Nedávno mi kamarád řekl, že jsem posedlý pohybem. A vlastně měl pravdu.
Ne, nelekejte se, nesnažím se překonávat sportovní
rekordy, konečně v mém věku by i teoreticky mohla být řeč už jen o těch
seniorských, nejsem pravidelným návštěvníkem posilovny, ani si každý den
nepíšu do deníčku počet na kole ujetých či uběhnutých kilometrů. Celý
život jsem se ale přirozeně hýbal a radost z pohybu mě neopustila ani
dnes. Ke sportu jsem úspěšně vedl své děti a v posledních dvaceti letech
mám ke sportování jako předseda Sdružení sportovních svazů České
republiky ještě blíže a stále víc si uvědomuji, jak jsou všelijaké formy
fyzické aktivity důležité pro zdraví jedince i společnosti.
Ono se sice o tom, že pohyb by měl být součástí
zdravého životního stylu, na různých úrovních a fórech docela dost mluví,
ale velmi často jsou to jen líbivá, ale prázdná slova, za kterými
nejsou žádné konkrétní kroky, které by cíleně vedly k tomu, aby se lidi
zejména v rozvinutých civilizacích více hýbali. A zdaleka nejen já jsem
přesvědčený, že když se urychleně nepodaří zastavit a obrátit trend
úbytku přirozeného pohybu v životě každého člověka, bude to mít pro
společnost obrovské negativní důsledky.
Součástí nápravy každého problému musí být co
nejpřesnější pojmenování a analýza aktuálního stavu. I proto jsem Vás v
posledních měsících na pokračování seznamoval s výsledky průzkumu na
téma Sport a stát a také s tím, jaká doporučení ohledně pohybu vydala
Světová zdravotnická organizace a jak moc se praktický denní režim
většiny z nás s těmito doporučeními rozchází.
Mám před sebou výsledky aktuálního průzkumu na
téma Pohyb a strava u dětí na základních školách, který v prosinci
loňského roku realizovalo Středisko analýz a empirických průzkumů SANEP.
A věřte, že sebraná data jsou nejen zajímavá, ale bohužel také opět
varovná. Proto mi dovolte, abych Vás s nimi v následujících několika
komentářích stručně seznámil.
rvní okruh otázek byl zaměřen na míru využití hodin tělesné výchovy v rámci školní docházky:
Jak často chodilo Vaše dítě v posledních 4 týdnech do školy?
Děti
sice do školy více chodí, než nechodí, ale skutečnost, že jen mírně
větší polovina nezameškala během 4 týdnů výuky ani den, není příliš
povzbudivá. Je možné, že slabá docházka do školy mohla být částečně
ovlivněna koronavirovou situací, ale nemyslím si, že podstatně.
Jak probíhaly hodiny tělesné výchovy Vašeho dítěte v posledních 4 týdnech?
Proč se hodiny tělesné výchovy uskutečnily pouze v
necelých 60 %, se sice z uvedených čísel nedozvíme, důvody nebyly
předmětem zkoumání, ale skutečnost je to jistě nelichotivá.
Bylo Vaše dítě omluveno z hodin tělesné výchovy v posledních 4 týdnech?
Proti omluvě lékařem, tedy z důvodu nemoci, nelze
nic namítat, ale proč zhruba třetina rodičů svoje děti z tělesné výchovy
omlouvá? A proč se některé hodiny vůbec neuskutečnily?
Podíváme-li
se na uvedené 3 grafy, jedním pohledem zjistíme, že jen cca polovina
žáků se účastnila všech proběhnuvších hodin „tělocviku“. Druhá polovina
buď nebyla ve škole, nebo cvičící spolužáky jen vsedě „se zájmem“
pozorovala. Vezmeme-li k tomu v úvahu ve většině škol zaběhnutou praxi,
že děti se na hodiny tělesné výchovy nesmějí připravovat před začátkem
hodiny, že se tudíž převlékají nikoli o přestávce, nýbrž až na začátku a
pak i konci hodiny, zjistíme, že cvičí-li s přestávkami 30 minut, je to
hodně. A to raději nemluvím o mých konkrétních zkušenostech z několika
škol, kde není tělocvična součástí školní budovy a děti proto musí na
tělocvik docházet do jiné budovy. To v praxi znamená, že se děti
čtyřikrát převlékají a podstatnou část hodiny stráví samotným přesunem,
který většinou probíhá ne zrovna rychlou chůzí. V těchto případech je
běžné, že vlastní výuka je dlouhá 15 až 20 minut, smysluplně je tedy
využitá jen necelá polovina vyučovací hodiny. Za mých školních let bylo
samozřejmé, že jsme se do tělocvičny či na hřiště přesouvali v průběhu
přestávky a současně se zvoněním jsme museli „stát na značkách“… Tento
můj „archaický“ argument u učitelů a ředitelů zmíněných škol neprošel,
naopak jsem byl ujištěn, že v každé třídě se najde alespoň jeden
„šikovný“ rodič, povětšině právník, který nedopustí, aby bylo
pošlapáváno právo jeho dítěte na odpočinek v průběhu přestávky mezi
hodinami. A pak se divte, že učitelé a ředitelé často na snahu využít
hodiny tělocviku v plném rozsahu rezignují. Ve výsledku ale tato praxe
rozhodně ke zvýšení míry pohybu v životě dětí nepřispívá.
----------
Průzkumu společnosti
SANEP
na téma Pohyb a strava u dětí na ZŠ v ČR se ve dnech 11. – 17. 12. 2021
aktivně účastnilo 35.652 respondentů, kteří uvedli, že jejich dítě
studuje v současné době na základní škole. Metodologie: věk, pohlaví,
bydliště, vzdělání; statistická odchylka je ±1,5 %.