Přátelskou pohodou, úsměvy a nadšením překypovalo druhý dubnový pátek v pozdních odpoledních i večerních hodinách pražské Václavské náměstí. Atmosféra slavnostního startu šestého ročníku Rallye Praha Revival 2016 přilákala do jeho spodní poloviny další stovky náhodných návštěvníků od Národního muzea a svatého Václava.
Všichni byli zvědaví na legendy automobilového sportu z řad bývalých závodníků i jejich motorových klenotů.
Konvoj 152 posádek si do centra Prahy přivezl náramnou náladu ze střediska setkání legend z Prahy Radotína, kde krátce po 15. hodině Memoriál Dalibora Janka a Josefa Sitníka odstartoval do první etapy i prologu na hipodromu ve Velké Chuchli.
Každý, kdo na na někdejším Koňském trhu, jak se až do roku 1848 „Václavák“ jmenoval, byl, se na účastníky revivalu těšil, nicméně nejočekávanější jedničkou mezi všemi byl stejně jako loni bývalý legendární tovární jezdec mladoboleslavské Škodovky John Haugland, jenž mimo jiné v dobách své slávy vyhrál třikrát velmi prestižní Barum Rallye.
„S manželkou Julií se nám tohle setkání opravdu moc líbilo, tak letos plníme slib, a jsme tady zase,“ pravil nestárnoucí Nor. Na dotaz, jestli musí své paní navigátorce hodně v autě radit, odpověděl: „Ale kdepak. Julie je pozorná a pečlivá a mnohonásobně s itinerářem šikovnější než já. Já dovedu především točit volantem. Také její cit pro různé typy povrchu i automobilových disciplín je k nezaplacení. Těšíme se jak na setkání s přáteli, tak také právě na rozličnost způsobu jízdy v jednotlivých úsecích Show Sections.“
Hydrometeorologové předpovídali na den startu i další dny deštivé počasí. Jako z konve sice lilo na Moravě, nicméně Praha zůstala nadměrné vláhy ušetřena. A tak si uprostřed 750m dlouhého rinku dali slet Žlutí andělé, připraveni okamžitě vyrazit, kdyby se kterémukoliv účastníkovi něco nepříjemného s jeho čtyřkolovým miláčkem přihodilo.
Kromě andělů přiletěla na Václavské náměstí i jedna „kachna“. Tvrzení, že favorit Otakara Zenkla neprošel technickou přejímkou, posádka vyvrátila už tím, že na slavnostní start dorazila. „Zřejmě jsme pořadatele zarazili tím, že máme technickou kontrolu i emise čerstvé z dnešního rána. Možná se obávali, jestli jsme papíry nezískali podvodem…,“ bylo znát, že možný žert smíšek Ota rád přiživuje. Se synem Otakarem vytvořili jednu z mnoha rodinných posádek.
Tou další byli otec a syn Pavlové Janebovi. Věkový rozdíl 41 let by mezi někdejším šéfem továrního týmu Škoda Motorsport a jeho potomkem sotva kdo hádal. A podobni si nebyli pouze knírkem pod nosem.
„Dnešní auta jezdí skoro sama, dřív měli závodníci s ovládáním vozu mnohem víc práce. Jako by počítačová doba předběhla naše možnosti,“ napůl zažertoval Janeba starší. „Auta mě moc baví, doma mám favorita,“ poznamenal 19letý Janeba junior, a že je táta jeho vzorem, doložil slovy: „I mně říkají víc starší vozy, kdy víc záleží na jezdci než na technice řízené elektronikou.“
Do Rallye Praha Revival si Janebovi půjčili vůz Ford Sierra od Pavla Šofra. „S takhle silným autem jsem nikdy nezávodil. Musíme si dávat bacha, abychom ho Pavlovi vrátili v pořádku,“ naznačil otec, že syna zřejmě ani při třetím setkání legend v řadě za volant nepustí.
„Pavel je moc slušněj kluk a chtěl jsem mu udělat radost,“ navázal na dlouholetého kamaráda Janebu účastník všech ročníků revivalu Pavel Šofr. „Jezdím pořád, protože kdybych jednou vynechal, zapomenu, s kým jsem se tady předtím setkal,“ pobavil úspěšný rallye jezdec. „Dokud nasadím helmu na hlavu, jsem ještě živej,“ dodal.
Řádně si užíval první vystoupení mezi legendami ředitel ÚAMK ČR Jaroslav Růžička. Podrobně zkoumal techniku konkurentů, fotografoval jako o závod, chvíli neposeděl a když potkal kolegyni a organizátorku Jitku Mádrovou, zastavili se spolu před porsche posádky Jiří Achs, Václav Sirotek.
„Léta přemlouvám opravdového a v minulosti velmi úspěšného závodníka Oldu Vaníčka, aby se do tohoto setkání legend zapojil také jako jezdec, protože mezi tyto osobnosti opravdu patří. Když to teď zkusím na vlastní kůži sám, třeba budu už příští rok úspěšnější,“ zmínil nadšený Růžička. Na post spolujezdce si ho přizval Vladimír Malina, jenž v letech 1995 – 1997 bral medaile při evropském šampionátu historiků na okruzích a nyní patří k předjezdcům rallye evropské úrovně. „Oba si chceme tuto akci užít a budeme nadmíru spokojeni, když mého favorita dovezeme do cíle. Hodně pro mě znamená setkání s lidmi, které jsem obdivoval ještě jako kluk,“ doplnil Malina.
Jako by svého podřízeného slyšel, vedl slavnostní řeč minutku před půl sedmou prezident ÚAMK Oldřich Vaníček: „Sluší se poděkovat všem, kteří nám pomohli s šestým ročníkem revivalu a nad ním také převzali záštitu. Jsou to místopředseda Senátu Parlamentu České republiky Zdeněk Škromach, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký, jenž nám dovolil na pár hodin zabrat dolní část Václavského náměstí. Stejně tak děkuji také guvernérovi České národní banky Miroslavu Singerovi. Moc rád vidím lidi, se kterými jsem kdysi sám závodil. Drží se stále mladí a pořád mají chuť se svést. Určitě by bylo zajímavé, kdybychom měli na krku své portréty z doby před třiceti lety,“ zažertoval Vaníček a dodal: „Velkou radost mně dnes udělal osobní účastí Vratislav Kulhánek, veleúspěšný muž, který automobilovou značku Škoda dostal na světovou úroveň a také do nejodlehlejších částí afrického kontinentu.“
Vratislav Kulhánek, jeden z nejlepších českých manažerů a bývalý závodník především na okruzích, při nichž se v Octavia Cupu dokázal prosadit i na stupně vítězů, svému předřečníkovi kompliment hned vrátil: „Zírám, co se Odřichu Vaníčkovi podařilo. Svým významem je setkání legend velká rallye, i když si na ni nehraje. Přeji všem účastníkům, ať se krásně svezou a mají hodně štěstí.“
Kvalitně a svižně doprovázel akci na Václavském náměstí její moderátor. Zaváhal jen jednou a potvrdil platnost Murphyho zákonů. Připravená fakta o posádce ÚAMK Vladimír Malina, Jaroslav Růžička přednesl, až když její červený favorit startovací nájezd opouštěl…
O startovací praporek se dělili pánové Vaníček, Kulhánek, člen Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Roman Váňa a tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Na snímku vysílají vpřed Pavla Šofra s Evou Trantovou ve Fordu Sierra.
Pořadatelským „armádám“ veleli za ÚAMK ČR Zdeněk Růžička a za klub ÚAMK Sdružení českého autosportu Eda Patera. Ten v pozici předjezdce ve Ferrari 308 GTB akci nazvanou Rallye Praha Revival 2016 – Memoriál Dalibora Janka a Josefa Sítníka zahájil.
Za jeho zády vyrazilo z Prahy do severních Čech s centrem v Teplicích a zpět 152 vozů. Celkem čekalo posádky za tři dny 543 km, z toho v pátek 137 km, v sobotu 262 km a v neděli 144 km. K tomu ještě jedenáct zastavení v šesti Show Sectios.
Všichni byli zvědaví na legendy automobilového sportu z řad bývalých závodníků i jejich motorových klenotů.
Konvoj 152 posádek si do centra Prahy přivezl náramnou náladu ze střediska setkání legend z Prahy Radotína, kde krátce po 15. hodině Memoriál Dalibora Janka a Josefa Sitníka odstartoval do první etapy i prologu na hipodromu ve Velké Chuchli.
Každý, kdo na na někdejším Koňském trhu, jak se až do roku 1848 „Václavák“ jmenoval, byl, se na účastníky revivalu těšil, nicméně nejočekávanější jedničkou mezi všemi byl stejně jako loni bývalý legendární tovární jezdec mladoboleslavské Škodovky John Haugland, jenž mimo jiné v dobách své slávy vyhrál třikrát velmi prestižní Barum Rallye.
„S manželkou Julií se nám tohle setkání opravdu moc líbilo, tak letos plníme slib, a jsme tady zase,“ pravil nestárnoucí Nor. Na dotaz, jestli musí své paní navigátorce hodně v autě radit, odpověděl: „Ale kdepak. Julie je pozorná a pečlivá a mnohonásobně s itinerářem šikovnější než já. Já dovedu především točit volantem. Také její cit pro různé typy povrchu i automobilových disciplín je k nezaplacení. Těšíme se jak na setkání s přáteli, tak také právě na rozličnost způsobu jízdy v jednotlivých úsecích Show Sections.“
Hydrometeorologové předpovídali na den startu i další dny deštivé počasí. Jako z konve sice lilo na Moravě, nicméně Praha zůstala nadměrné vláhy ušetřena. A tak si uprostřed 750m dlouhého rinku dali slet Žlutí andělé, připraveni okamžitě vyrazit, kdyby se kterémukoliv účastníkovi něco nepříjemného s jeho čtyřkolovým miláčkem přihodilo.
Kromě andělů přiletěla na Václavské náměstí i jedna „kachna“. Tvrzení, že favorit Otakara Zenkla neprošel technickou přejímkou, posádka vyvrátila už tím, že na slavnostní start dorazila. „Zřejmě jsme pořadatele zarazili tím, že máme technickou kontrolu i emise čerstvé z dnešního rána. Možná se obávali, jestli jsme papíry nezískali podvodem…,“ bylo znát, že možný žert smíšek Ota rád přiživuje. Se synem Otakarem vytvořili jednu z mnoha rodinných posádek.
Tou další byli otec a syn Pavlové Janebovi. Věkový rozdíl 41 let by mezi někdejším šéfem továrního týmu Škoda Motorsport a jeho potomkem sotva kdo hádal. A podobni si nebyli pouze knírkem pod nosem.
„Dnešní auta jezdí skoro sama, dřív měli závodníci s ovládáním vozu mnohem víc práce. Jako by počítačová doba předběhla naše možnosti,“ napůl zažertoval Janeba starší. „Auta mě moc baví, doma mám favorita,“ poznamenal 19letý Janeba junior, a že je táta jeho vzorem, doložil slovy: „I mně říkají víc starší vozy, kdy víc záleží na jezdci než na technice řízené elektronikou.“
Do Rallye Praha Revival si Janebovi půjčili vůz Ford Sierra od Pavla Šofra. „S takhle silným autem jsem nikdy nezávodil. Musíme si dávat bacha, abychom ho Pavlovi vrátili v pořádku,“ naznačil otec, že syna zřejmě ani při třetím setkání legend v řadě za volant nepustí.
„Pavel je moc slušněj kluk a chtěl jsem mu udělat radost,“ navázal na dlouholetého kamaráda Janebu účastník všech ročníků revivalu Pavel Šofr. „Jezdím pořád, protože kdybych jednou vynechal, zapomenu, s kým jsem se tady předtím setkal,“ pobavil úspěšný rallye jezdec. „Dokud nasadím helmu na hlavu, jsem ještě živej,“ dodal.
Řádně si užíval první vystoupení mezi legendami ředitel ÚAMK ČR Jaroslav Růžička. Podrobně zkoumal techniku konkurentů, fotografoval jako o závod, chvíli neposeděl a když potkal kolegyni a organizátorku Jitku Mádrovou, zastavili se spolu před porsche posádky Jiří Achs, Václav Sirotek.
„Léta přemlouvám opravdového a v minulosti velmi úspěšného závodníka Oldu Vaníčka, aby se do tohoto setkání legend zapojil také jako jezdec, protože mezi tyto osobnosti opravdu patří. Když to teď zkusím na vlastní kůži sám, třeba budu už příští rok úspěšnější,“ zmínil nadšený Růžička. Na post spolujezdce si ho přizval Vladimír Malina, jenž v letech 1995 – 1997 bral medaile při evropském šampionátu historiků na okruzích a nyní patří k předjezdcům rallye evropské úrovně. „Oba si chceme tuto akci užít a budeme nadmíru spokojeni, když mého favorita dovezeme do cíle. Hodně pro mě znamená setkání s lidmi, které jsem obdivoval ještě jako kluk,“ doplnil Malina.
Jako by svého podřízeného slyšel, vedl slavnostní řeč minutku před půl sedmou prezident ÚAMK Oldřich Vaníček: „Sluší se poděkovat všem, kteří nám pomohli s šestým ročníkem revivalu a nad ním také převzali záštitu. Jsou to místopředseda Senátu Parlamentu České republiky Zdeněk Škromach, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký, jenž nám dovolil na pár hodin zabrat dolní část Václavského náměstí. Stejně tak děkuji také guvernérovi České národní banky Miroslavu Singerovi. Moc rád vidím lidi, se kterými jsem kdysi sám závodil. Drží se stále mladí a pořád mají chuť se svést. Určitě by bylo zajímavé, kdybychom měli na krku své portréty z doby před třiceti lety,“ zažertoval Vaníček a dodal: „Velkou radost mně dnes udělal osobní účastí Vratislav Kulhánek, veleúspěšný muž, který automobilovou značku Škoda dostal na světovou úroveň a také do nejodlehlejších částí afrického kontinentu.“
Vratislav Kulhánek, jeden z nejlepších českých manažerů a bývalý závodník především na okruzích, při nichž se v Octavia Cupu dokázal prosadit i na stupně vítězů, svému předřečníkovi kompliment hned vrátil: „Zírám, co se Odřichu Vaníčkovi podařilo. Svým významem je setkání legend velká rallye, i když si na ni nehraje. Přeji všem účastníkům, ať se krásně svezou a mají hodně štěstí.“
Kvalitně a svižně doprovázel akci na Václavském náměstí její moderátor. Zaváhal jen jednou a potvrdil platnost Murphyho zákonů. Připravená fakta o posádce ÚAMK Vladimír Malina, Jaroslav Růžička přednesl, až když její červený favorit startovací nájezd opouštěl…
O startovací praporek se dělili pánové Vaníček, Kulhánek, člen Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Roman Váňa a tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Na snímku vysílají vpřed Pavla Šofra s Evou Trantovou ve Fordu Sierra.
Pořadatelským „armádám“ veleli za ÚAMK ČR Zdeněk Růžička a za klub ÚAMK Sdružení českého autosportu Eda Patera. Ten v pozici předjezdce ve Ferrari 308 GTB akci nazvanou Rallye Praha Revival 2016 – Memoriál Dalibora Janka a Josefa Sítníka zahájil.
Za jeho zády vyrazilo z Prahy do severních Čech s centrem v Teplicích a zpět 152 vozů. Celkem čekalo posádky za tři dny 543 km, z toho v pátek 137 km, v sobotu 262 km a v neděli 144 km. K tomu ještě jedenáct zastavení v šesti Show Sectios.
(ps, ÚAMK, SportovniListy.cz, foto: Jan Doležal)