Koaliční rada proti koaliční smlouvě?

Asi každý občan České republiky, který zná mnohaletou zoufalou situaci ve financování českého sportu, zajásal, když si přečetl znění koaliční smlouvy současné vlády v oblasti podpory rozvoje sportu.

Sportovním prostředím znělo – konečně zase po letech ústrků a neustálého snižování výdajů státu na podporu sportu přišla vláda, která sportu rozumí a která se rozhodla napravit letité křivdy napáchané předchozími vládami na sportu, sportovcích a sportovním prostředí.

Jako studená sprcha však zapůsobil návrh rozpočtu na rok 2015, kde jsou výdaje na sport rozpočtovány na úrovni roku 2013, a tedy blízké historickému minimu, a po započítání inflace a dalších vlivů téměř o 700 milionů nižší proti skutečnosti roku 2014. Při započítání slibovaného navýšení o 300 mil. Kč proti výdajům roku 2014 tak je rozpočtová realita o rovnou miliardu nižší, než vláda v souladu se svou koaliční smlouvou sportovcům přislíbila.

Proto sportovní komise ČSSD, jakožto odborný orgán sociální demokracie pro oblast sportu, předložila návrh na změnu státního rozpočtu a navýšení výdajů na sport o slibovanou 1 mld. Kč, a to na úkor výdajů, které byly v návrhu rozpočtu zbytečně nadhodnocené.

Oproti celkovým výdajům státního rozpočtu se jednalo o změnu 0,8 promile, chcete-li 0, 0008 celkových výdajů státního rozpočtu, tedy o cifru za hranicí zaokrouhlení.

Návrh si osvojili a prosadili ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a sport a v rozpočtovém výboru poslanci ČSSD, které podpořila většina v obou výborech, a to napříč politickým spektrem. S výjimkou řady poslanců vládního hnutí ANO, kteří zřejmě nepovažují koaliční smlouvu za dokument, se kterým by se měli seznámit, nemluvě o tom, že by sliby v ní dané, měli ve své poslanecké práci i podpořit.

Jako blesk z čistého nebe ale přišla informace z důvěryhodného zdroje, že koaliční rada, údajně na popud místopředsedy vlády a ministra financí Andreje Babiše rozhodla při konečném hlasování o podobě státního rozpočtu na rok 2015 návrh na navýšení rozpočtu na podporu sportu nepodpořit.

Nabízí se tedy otázka, co vedlo koaliční vládu odborníků k rozhodnutí, které jde zcela jednoznačně proti textu vlastní koaliční dohody? Jaká fakta vedla ministra financí Babiše k tomu, aby se vyslovil proti přijetí pozměňovacího návrhu, který by nikoho nepoškodil a sportovnímu prostředí alespoň částečně nahradil dlouhá léta kumulovaný deficit v jeho financování, a to v řádu několika miliard ročně?

Kdo a jak informuje ministra Babiše o problematice financování sportu? Jeho spolustraníci, jeho úředníci? Ať je to kdokoli, informuje ho zcela špatně, o čemž svědčí jeho vystoupení, kteréo financování sportu přednesl při projednávání návrhu státního rozpočtu v Poslanecké sněmovně v rámci druhého čtení:

"K těm sportovcům - jasně. Tam je zajímavé, jak se to financuje. Minulý rok Fischerova vláda, tady se vylobboval odvod loterijních společností do Českého olympijského výboru, tam vlastně teče asi 430 milionů, potom to teče přes provoz, potom to teče přes investice. Já si nemyslím, že potřebujeme peníze na nějaké kotelny. Ono je to zajímavé, že přes ty tři zdroje to teče většinou do stejných firem potom. Takže my jsme to navýšili a samozřejmě je potřeba se o tom bavit, aby skutečně ty peníze přišly tam, kde to potřebujeme, asi těm sportovcům. Hlavně těm mladým sportovcům," řekl si své ke sportu Andrej Babiš.

Pokud by měl pan ministr správné a pravdivé informace, věděl by, že:

1. odvod z loterií do Českého olympijského výboru je jen částečná náhrada (cca 17%) zdrojů, které sportovnímu prostředí odebrala Kalouskova novela loterijního zákona v roce 2011. Tyto zdroje jsou naprosto transparentně a pod veřejnou kontrolou (viz www.olympic.cz) rozdělovány do sportovních svazů na sportovní činnost.

2. to, co podle pana ministra „teče do provozu“ jsou neinvestiční prostředky na programové financování podpory činnosti sportovního hnutí od roku 2015 dle sedmi neinvestičních Programů státní podpory sportu,které vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
(viz www.msmt.cz/sport/statni-podpora-sportu-pro-rok-2015).

Pozměňovací návrh předpokládá navýšení těchto programů celkem o 700 mil. Kč, a to v programech I.(200 mil. Kč) na posílení financování přípravy českých reprezentantů, především v resortních sportovních centrech, III.(350 mil. Kč), IV. (100 mil. Kč) a V. (50 mil. Kč) na posílení financování podpory činnosti základních článků sportu.

3. to, co podle pana ministra „teče přes investice“ jsou rozpočtované prostředky, které jsou vynakládány v rámci investičního programového financování v rámci projektů EDS/SMVS v programech 133 512 a 133 513(pro sportovní činnost), dále rozdělených do tří podprogramů (viz www.msmt.cz/sport/investice)

Pozměňovací návrh předpokládá vytvoření zdrojů pro nově zřízený program Podpory rozvoje Národních sportovních center ve výši 300 mil. Kč(viz www.olympic.cz/clanek/1137--vykonny-vybor-schvalil-projekt-narodnich-olympijskych-center) tak, aby zbytek zdrojů byl rozdělen na investice do tělovýchovných jednot a klubů na obnovu chátrající a přestárlé sportovní infrastruktury.

Ani koruna ze všech těchto prostředků tedy „ neteče do jakékoli firmy“ a dokonce ani ze zákona nemůže.

Přijetím pozměňovacího návrhu by tak vládní koalice nejen vykročila cestou naplňování vlastních slibů, ale učinila by i první krok k nápravě mnohaletého podfinancování českého sportu, které se již velmi negativně projevuje v řadě faktorů, které nevystavují úrovni zdraví a aktivity české společnosti jako celku dobré vysvědčení.

Michal Kraus