Ne všichni si jí však chtějí užívat na lyžích, saních nebo bruslích. Sněžné skútry se staly efektivním dopravním prostředkem už i v našich horách. Využívají je v zimě, kdy bývají hory zavaleny sněhem a cesty jsou nesjízdné záchranáři, chataři i obyvatelé, kteří v horách bydlí.
Pokud jsou to skútry, které jsou určeny k závodům, mají ale jiné parametry, než běžný dopravní prostředek. Stroje určené pro vrcholový sport jsou konstruovány tak, aby dosahovaly co největší rychlosti a snadné manipulace.
V současnosti vyráběné sněžné skútry dosahují vysokých technických parametrů, ale největší důraz je kladen na ekologicky čistý a bezhlučný provoz. Tyto stroje se totiž pohybují v chráněných horských krajinných oblastech a proto musí splňovat ty nejpřísnější ekologické podmínky, aby jejich provoz nepoškozoval přírodu. I tak jsou jejich majitelé ve stálém konfliktu s ekology.
V ČR navíc podléhají pravidlům silničního provozu stejně jako motocykly. Musíte mít řidičský průkaz A, skútr musí být přihlášen na dopravním inspektorátu a jezdit smíte jen tam, kde se to smí na motorce. Sněžný skútr musí mít také oprávnění k provozu na pozemních komunikacích udělené Ministerstvem dopravy ČR.
Je to dáno zejména bezpečnostními předpisy, protože je u nás stále více lidí, kteří si tyto drahé adrenalinové stroje pořizují, aby s nimi křižovali naše hory. Ty jsou však plné turistů a upravené trasy nejsou zdaleka tak dlouhé, jako ve Skandinávii, kde celý den nepotkáte človíčka.
Být majitelem sněžného skútru je sice příjemné, ale je to také spojeno s mnoha povinnostmi a omezeními.
Foto © Depositphotos.com/ pumba1