V rozhovoru pro Sportovnilisty.cz Tomáš Král, předseda Českého svazu hokeje, předtsvuje projekt Akademie ČSLH a jak svaz pomáhá rozvoji mládežnického hokeje.
SL:Projekt Akademie ČSLH funguje čtvrtou sezonu a daří se jej úspěšně rozšiřovat. Mohl byste jej podrobněji popsat?
Základní myšlenkou je spojit úsilí klubů a svazu při výchově mladých hokejistů. Kluby, které se chtějí projektu zúčastnit, musí splnit náročná kritéria. Svaz je na druhé straně podporuje finančními prostředky na odměny trenérům, pomáhá jim s jejich vzděláváním nebo s mezinárodními kontakty. Pořádáme pravidelné semináře trenérů, kteří v akademiích pracují, zprostředkováváme jim přístup k zahraničním poznatkům a zkušenostem. Důležité je, že pro rodiče je účast v projektu zárukou kvality tréninkového a výchovného procesu v klubu, ve kterém jejich dítě vyrůstá.
SL:Co musí splnit klub, aby byl zařazen do projektu?
Požadavků je řada a jsou jasně definované. K nejdůležitějším patří odpovídající zázemí, a to jak pro tréninky, tak pro suchou přípravu nebo regeneraci, další kritéria zahrnují třeba podmínky pro zajištění výzbroje a výstroje, úroveň tréninkového procesu, zdravotnické zabezpečení, herní systém nebo zapojení klubu do mezinárodní spolupráce. Velmi významnou součástí je vzdělávání hráčů, kluby sledují jejich prospěch, docházku a osobní disciplínu. V každém klubu pracuje člověk, který má kontakty se školami na starosti.
SL:Má svaz hranici, kolik akademií je u nás maximem, aby se zbytečně nedrolila podpora? Jaká je zapojení klubů?
Když jsme s projektem v roce 2011 začínali, bylo Akademií šest, v současné době jich je dvanáct a zájem mají další kluby. Úměrně vzrostla i částka, kterou je svaz podporuje. V roce 2011 jsme Akademie podporovali částkou pět milionů korun, v současnosti je to přes patnáct milionů korun. Výdaje na mládež jsou přitom vůbec nejrychleji rostoucí položkou rozpočtu ČSLH a v několika posledních letech se zvýšily o více než sedmdesát procent. Konečný počet akademií stanoven nemáme, nechtěli bychom však, aby jejich množství rostlo na úkor kvality. Rozhodující není počet, ale kvalita tréninkového a výchovného procesu, kterou dokáží zajistit.
SL:Role rodičů je v hokeji zcela nezastupitelná. Snaží se svaz, potažmo jednotlivé kluby, s touto významnou skupinou pracovat? Z mého pohledu se rodiče zbavují odpovědnosti za přístup k tréninku svých dětí a pak jsou překvapeni, že místo do školy chodí na kolu, v lepším případě. Samozřejmě, že jsou i opačné extrémy, ale těm se zřejmě nelze vyhnout...
Komunikace s rodiči probíhá především na úrovni oddílů, které jsou s jejich dětmi v takřka každodenním kontaktu. Z úrovně svazu se snažíme rodičům pomoci třeba tím, že jen v posledních sezónách jsme klubům rozeslali přes tři a půl tisíce sad se základní hokejovou výstrojí pro nejmenší hráče v hodnotě přes třicet milionů korun. V každém kraji máme regionálního trenéra, který může – v případě, že některý z rodičů má k tréninkovému procesu výhrady – stížnost na místě prošetřit. Věřím, že komunikace s rodiči by mohla být ještě lepší, pokud se nám podaří zajistit, aby se v každém klubu věnoval mládeži alespoň jeden profesionální trenér. To je další projekt, na kterém pracujeme.
SL:Fotbalový svaz se snaží o podobné, má domluvenou podporu ze strany hejtmanství. Jak je na tom hokej? Je znát zájem ze strany samospráv o výchovu mladých talentů jednoho z nejpopulárnějších sportů u nás?
Pokud jde o Akademie ČSLH, jejich činnost financujeme z vlastních prostředků a státní podpory na sportovně talentovanou mládež. Podpora z krajských, městských či obecních rozpočtů směřuje přímo do klubů. Objemy této podpory se pochopitelně různí, někde jsou k lednímu hokeji a sportu více, jinde méně vstřícní. Zajímavý projekt se podařilo dohodnout v hlavním městě, kde magistrát podpořil mládež v místních klubech, zatímco ty se na druhé straně zavázaly k přesně definované výši rodičovských příspěvků, aby byl lední hokej přístupný pro co nejvíce dětí.
SL:Jste překvapen posledními výsledky reprezentačních výběrů do 18 a 17 let?
Už když jsme projekt Akademií zahajovali, věděli jsme, že jeho dopady se projeví postupně a že zlepšení půjde od mladších ročníků. Přesně tak, jak se v současné době děje. Ve výběru osmnáctiletých, který vloni vybojoval historické stříbrné medaile na mistrovství světa, bylo patnáct absolventů Akademií. Letošní šampionát dvacetiletých sice nedopadl podle našich představ, ale měli jsme na něm nejmladší tým a deset hráčů může ve stejné kategorii reprezentovat i příště. Výsledky, kterých dosahují osmnáctka a sedmnáctka, navíc slibují, že i v těchto ročnících vyrůstá řada talentů.
SL:Musel svaz hodně přemlouvat bývalé reprezentanty, aby vedli mládežnické výběry a byli tou autoritou, která předává své zkušenosti?
Pochopitelně nás těší, že počet bývalých reprezentantů, kteří se zapojují do práce u mládežnických výběrů, roste. Nikoho přitom zvlášť nepřemlouváme, záleží na nich, čemu se chtějí po skončení kariéry věnovat. Pokud je to výchova mládeže, mají dveře otevřené.
SL:Jak hodnotíte pravidlo o povinném počtu juniorských hráčů na soupisce týmů v zápase extraligy?
U hráčů juniorského věku se jednoznačně osvědčilo, jejich počet v nejvyšší soutěži vzrostl o více než polovinu a počet těch z nich, kteří nastupovali pravidelně, dva a půl krát. V kategorii do třiadvaceti let zůstala čísla podobná jako předtím. Před příští sezónou jsme proto pravidlo upravili v tom smyslu, že nad rámec osmnácti hráčů mohou být k utkání nominováni dva hokejisté mladší dvaceti let.
SL:Neplánuje v rámci větší osvěty svaz zlepšit svoji aktivitu na sociálních sítích? Hravé aplikace pro děti, facebooková videa atd?
Aktivity na sociálních sítích má na starosti marketingový partner svazu, společnost BPA sport marketing. Na úrovni reprezentace, extraligy, ale třeba i fanoušků prošla tato komunikace bouřlivým rozvojem, obsah i formy jsou mnohem rozsáhlejší než dříve. Určitě se budeme snažit více oslovit i nejmenší hokejové fanoušky. Rodičům, kteří mají o hokej zájem, se snažíme pomoci třeba tím, že jsme spustili internetové stránky, kde najdou informace k náborům, tréninku a výchově hokejistů. Nezapomínejme ale, že hokej se hraje na skutečném ledě se skutečnou hokejkou a skutečným pukem, vyžaduje fyzické nasazení. Jinak totiž nejde o hokej.
SL:Co říkáte faktu, že mezi nejčastější otázky dnešních dnů je, jestli má dotyčný lístek na mistrovství světa, popřípadě jestli ho neumí sehnat.
Pochopitelně, že nás zájem těžší. Dokazuje, že jsme cenovou hladinu stanovili správně a rozumně. Uspořádat mistrovství světa není levná záležitost, můžete na něm vydělat, ale i prodělat. A právě prodej vstupenek je pro svaz rozhodujícím zdrojem příjmů, na kterém závisí ekonomický výsledek šampionátu. Už teď jsem také přesvědčen, že statisíce fanoušků, kteří na šampionát přijedou, vytvoří všem účastníkům báječnou atmosféru.
SL:Můžete prozradit, jaké akce budou doprovázet mistrovství? S trochou nadsázky by se dalo říct, že již není potřeba něco dál organizovat.
Akcí bude řada a nejen při samotném šampionátu. Začínáme již nyní, na zimních stadiónech se představí maskoti šampionátu, fanoušci se budou moci vyfotografovat s pohárem mistrů světa, chystají se autogramiády… Při vlastním mistrovství se chceme zaměřit především na fanouškovskou zónu, která bude v bezprostředním sousedství arén. Pokud se bude šampionát vyvíjet dobře i po sportovní stránce, určitě se dočkáme tradičních velkoplošných projekcí. A hlavně budeme rádi, pokud vlna zájmu o lední hokej, která vlastně už začala, po mistrovství světa neskončí.
Zázemí pražské haly nyní prochází menší rekonstrukcí, aby diváci měli možnost získat co největší komfort. Držíme palce, aby se hala "třásla" v základech až do 17. května, kdy se hraje finále mistrovství.
(jaroslav lorenc,sportovnilisty.cz,foto:arch.)