Audi dosáhlo na Sachsenringu nového nejrychlejšího času na kolo pro vozy se vznětovým motorem. Prototyp Audi RS 5 TDI competition concept zajel na závodním okruhu o délce 3,6 kilometru jedno kolo za pouhých 1:35,35 min. Zdrojem hnací síly je motor TDI V6 3,0 litru Biturbo s výkonem 320 kW (435 k) a maximálním točivým momentem 800 N.m. Technickou inovací je elektricky poháněné dmychadlo.
Nejlepší čas zajel dánský závodní jezdec Nicki Thiim v rámci dne rekordů na Sachsenringu, který uspořádal časopis Auto Bild Sportscars ve spolupráci s výrobcem pneumatik Michelin.
Prototyp Audi RS 5 TDI competition concept překonal svým časem 1:35,35 min dosavadní rekord pro vozy se vznětovým motorem, platný od února 2015, o 1,87 sekundy. Již na jaře 2015 testoval tento prototyp Audi časopis „sport auto“ na Hockenheimringu a v rámci testu naměřil nejlepší čas na kolo mezi vozy se vznětovým motorem v celé historii redakce.
"Jsem hrdý na vynikající výkony podávané na závodních okruzích, protože podtrhují vedoucí roli Audi ve vývoji velmi hospodárných sportovních vznětových motorů,“ řekl Ulrich Weiß, vedoucí vývoje motorů TDI ve společnosti AUDI AG.
"U prototypu Audi RS 5 TDI competition concept jsme využili všechny možnosti v oblastech lehké konstrukce, podvozku a samozřejmě i poháněcího ústrojí. Výkon motoru TDI jsme zvýšili na maximum a dodatečné dynamiky jsme dosáhli elektricky poháněným dmychadlem, které bude zanedlouho uvedeno v sériově vyráběném modelu."
Audi RS 5 TDI competition concept vychází z technické studie, kterou značka Audi představila v létě 2014 u příležitosti 25. výročí motorů TDI. Od té doby byl tento vůz ve všech ohledech zdokonalován pro jízdu na závodním okruhu. Výkon motoru 3.0 TDI Biturbo byl zvýšen na 320 kW (435 k). Maximální točivý moment vzrostl na 800 N.m. Díky suverénní hnací síle zvládne sportovní TDI sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 4,0 sekundy a na 200 km/h za méně než 16 sekund.
Nutno dodat, že klíčovou inovací motoru V6 TDI Biturbo je elektricky poháněné dmychadlo, které doplňuje dvě výfuková turbodmychadla. Elektricky poháněné dmychadlo zajišťuje rychlejší nárůst točivého momentu v nízkých otáčkách a výrazně zlepšuje reakce motoru a akceleraci. Malý elektromotor o výkonu 7 kW zrychlí turbínové kolo až na 72 000 otáček za minutu během 250 milisekund, a vytvoří tak plnicí tlak nezávisle na energii výfukových plynů. Typické výfukové turbodmychadlo vyžaduje k dosažení stejných otáček turbínového kola dvojnásobnou až trojnásobnou dobu. Díky elektricky poháněnému dmychadlu má RS 5 TDI competition concept v každé jízdní situaci rychle k dispozici vysoký plnicí tlak, což je pro vynikající sportovní výkony klíčové.
Elektricky poháněné dmychadlo je napájeno z dílčí palubní sítě, která pracuje s napětím 48 V. Doplňková palubní síť představuje zásadní prvek ve strategii elektrifikace značky Audi. Umožňuje rychlejší přenos většího množství elektrické energie, a má tak vynikající předpoklady pro použití v kombinaci s elektricky poháněným dmychadlem. Obě technická řešení budou zanedlouho uvedena do sériové výroby.
Audi RS 5 TDI competition concept je o 241 kilogramů lehčí než výchozí model. Hmotnost snižují různá opatření v oblasti lehké konstrukce: Kapota motoru je vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, dveře jsou z hliníku, výfuková soustava dalekosáhle z titanu. V interiéru jsou závodní skořepinová sedadla z uhlíkového kompozitu a zadní sedadla byla v rámci důsledné realizace koncepce lehké konstrukce vymontována. Kromě toho jsou pro okna použita tenká skla a plast.
Elektricky poháněné dmychadlo používá také pětiválcový motor 2.5 TFSI obdivuhodného konceptu Audi TT clubsport turbo.
Nejlepší čas zajel dánský závodní jezdec Nicki Thiim v rámci dne rekordů na Sachsenringu, který uspořádal časopis Auto Bild Sportscars ve spolupráci s výrobcem pneumatik Michelin.
Prototyp Audi RS 5 TDI competition concept překonal svým časem 1:35,35 min dosavadní rekord pro vozy se vznětovým motorem, platný od února 2015, o 1,87 sekundy. Již na jaře 2015 testoval tento prototyp Audi časopis „sport auto“ na Hockenheimringu a v rámci testu naměřil nejlepší čas na kolo mezi vozy se vznětovým motorem v celé historii redakce.
"Jsem hrdý na vynikající výkony podávané na závodních okruzích, protože podtrhují vedoucí roli Audi ve vývoji velmi hospodárných sportovních vznětových motorů,“ řekl Ulrich Weiß, vedoucí vývoje motorů TDI ve společnosti AUDI AG.
"U prototypu Audi RS 5 TDI competition concept jsme využili všechny možnosti v oblastech lehké konstrukce, podvozku a samozřejmě i poháněcího ústrojí. Výkon motoru TDI jsme zvýšili na maximum a dodatečné dynamiky jsme dosáhli elektricky poháněným dmychadlem, které bude zanedlouho uvedeno v sériově vyráběném modelu."
Audi RS 5 TDI competition concept vychází z technické studie, kterou značka Audi představila v létě 2014 u příležitosti 25. výročí motorů TDI. Od té doby byl tento vůz ve všech ohledech zdokonalován pro jízdu na závodním okruhu. Výkon motoru 3.0 TDI Biturbo byl zvýšen na 320 kW (435 k). Maximální točivý moment vzrostl na 800 N.m. Díky suverénní hnací síle zvládne sportovní TDI sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 4,0 sekundy a na 200 km/h za méně než 16 sekund.
Nutno dodat, že klíčovou inovací motoru V6 TDI Biturbo je elektricky poháněné dmychadlo, které doplňuje dvě výfuková turbodmychadla. Elektricky poháněné dmychadlo zajišťuje rychlejší nárůst točivého momentu v nízkých otáčkách a výrazně zlepšuje reakce motoru a akceleraci. Malý elektromotor o výkonu 7 kW zrychlí turbínové kolo až na 72 000 otáček za minutu během 250 milisekund, a vytvoří tak plnicí tlak nezávisle na energii výfukových plynů. Typické výfukové turbodmychadlo vyžaduje k dosažení stejných otáček turbínového kola dvojnásobnou až trojnásobnou dobu. Díky elektricky poháněnému dmychadlu má RS 5 TDI competition concept v každé jízdní situaci rychle k dispozici vysoký plnicí tlak, což je pro vynikající sportovní výkony klíčové.
Elektricky poháněné dmychadlo je napájeno z dílčí palubní sítě, která pracuje s napětím 48 V. Doplňková palubní síť představuje zásadní prvek ve strategii elektrifikace značky Audi. Umožňuje rychlejší přenos většího množství elektrické energie, a má tak vynikající předpoklady pro použití v kombinaci s elektricky poháněným dmychadlem. Obě technická řešení budou zanedlouho uvedena do sériové výroby.
Audi RS 5 TDI competition concept je o 241 kilogramů lehčí než výchozí model. Hmotnost snižují různá opatření v oblasti lehké konstrukce: Kapota motoru je vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, dveře jsou z hliníku, výfuková soustava dalekosáhle z titanu. V interiéru jsou závodní skořepinová sedadla z uhlíkového kompozitu a zadní sedadla byla v rámci důsledné realizace koncepce lehké konstrukce vymontována. Kromě toho jsou pro okna použita tenká skla a plast.
Elektricky poháněné dmychadlo používá také pětiválcový motor 2.5 TFSI obdivuhodného konceptu Audi TT clubsport turbo.
(ps, Sportovnilisty.cz, Foto: Audi)