Čeští akrobatičtí piloti zazářili na Mistrovství Evropy

V nevšedním závěru Mistrovství Evropy v letecké akrobacii kategorie Unlimited (Pavullo nel Frignano, 8. - 16. 9. 2023) dokázali čeští piloti Martin Šonka a Lukáš Pařízek ukázat světu, že české nebe patří mezi to nejlepší, co může evropská akrobatická scéna nabídnout.

Martin Šonka: Zkušenost se projevila

Jako velmi zkušený závodník a mistr světa v Redbull Air Race vstoupil Martin Šonka do soutěže s jasným cílem: předvést svou třídu a zkušenosti. Po čtyřech sestavách plných technické preciznosti a létajících zvratů se Šonka umístil na výtečném pátém místě a potvrdil tak svoji pozici mezi leteckou elitou.
Lukáš Pařízek: Debut plný slibů

Lukáš Pařízek, pro nějž byla tato soutěž premiérovou účastí v nejvyšší kategorii, překonal veškerá očekávání. S nezaměnitelným odhodláním se prezentoval v elitním poli 24 nejlepších pilotů Evropy a obsadil skvělé 12. místo. Ve freestyle disciplíně pak zaujal diváky i soudce a umístil se na pátém místě, čímž předznamenal svou slibnou budoucnost v akrobatickém nebi.





Francouzská dominance a boj o titul
Největšími soupeři českého dua se stali francouzští akrobaté. V individuálních soutěžích dominuje Florent Oddon, který těsně porazil své týmové kolegy a získal zlato. Místo v první desítce obsadilo sedm z osmi francouzských reprezentantů, což potvrzuje vysokou úroveň francouzské akrobacie.

Týmový úspěch: Stříbro pro Českou republiku

Šonka a Pařízek však nejen v individuálních soutěžích ukázali své dovednosti. V týmovém hodnocení se jim podařilo dosáhnout historického úspěchu, když získali stříbrné medaile a titul vicemistrů. Je to poprvé, co se Česku podařilo získat týmovou medaili v kategorii Unlimited, což představuje nejen úspěch pro oba piloty, ale i pro celou Českou republiku a Aeroklub České republiky.

Kontroverzní momenty a nesouhlas s rozhodnutím

Mistrovství nebylo bez kontroverzí. Během soutěže freestyle byli čtyři závodníci, včetně Martina Šonky, diskvalifikováni za nízkou výšku letu. Toto rozhodnutí vyvolalo protesty, které jsou stále předmětem diskuse a čeká se na konečné rozhodnutí.

Technika na špičkové úrovni

Úspěch v soutěži samozřejmě vyžaduje nejen zručnost pilota, ale i špičkovou techniku. Nejčastěji se k tomu účelu používá speciální akrobatický letoun Extra 330SC německé konstrukce s americkým motorem Lycoming o výkonu 315 koní. Letoun zvládne násobky +/- 10 g a dosahuje maximální rychlosti 410 km/h, což v rukou zkušeného pilota umožňuje realizaci těch nejnáročnějších manévrů.

Mistrovství Evropy v letecké akrobacii tak přineslo nejen úspěch českému týmu, ale i mnoho emocí, nezapomenutelných momentů a ukázku toho, že české nebe má, co nabídnout.

(svob, sportovnilisty.cz; zdroj, foto: Aeroklub ČR)