I Česko má mistry v námořním jachtingu aneb obhajoba pro HYVECO a Jana Hykrdu


Česká námořní rallye, která byla zároveň mistrovstvím České republiky one-design, skončila. Podmínky byly letos složité, a to jak pro závodníky, tak i pro organizátory. Bezvětří prvních dnů bylo vystřídáno velmi silnou bórou v závěru. Na startu bylo 32 týmů, 20 v kategorii First 35 a 12 závodí na Elanech 350.

Prvním závodním dnem byla již neděle 18. října 2015,  ale vítr nebyl pořadatelům nakloněn a kvůli bezvětří se nepodařilo odjet ani jednu rozjížďku. V následném pondělí se po propršeném ránu startovalo až odpoledne a na programu byla navigační rozjížďka. První start se v kategorii First 35 nepovedl a musel být opakován. Po druhém startu šel do čela tým HYVECO, za ním v těsném závěsu GALAXIE ZLÍN s polskými posilami v týmu, třetí místo patřilo RODOPU. Celé startovní pole se drželo u pobřeží ostrůvků Gangaro a Košara. Dále na moři byl pouze NEWTON. Bezvětří zastavilo především skupinu u pobřeží ostrova Košara. NEWTON na moři stál jen chvilku a první se v novém větru rozjel se spinakrem k cíli. U Košary se hluboko propadl startovním polem do té doby vedoucí tým GALAXIE ZLÍN. Vítr se postupně znovu stabilizoval. Vpředu nikým neohrožován plul NEWTON. Bylo již jasné, že si pluje pro vítězství. Další místa se měla stát kořistí čela startovního pole, které plulo podél pobřeží Pašmanu. Na druhém křídle se však objevil spinakr již odepsaného týmu GALAXIE ZLÍN. Po chvíli bylo jasné, že má nejlepší vítr. Rychle se dotahoval na skupinu bojující o medaile. Těsně před cílem šel do čela a za jasně vítězným NEWTONEM vybojoval stříbro. Třetí místo patřilo RODOPU. Kategorie Elan 350 doplula v pořadí DRAGONFLY & ESTETIKDENT, ROARING FORTIES, CLEVERLANCE a MIKROKLIMA.

Druhý závodní den 19. října 2015 začal karuselem. Bóra, což je po chorvatsku  rozbouřené moře,  slibovala atraktivní podívanou. To se během rozjížďky vyplnilo. O dramatické situace nebyla nouze na startu, ani na první bóji. Nejlépe si s podmínkami poradil tým RODOP Martina Kulíka, za ním projel cílem MORGAN SAILING TEAM Tomáše Viky a třetí místo patřilo týmu HYVECO Jana Hykrdy. V kategorii Elan 350 si nejlépe poradil s podmínkami HAAS+SOHN SAILING TEAM Václava Cintla, na druhém místě skončil INDIOS Zdeňka Hurycha. Na třetí místo se po nepovedené první stoupačce propracoval nejlepší tým první rozjížďky DRAGONFLY & ESTETIKDENT Jana Čutky. Druhá rozjížďka dne byla znovu navigační. Vítr zeslábl a byl nestabilní. Hned od počátku šel do čela tým HYVECO, který stíhal GALAXIE ZLÍN. Náskok této dvojice byl dostatečný na to, aby bojovala o vítězství jen mezi sebou. Tým HYVECO Jana Hykrdy nakonec udržel vedení až do cíle. Stříbro patřilo GALAXII ZLÍN Martina Růžičky a třetí místo vybojoval NEWTON Petra Krause. V kategorii Elan 350 se opět vrátil na první místo DRAGONFLY & ESTETIKDENT Jana Čutky, druhá dojela loď QUEBEC Petra Vachela a třetí MIKROKLIMA Jana Chlupa.

Ve středu 21. října 2015 se ve slabém severozápadním větru ve třídě First 35 ve čtvrté rozjížďce nejvíce dařilo týmu AUTOLAKY HRUBÝ Petra Stýbla, který se dostal na poslední bóji do čela a zvítězil. Na druhé místo se propracoval RODOP Martina Kulíka a třetí místo vybojoval na cílové čáře tým HYVECO Jana Hykrdy. Mezi Elany 350 se o první místo dělily týmy INDIOS Zdeňka Hurycha a DRAGONFLY & ESTETIKDENT Jana Čutky. Také třetí a čtvrté místo je dělené, výborně zajel tým Bohemia Praha Pavla Štolby a Mikroklima Jana Chlupa. Druhou rozjížďku dne se již ve tmě nepodařilo dokončit. Ve čtvrtek foukala na Jadranu velmi silná bóra a nepodařilo se odjet ani jednu rozjížďku.

Pátek 23. října 2015 byl poslední den závodu, ale v tento den se dlouho čekalo na start. Příliš silný vítr nedovoloval závodit celé dopoledne. Odstartovat jedinou rozjížďku se nakonec podařilo až v poslední možnou chvíli. Vítr v době startu zeslábl pod 20 uzlů. Protože stále hrozilo jeho nenadálé zesílení, rozhodli se pořadatelé z bezpečnostních důvodů zakázat spinakry v obou třídách. To se ukázalo být velmi prozíravým rozhodnutím, protože ke konci rozjížďky vítr opět zesílil. Rozjížďka se nakonec v kategorii First 35 nejvíce povedla zlepšujícímu se týmu HYVECO Jana Hykrdy, který v silném větru projel cílem první. Druhé místo vybojoval MORGAN SAILING TEAM Tomáše Viky a až třetí protnul cílovou čáru celkově vedoucí RODOP Martina Kulíka. V celkovém pořadí to znamenalo změnu na prvním místě. Tým HYVECO se stal mistrem republiky, druhé místo obsadil RODOP a bronz bere GALAXIE ZLÍN Martina Růžičky.



Ve třídě Elan 350 byly na startu dvě lodě přes čáru. Na návětrné bóji vedla jachta QUEBEC Petra Vachela, druhá v těsném závěsu otáčela DRAGONFLY & ESTETIKDENT Jana Čutky a třetí BOHEMIA PRAHA Pavla Štolby. Do cíle se umístění výrazně změnilo. Svoji formu i v silném větru dokázal tým DRAGONFLY & ESTETIKDENT, který zvítězil i celkově. Druhé místo patřilo v náročných podmínkách skvěle jedoucímu týmu ROARING FORTIES Jiřího Plcha a QUEBEC Petra Vachela se propadl na příčku bronzovou. Mistrem republiky se ve třídě Elan 350 stal s velkým náskokem DRAGONFLY & ESTETIKDENT Jana Čutky, druhé místo patří týmu MIKROKLIMA Jana Chlupa a bronz si odváží INDIOS Zdeňka Hurycha.

 Zrcadlo výsledků České námořní rallye ... 

Třída First 35
1. HYVECO    Jan Hykrda    8 bodů, 2. RODOP    Martin Kulík    9 bodů, 3. GALAXIE ZLÍN    Martin Růžička    13 bodů.

Třída Elan 350
1. DRAGONFLY & ESTETIKDENT    Jan Čutka    6 bodů, 2. MIKROKLIMA    Jan Chlup    15 bodů, 3. INDIOS    Zdeněk Hurych    16 bodů

(ps, Sportovnilisty.cz, Foto:  www.ceskanamornirallye.cz)