Nová jachta Alexe Thomsona bude mezi bílými plachtami zářit jako černá perla


Díky funkčnímu pigmentu od BASF vypluje v říjnu 2015 na moře pod značkou HUGO BOSS historicky první celo-černá jachta.

Modrá hladina, bílá plachta – to je obrázek, který se nám vybaví, když se řekne jachting. Společnost BASF ale přichází s novinkou, jež toto sportovní odvětví navždy změní. BASF uzavřela dvouleté partnerství s předním britským jachtařem Alexem Thomsonem, známým díky svému odvážnému přechodu po stěžni, který v říjnu 2015 vypluje na historicky první celo-černé jachtě.

Prvním závodem v rámci partnerství BASF s Alexem Thomsonem bude Transat Jacques Vabre. Jedná se o závod vedoucí z Francie do Brazílie, v němž jachty musí překonat vzdálenost 5 000 mil. Stěžejní ovšem bude závod Vendeé Globe 2016 na 26 000 mil. Jestli bude nová závodní jachta IMOCA 60, navržená světově proslulým průmyslovým designérem Konstantinem Grcicem, nejrychlejší na světě, se teprve ukáže. Jedna věc je ale jistá už teď – fanoušky   a příznivce jachtingu jistě na první pohled zaujme netradiční design.

Jachta závodního týmu Alexe Thomsona, též sponzorovaná prestižní automobilovou značkou Mercedes – Benz, je první jachtou na světě, jejíž trup, paluba i plachty jsou celé černé. Černou barvu paluby umožnil unikátní nátěr se speciálním funkčním pigmentem, který vyvinula společnost BASF.

"Spolupráce s BASF nám umožnila vytvořit skutečně jedinečný design. Nic z toho by nebylo možné bez schopností a dovedností profesionálů z BASF," řekl Steward Hosford, generální ředitel sportovní poradenské firmy 5 West.

Jachty s černými plachtami a trupem úplnou novinkou nejsou. Ovšem celo-černá paluba je něco dosud nevídaného. Tato barevná úprava byla do nynějška nemožná kvůli silnému slunečnímu záření, před nímž se na širém moři není kam schovat. Tmavou palubu ostré paprsky rozpálily na tak vysokou teplotu, že i prostory v podpalubí se staly téměř neobyvatelnými.
Společnosti BASF se ale podařilo vyvinout unikátní nátěr se speciálními pigmenty, které sluneční paprsky odráží a neabsorbují. „Jde o zvláštní nátěrovou technologii založenou na funkčních pigmentech,“ vysvětluje Arno Tuchbreiter, vedoucí marketingu   v oddělení pigmentů a dodává: „Tento nátěr způsobí, že povrch je chladnější a posádka lodi se může po palubě pohodlně procházet i na boso. Zároveň zabrání nesnesitelnému hromadění tepla v kajutách.“ Stavitelé lodí používají funkční pigmenty, které se prodávají pod značkou Paliogen® a pigmenty odrážející paprsky z řady Sicopal®. Tmavé plochy díky těmto nátěrům odráží velkou část slunečního světla, teplota na povrchu i uvnitř lodi je tak podstatně nižší.

Nátěr s funkčními pigmenty v sobě nese velký potenciál stát se též součástí automobilového průmyslu. "Mercedes-Benz se spojil se společností BASF a od samého počátku vývoje tohoto speciálního nátěru jej testoval na svých vozidlech. V průběhu několika následujících letech chceme tuto technologii využít na několika našich modelech. Ve chvíli, kdy se bude interiér vozidla méně zahřívat, nebude potřeba jej tolik klimatizovat. To bude mít samozřejmě pozitivní účinek – snížení spotřeby paliva a potažmo snížení emisí CO2,"  řekl  Martin Bremer, šéf oddělení barev a designu ve společnosti Mercedes-Benz.

(ps, Sportovnilisty.cz, Foto: Taktig.com)