Balaš je po prvním podniku sedmý se 17 body, Horák devátý s 15 body a desátý Kulhánek zapsal v Itálii 11 bodů.
Organizátoři připravili na Toskánském pobřeží všem startujícím sedm a půl hodiny náročného programu každý den. Ve třech kolech absolvovali extrémní test, motokros a enduru zkoušku. V sobotu závodníci sčítali časy v devíti rychlostních úsecích, v neděli pak absolvovali stejnou trať v opačném směru a úvodní enduro sloužilo k „beztrestnému“ seznámení s trasou.
Jezdce čekaly klasické kamenité cestičky v lese, motokros se jel na louce, ale brzy se všichni museli potýkat s hlubokými kolejemi,“ uvedl manažer unhošťské sestavy Ladislav Krupička, jenž věkem juniory Balaše i Kulhánka letos nasadil do seniorských kategorií.
„Chtěli jsme, aby se na trati naši závodníci potkávali s nejlepšími soupeři, v juniorech to loni moc nefungovalo. Pak jsme taky zvolili taktiku, aby osmnáctiletý Marťas (Kulhánek) rychle přebíral zkušenosti od o deset roků staršího Kuby (Horáka). To se nám vyplatilo už teď v Itálii,“ navázal šéf unhošťské sestavy.
V jedné časové kontrole, která se jela „na krev“ a přejezd v ní nasazením účastníků připomínal erzetu, pořadatelé postupně šponovali dojezdovou dobu až na hranici možností. A nebýt Horákovy asistence, jenž se pohyboval na trati hned za klubovým parťákem, Kulhánek by po pádu do příkopu sotva stíhal. „Na tohle sázíme. Když Kuba vidí Marťase na trati, má mu co poradit. A taky mu může být k ruce. Tenhle přejezd o výsledcích hodně rozhodoval,“ dodal Láďa Krupička a své svěřence hodnotil umírněně. „Všichni odvedli slušný výkon, ale ještě bylo dost znát, že dlouhé čekání na nové motorky jim na jistotě nepřidalo. Teď o víkendu potrénujeme na Kavčáku s Víťou Kuklíkem a už konce března 2016 ve Francii bychom měli být lepší.“
Kategorie E1 (100-144 ccm 2T + 175-250 ccm 4T) Senior
V konkurenci sedmnácti závodníků obsadil v sobotu Horák deváté místo s odstupem 6:46 min. za nejlepším Italem Confortim. „První den mi to moc nešlo. Učil jsem se jezdit na pro nás nezvyklém kluzkém kamenitém terénu i na nové motorce,“ přiznal Jakub Horák.
Hned za ním s dalšími dvěma minutami manka skončil Kulhánek. Dravý teenager a bývalý motokrosař se nejvýrazněji prosazoval právě při cross testech. Jeho výkony v enduro úsecích však odhalovaly nedostatky. „Martin bude teď o víkendu jezdit po lese, pořád má při enduru co dohánět, ale nepochybuji o tom, že se bude dál zlepšovat,“ věří Krupička.
Kulhánek dvakrát bodoval za desáté a jedenácté místo
Druhá březnová neděle už byla v podání Horáka zcela jiné představení. Sice ve výsledkové listině poskočil o jedinou příčku, ale sobotní manko za nejrychlejším snížil na polovinu. Necelých sedm sekund Jakubovi scházelo na primát nejrychlejšího Čecha dne této třídy: „Já se zpravidla rozjíždím pomalu. Dost jsem se v neděli zlepšil ve všech testech, ale nic jsem nepřeháněl a do zbytečného rizika jsem nešel. Startoval jsem minutu za Martinem, tak jsem ho měl na očích. V nejrychlejším přejezdu jsem mu tak mohl pomoci, když spadl pod cestu. Pak jsme měli oba pořádnou honičku, abychom časovku stihli, ale dali jsme to,“ pravil již s úsměvem anděl strážný Horák. Loni ho trápily tuhnoucí paže, letos se cítí lépe: „Nová motorka má menší výkon a tolik se na ni nenadřu,“ poznamenal.
Kategorie E3 (290-500 ccm 2T + 475-650 ccm 4T) Senior
Síly ve skupině nejsilnějších strojů měřilo 27 závodníků. Devátou sobotní pozici vylepšil v neděli Honza Balaš na šesté místo. I na něm bylo znát, že každý další okamžik v sedle svého motocyklu na trati úročí. Mirně stáhl ztrátu na domácí jedničku Maurizia Micheluze a s Ondřejem Helmichem se popral o post nejrychlejšího českého jezdce rovnocenně. Ke spokojenosti Balašovi scházelo necelých dvacet vteřin. Čtvrtý a pátým místem v nedělních testech naznačil, na co má.
„V sobotu jsem nechal dost času na prvních dvou testech, při nichž jsem se vyválel a nabral jsem tak dobrých padesát vteřin. Nová motorka funguje líp než slabší loňská. Jede se mi na ní líp, nemusím u ní moc řešit, jaký kvalt mám zařazený. Na stejné jsem jezdil před dvěma lety a opravdu mi sedí líp. Nemusím tolik na ní cvičit a míň se unavím,“ naznačil Balaš zcela opačný přístup v porovnání s Horákem.
Loni se Jan Baláš pral s juniorskými dravci ve sloučené kategorii E2 a E3. „Juniorům se jede trochu líp než nám seniorům, protože startují před námi a na nás pak čeká rozbitější trať. Před Itálií jsem najezdil sotva deset hodin a sám jsem zvědavý, jak se další motočas projeví už příští závody ve Francii,“ věří si dvaadvacetiletý horal z Jilemnice.
Smíškovi Balašovi ani při změně kubatury nechybí tradiční smysl pro humor: „O kategorii E3 seniorů se říká, že se v ní vozí vousatí kmeti na silných čtyřtaktech. Mám co dohánět, porostu se na mé tváři zatím moc nedaří,“ pravil na oko vážně Balaš bezprostředně po návratu z nedávného tréninku na svém třístovkovém dvoutaktním stoji.
Druhý podnik ME v enduru se koná již 26. a 27. března 2016 v Brioude ve Francii. Pak má evropský šampionát čtyřměsíční pauzu a až 30. a 31. července 2016 pokračuje v lotyšském Ogre.