Jedinou skutečnou zimní rallye sezóny je pro ŠKODA Motorsport ta, která má v programu skandinávské tance na ledu.
V nové kategorii WRC 2 Pro škodovácký tým reprezentovali dva mladí jezdci z Finska. Kalle Rovanperä a jeho navigátor Jonne Halttunen se ve Švédsku snažili navázat na svoje úspěchy ze sezóny 2018, zatímco pro Eerika Pietarinena a jeho navigátora Johanu Raitanena byla sezóna 2019 i přímo švédská rallye debutem v továrním týmu ŠKODA.
Čekaly na ně spousty ledu a závěje sněhu, hromady pneumatik s hřeby, dlouhé drifty a samozřejmě také skoky. A v neposlední řadě i tvrdá konkurence od ostatních jezdců s vozy kategorie R5.
Ráno ve čtvrtek 14. února 2019 patřilo shakedownu, ve kterém Kalle Rovanperä opět ukázal, že být nejlepší mu vždycky nestačí. Po dvou jízdách usoudil, že jeho ŠKODA FABIA R5 má větší tendence k nedotáčivosti, než by bylo ideální. I když byl už v tu chvíli nejrychlejší, vrátil se do servisu změnit nastavení. Když bylo auto naladěno podle jeho představ, vrátil se na trať a zajel s velkým náskokem další nejrychlejší čas jak v kategorii WRC 2 Pro, tak celkově mezi vozy třídy R5. Jeho nový týmový kolega Eerik Pietarinen zajel druhý nejlepší čas shodně s Madsem Ostbergem.
Rychlostní zkouška 1 (superspeciálka, čtvrtek 14. února 2019 večer)
Švédská rallye začala pro nováčka týmu ŠKODA Motorsport Eerika Pietarinena skvěle. V úvodní superspeciálce na závodišti v Karlstadu se mu podařilo získat nejen první místo ve WRC 2 Pro, ale byl dokonce rychlejší než některé vozy WRC, jako Hyundai Sébastiena Loeba nebo Fordy Elfyna Evanse a Pontuse Tidemanda. Mezi vozy kategorie R5 se dělí o první místo s Jari Huttunenem, také na voze FABIA R5.
Jeho týmový kolega Kalle Rovanperä byl jen o sekundu pomalejší za Madsem Ostbergem na Citroënu C3 R5. To znamená, že jezdci ŠKODA Motorsport jsou momentálně na prvním a čtvrtém místě jak v pořadí WRC 2 Pro tak mezi všemi vozy kategorie R5. Sedm z devíti nejrychlejších vozů R5 jsou ŠKODA FABIA R5.
Rychlostní zkoušky 2 – 4 (pátek 15. února 2019 dopoledne)
Na začátku druhého dne Rally Sweden se posádky vydaly přes státní hranice na rychlé a zakroucené cesty v lesích Norska. Pro Kalle Rovanperu začal den smíšenými pocity. Přiznal, že nemá úplnou důvěru v nastavení auta, ale přesto dokázal zajet nejrychlejší čas v RZ2. O jednu erzetu později však sebejistotu ztratil úplně a poslal auto smykem do závěje. S pomocí diváků se dostal zpátky na trať a mohl pokračovat, ale tato nepříjemnost ho stála 2:22 minuty.
"Nelíbí se mi, jak v tuhle chvíli jedu. Byla to moje chyba, nic jiného k tomu nejde říct", přiznal mladý Fin.
Ještě horší dopoledne zažil Eerik Pietarinen. Nováček týmu ŠKODA Motorsport také trefil sněhový val a když se dostal zpátky na cestu, převrátil v poslední zatáčce RZ3 auto. I s poškozeným vozem bez čelního skla ale zvládnul projet i další rychlostní zkoušku a dostat se do servisu v Torsby. Rovanperä mezitím znovu našel rytmus a shodně s Madsem Ostbergem na Citroënu zajel nejrychlejší čas ve WRC 2 Pro.
V tuto chvíli byli jezdci ŠKODA Motorsport na 3. (Rovanperä) a 4. (Pietarinen) místě ve WRC 2 Pro.
Rychlostní zkoušky 5 – 8 (pátek 15. února 2019 odpoledne)
Po poledním servisu se posádky vrátily na trať trojice rychlostních zkoušek z dopoledne a potom den zakončily speciální erzetou nedaleko servisního parku v Torsby.
"Teď začínáme zase od začátku", ohlédl se Kalle Rovanperä za svým smolným pátečním ránem a začal dohánět svou ztrátu. Stoupající teploty změnily zasněžené silnice v šotolinové. Rovanperä nakonec zajel ze čtyř erzet tři nejlepší časy kategorie WRC 2 Pro. Dvakrát byl nejrychlejší ze všech vozů R5.
"Odpoledne jsem jel mnohem lépe, ale podmínky byly vážně těžké. Nikdy předtím jsem nejezdil na pneumatikách s hřeby po cestách, kde by bylo tolik šotoliny. Je opravdu těžké najít správnou rovnováhu", řekl na konci dne.
Jeho týmový kolega Eerik Pietarinen se v rámci WRC 2 Pro umístil dvakrát druhý a dvakrát třetí. V tuto chvíli si drží svoje čtvrté místo v celkovém pořadí.
Rychlostní zkoušky 9 – 11 (sobota 16. února 2019 dopoledne)
V dopolední části sobotní etapy Kalle Rovanperä opět vyhrál všechny tři rychlostní zkoušky a setrvale tak snižuje ztrátu na vedoucího jezdce kategorie WRC 2 Pro Madse Ostberga. Jeho týmový kolega Eerik Pietarinen pokračoval v solidních výkonech s jedním druhým a dvěma třetími místy. Celkově si tak držela čtvrtou pozici ve WRC 2 Pro.
Rychlostní zkoušky 12 – 16 (sobota 16. února 2019 odpoledne)
Odpolední část sobotní etapy skončila pro Kalleho Rovanperu smíšenými pocity. Poté, co mu v druhé erzetě dne, RZ13, došlo štěstí i prostor na silnici, opět se podíval do závěje. Podařilo se mu vrátit do hry a rychlostní zkoušku dokončit, ale výlet mimo trať ho stál 2:48 minut a v podstatě tak ukončil jeho naděje na vítězství ve WRC 2 Pro. Na druhou stranu se mu podařilo vyhrát ve třídě WRC 2 Pro všechny tři zbývající erzety, což posunulo celkový součet na sedm vítězství z osmi rychlostních zkoušek dne. Kalle tak opět ukázal svoje tempo a schopnosti. Eerik Pietarinen v RZ14 prorazil kolo, ale stále si bezpečně drží čtvrté místo ve WRC 2 Pro.
Rychlostní zkoušky 17 – 19 (neděle 17. února 2019)
V neděli se na tratě švédské rallye konečně vrátily skutečně zimní podmínky a opět jim daly zimní bílou barvu. Kalle Rovanperä si tuto změnu užíval a zajel další dva nejrychlejší časy v kategorii WRC 2 Pro. “Snažím se jet opatrně a vyhýbat se chybám,” okomentoval.
Dohromady Rovanperä zajel v kategorii WRC 2 Pro 14 nejrychlejších časů z 19 rychlostních zkoušek. Nebýt času ztraceného výlety do závějí, měl solidní šanci při svém debutu na Rally Sweden hned získat první místo. I tak, přestože na rychlých, zasněžených tratích ve švédských a norských lesích jezdil poprvé, získal Rovanperä cenných 18 bodů za druhé místo v kategorii WRC 2 Pro. Drží se tak na druhém místě průběžného pořadí kategorie WRC 2 Pro, jen čtyři body za vedoucím Gusem Greensmithem. Eerik Pietarinen a jeho navigátor Juhana Raitanen měli smůly o něco více a poté, co v poslední erzetě trefili kámen, museli s poškozeným ráfkem odstoupit.
"S Kalleho výkonem jsem spokojený. Na Rally Sweden byl poprvé a ukázal svůj potenciál tváří v tvář mnohem zkušenějším soupeřům," okomentoval šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek.
Rally Sweden (WRC 2 Pro)
Konečné pořadí: 1. Østberg/Eriksen (NOR/NOR), Citroën C3 R5, 2:55:54,5 hodin,
2. Rovanperä/Halttunen (FIN/FIN), ŠKODA FABIA R5, +3:19,2 min., 3. Greensmith/Edmondson (GBR/GBR), Ford Fiesta R5, +4:48,9 min., 4. Pieniazek/Heller (POL/POL), Ford Fiesta R5, +57:02,2 min.
Pohár jezdců WRC 2 Pro (po dvou ze 14 podniků)
1. Gus Greensmith (GBR), Ford, 40 bodů
2. Kalle Rovanperä (FIN), ŠKODA, 36 bodů
3. Mads Østberg (NOR), Citroën, 25 bodů
4. Lukasz Pieniazek (POL), Ford, 12 bodů
Pohár konstruktérů WRC 2 Pro (po dvou ze 14 podniků)
1. Ford, 40 bodů
2. ŠKODA, 36 bodů
3. Citroën, 25 bodů
V nové kategorii WRC 2 Pro škodovácký tým reprezentovali dva mladí jezdci z Finska. Kalle Rovanperä a jeho navigátor Jonne Halttunen se ve Švédsku snažili navázat na svoje úspěchy ze sezóny 2018, zatímco pro Eerika Pietarinena a jeho navigátora Johanu Raitanena byla sezóna 2019 i přímo švédská rallye debutem v továrním týmu ŠKODA.
Čekaly na ně spousty ledu a závěje sněhu, hromady pneumatik s hřeby, dlouhé drifty a samozřejmě také skoky. A v neposlední řadě i tvrdá konkurence od ostatních jezdců s vozy kategorie R5.
Ráno ve čtvrtek 14. února 2019 patřilo shakedownu, ve kterém Kalle Rovanperä opět ukázal, že být nejlepší mu vždycky nestačí. Po dvou jízdách usoudil, že jeho ŠKODA FABIA R5 má větší tendence k nedotáčivosti, než by bylo ideální. I když byl už v tu chvíli nejrychlejší, vrátil se do servisu změnit nastavení. Když bylo auto naladěno podle jeho představ, vrátil se na trať a zajel s velkým náskokem další nejrychlejší čas jak v kategorii WRC 2 Pro, tak celkově mezi vozy třídy R5. Jeho nový týmový kolega Eerik Pietarinen zajel druhý nejlepší čas shodně s Madsem Ostbergem.
Rychlostní zkouška 1 (superspeciálka, čtvrtek 14. února 2019 večer)
Švédská rallye začala pro nováčka týmu ŠKODA Motorsport Eerika Pietarinena skvěle. V úvodní superspeciálce na závodišti v Karlstadu se mu podařilo získat nejen první místo ve WRC 2 Pro, ale byl dokonce rychlejší než některé vozy WRC, jako Hyundai Sébastiena Loeba nebo Fordy Elfyna Evanse a Pontuse Tidemanda. Mezi vozy kategorie R5 se dělí o první místo s Jari Huttunenem, také na voze FABIA R5.
Jeho týmový kolega Kalle Rovanperä byl jen o sekundu pomalejší za Madsem Ostbergem na Citroënu C3 R5. To znamená, že jezdci ŠKODA Motorsport jsou momentálně na prvním a čtvrtém místě jak v pořadí WRC 2 Pro tak mezi všemi vozy kategorie R5. Sedm z devíti nejrychlejších vozů R5 jsou ŠKODA FABIA R5.
Rychlostní zkoušky 2 – 4 (pátek 15. února 2019 dopoledne)
Na začátku druhého dne Rally Sweden se posádky vydaly přes státní hranice na rychlé a zakroucené cesty v lesích Norska. Pro Kalle Rovanperu začal den smíšenými pocity. Přiznal, že nemá úplnou důvěru v nastavení auta, ale přesto dokázal zajet nejrychlejší čas v RZ2. O jednu erzetu později však sebejistotu ztratil úplně a poslal auto smykem do závěje. S pomocí diváků se dostal zpátky na trať a mohl pokračovat, ale tato nepříjemnost ho stála 2:22 minuty.
"Nelíbí se mi, jak v tuhle chvíli jedu. Byla to moje chyba, nic jiného k tomu nejde říct", přiznal mladý Fin.
Ještě horší dopoledne zažil Eerik Pietarinen. Nováček týmu ŠKODA Motorsport také trefil sněhový val a když se dostal zpátky na cestu, převrátil v poslední zatáčce RZ3 auto. I s poškozeným vozem bez čelního skla ale zvládnul projet i další rychlostní zkoušku a dostat se do servisu v Torsby. Rovanperä mezitím znovu našel rytmus a shodně s Madsem Ostbergem na Citroënu zajel nejrychlejší čas ve WRC 2 Pro.
V tuto chvíli byli jezdci ŠKODA Motorsport na 3. (Rovanperä) a 4. (Pietarinen) místě ve WRC 2 Pro.
Rychlostní zkoušky 5 – 8 (pátek 15. února 2019 odpoledne)
Po poledním servisu se posádky vrátily na trať trojice rychlostních zkoušek z dopoledne a potom den zakončily speciální erzetou nedaleko servisního parku v Torsby.
"Teď začínáme zase od začátku", ohlédl se Kalle Rovanperä za svým smolným pátečním ránem a začal dohánět svou ztrátu. Stoupající teploty změnily zasněžené silnice v šotolinové. Rovanperä nakonec zajel ze čtyř erzet tři nejlepší časy kategorie WRC 2 Pro. Dvakrát byl nejrychlejší ze všech vozů R5.
"Odpoledne jsem jel mnohem lépe, ale podmínky byly vážně těžké. Nikdy předtím jsem nejezdil na pneumatikách s hřeby po cestách, kde by bylo tolik šotoliny. Je opravdu těžké najít správnou rovnováhu", řekl na konci dne.
Jeho týmový kolega Eerik Pietarinen se v rámci WRC 2 Pro umístil dvakrát druhý a dvakrát třetí. V tuto chvíli si drží svoje čtvrté místo v celkovém pořadí.
Rychlostní zkoušky 9 – 11 (sobota 16. února 2019 dopoledne)
V dopolední části sobotní etapy Kalle Rovanperä opět vyhrál všechny tři rychlostní zkoušky a setrvale tak snižuje ztrátu na vedoucího jezdce kategorie WRC 2 Pro Madse Ostberga. Jeho týmový kolega Eerik Pietarinen pokračoval v solidních výkonech s jedním druhým a dvěma třetími místy. Celkově si tak držela čtvrtou pozici ve WRC 2 Pro.
Rychlostní zkoušky 12 – 16 (sobota 16. února 2019 odpoledne)
Odpolední část sobotní etapy skončila pro Kalleho Rovanperu smíšenými pocity. Poté, co mu v druhé erzetě dne, RZ13, došlo štěstí i prostor na silnici, opět se podíval do závěje. Podařilo se mu vrátit do hry a rychlostní zkoušku dokončit, ale výlet mimo trať ho stál 2:48 minut a v podstatě tak ukončil jeho naděje na vítězství ve WRC 2 Pro. Na druhou stranu se mu podařilo vyhrát ve třídě WRC 2 Pro všechny tři zbývající erzety, což posunulo celkový součet na sedm vítězství z osmi rychlostních zkoušek dne. Kalle tak opět ukázal svoje tempo a schopnosti. Eerik Pietarinen v RZ14 prorazil kolo, ale stále si bezpečně drží čtvrté místo ve WRC 2 Pro.
Rychlostní zkoušky 17 – 19 (neděle 17. února 2019)
V neděli se na tratě švédské rallye konečně vrátily skutečně zimní podmínky a opět jim daly zimní bílou barvu. Kalle Rovanperä si tuto změnu užíval a zajel další dva nejrychlejší časy v kategorii WRC 2 Pro. “Snažím se jet opatrně a vyhýbat se chybám,” okomentoval.
Dohromady Rovanperä zajel v kategorii WRC 2 Pro 14 nejrychlejších časů z 19 rychlostních zkoušek. Nebýt času ztraceného výlety do závějí, měl solidní šanci při svém debutu na Rally Sweden hned získat první místo. I tak, přestože na rychlých, zasněžených tratích ve švédských a norských lesích jezdil poprvé, získal Rovanperä cenných 18 bodů za druhé místo v kategorii WRC 2 Pro. Drží se tak na druhém místě průběžného pořadí kategorie WRC 2 Pro, jen čtyři body za vedoucím Gusem Greensmithem. Eerik Pietarinen a jeho navigátor Juhana Raitanen měli smůly o něco více a poté, co v poslední erzetě trefili kámen, museli s poškozeným ráfkem odstoupit.
Jak říkám ...
"S Kalleho výkonem jsem spokojený. Na Rally Sweden byl poprvé a ukázal svůj potenciál tváří v tvář mnohem zkušenějším soupeřům," okomentoval šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek.
Švédsko 14. - 17. února 2019
Rally Sweden (WRC 2 Pro)
Konečné pořadí: 1. Østberg/Eriksen (NOR/NOR), Citroën C3 R5, 2:55:54,5 hodin,
2. Rovanperä/Halttunen (FIN/FIN), ŠKODA FABIA R5, +3:19,2 min., 3. Greensmith/Edmondson (GBR/GBR), Ford Fiesta R5, +4:48,9 min., 4. Pieniazek/Heller (POL/POL), Ford Fiesta R5, +57:02,2 min.
Pohár jezdců WRC 2 Pro (po dvou ze 14 podniků)
1. Gus Greensmith (GBR), Ford, 40 bodů
2. Kalle Rovanperä (FIN), ŠKODA, 36 bodů
3. Mads Østberg (NOR), Citroën, 25 bodů
4. Lukasz Pieniazek (POL), Ford, 12 bodů
Pohár konstruktérů WRC 2 Pro (po dvou ze 14 podniků)
1. Ford, 40 bodů
2. ŠKODA, 36 bodů
3. Citroën, 25 bodů
(ps, skoda-motorsport.com, SportovniListy.cz, foto: skoda-motorsport.com)