se mu získat, oproti dřívějším obdobím výrazně více veřejných dotací, a to de facto na úkor sdružených subjektů.
Předkládal jsem na VV ČOV písemné podkladové materiály s argumenty a konkrétními návrhy na opatření, MARNĚ.
Fakta, která uved Ing. Karel Bauer, CSc., a která jsme Vám je ve třech po sobě jdoucích článcích představili, vzbuzují řadu otázek a pochybností ohledně transparentnosti hospodaření Českého olympijského výboru. Otázkou zůstává, kam spěje český sport. Pod vedením dvou „předáků“ a bafuňářů Milana Hniličky, šéfa Národní sportovní agentury a Jiřího Kejvala, šéfa Českého olympijského výboru nejspíše o krok vpřed, a od dva zpátky.