"Rozhodně ne. Jsem rád, že jsem tady,“ hlásil Podmol z Argentiny. Co ho na nejtěžší maratonské soutěži překvapuje nejvíce? Hlavně nekonečné davy fanoušků.
"Stačí vystoupit z auta a hned se s vámi chce každý fotit. Všude, třeba i na benzínce. Něco takového jsem nikdy neviděl."
Je zvyklý přicestovat do haly, kde se o něj organizátoři postarají a všechno mu zařídí. Nablýskané prostředí ve freestyle motokrosu vyměnil za drsné podmínky na Dakarské rallye. A vůbec mu to nevadí. "Chodíme spát kolem půlnoci a stáváme ve 3:30. Každý chlap si tu šáhne na své dno. Mám k jezdcům obrovský respekt," popisoval Podmol, který jede v asistenčním voze Volkswagen Tiguan společně s reportérem Radia Impuls Vlastou Korcem. Když přistál v Paraguayi, vítal ho vytrvalý déšť a všudypřítomné bahno v bivaku.
To nyní ho sužuje obrovské vedro. "V autě jsme naměřili 44 stupňů. V úterý jsme odjeli 750 kilometrů, většinu po prašné cestě. Už chápu, jak náročné to motorkáři mají," tvrdil vítěz prestižních X-Games.
Libor Podmol na Dakaru
O trati a jihoamerických nástrahách hovoří Podmol hlavně s Josefem Macháčkem, pětinásobným vítězem na čtyřkolce.
"Hodně si stěžuje na prach, často není vidět ani na pár metrů. Když projede auto, musí se čekat. Někdy i třicet vteřin, což je velké zdržení," popisoval freestyle motokrosař, který se v týmu BARTH Racing pouze nezúčastněně nekouká. Když je potřeba, tak pomůže. Například tím, že zahojil ránu motocyklistovi Davidu Pabiškovi. "Měl problémy s dírou v nádrži, celou etapu mu tekl benzín po noze a rozežral mu kůži na lýtku. Namazal jsem mu ji svou mastičkou se stříbrem. Tak mi děkoval," popisoval Podmol a hned s úsměvem dodal: "V bivaku furt jezdím na babetě s barelem vody a léčím."
Od středy 4. ledna 2017 začaly nejtěžší etapy, tři dny v horách, které mohou být rozhodující.
"Spíme ve výšce 3600 metrů, jsem zvědavý, co to udělá s mým tělem. Aspoň se trochu ochladíme," těší se Podmol, který by se v letošním roce chtěl zúčastnit také dalších off-road soutěží.
"Díval jsem se do kalendáře a mohlo by to vyjít. Je potřeba se na Dakarskou rallye opravdu pořádně připravit.“
Na jaké motorce pojede?
O tom už má Podmol také jasno. "Na Dakaru se používají dva typy - tovární, jako má David Pabiška, nebo se jezdí na předělané motokrosové motorce, s jakou jezdím třeba na step up. Akorát má přidělané obrovské nádrže a větší chladiče. Je o padesát kilo lehčí než dakarová. Právě o ní přemýšlím.“
Dobrodružství v Argentině
Koncem prvního lednového týdne přišla z Bolivie tato zpráva
Rallye Dakar
6. etapa: Oruro - La Paz (motocykly a automobily 786 km/měřených 527 km, kamiony 772/513 km).
ZRUŠENO
Důvodem bylo nepříznivé počasí.
(Jiří Uhlíř, ps, SportovníListy.cz, foto: Libor Podmol)