Nejprve velké horko a prach, pak déšť a bláto a k tomu ještě drama: posádka vozu FABIA R5 Teemu Suninen/Mikko Markkula se vypořádala se všemi výzvami a zajistila značce ŠKODA páté vítězství v řadě v soutěži seriálu FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2).
Finům přitom nahrál i defekt pneumatiky tovární posádky ŠKODA Esapekka Lappi/Janne Ferm, která v napínavém souboji prvních tří posádek o vítězství vedla až do předposlední rychlostní zkoušky. Nakonec skončil loňský vítěz po 306,10 km této rally na třetím místě. Druhá tovární posádka ŠKODA Pontus Tidemand/Jonas Andersson skončila po velkém stíhacím závodě na místě sedmém.
"Střídající se povětrnostní podmínky i podmínky na trati, velká rychlost a napínavý souboj o vítězství - Polská rally byla skutečně pro WRC 2 tou nejlepší reklamou. Esapekka Lappi a Janne Ferm měli namířeno k vítězství, než je zastavil defekt pneumatiky. Gratulace Teemu Suninenovi a Mikkovi Markkulovi, kteří pokračovali ve vítězné sérii značky ŠKODA," komentoval výsledek šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek a dodal: "Přesně před rokem jsme tady v Polsku oslavili historicky první vítězství ve WRC 2 s vozem FABIA R5. Tentokrát na náš vůz s pohonem všech kol vsadilo hned osm pilotů, z nichž se čtyři umístili mezi nejlepšími osmi. To ukazuje, že jsme na správné cestě, po které musíme důsledně pokračovat dál."
Soutěžní dny na šotolinových tratích v krásné krajině Mazurské jezerní plošiny byly nabité napětím. V pátek se nejprve vedení ujala tovární posádka ŠKODA Pontus Tidemand/Jonas Andersson, kterou ale dočasně zastavil problém. Pak se rozpoutal souboj o vítězství mezi oběma piloty s vozy ŠKODA FABIA R5, Esapekkou Lappim a Teemu Suninenem, a Elfynem Evansem (Ford). První den závodu v pátek 1. července 2016 večer byl v čele Suninen, ale následný den v sobotu 2. července 2016 převzal vedení ve velkém horku na prašných tratích Lappi.
Ten do posledních čtyř rychlostních zkoušek finálového dne nastupoval s náskokem 10,8 sekund na Suninena, ovšem podmínky na trati se zcela změnily. Tratě byly po silných deštích bahnité, teploty klesly téměř o 15 stupňů. Lappi na prvních dvou rychlostních zkouškách finálového dne nejprve obhájil vedení před Evansem a Suninenem. Na předposlední zkoušce „Baranowo 2“ ale měl Lappi, stejně jako Evans, defekt pneumatiky a ztratil téměř dvě minuty. Tím měl Suninen volnou cestu k třetímu vítězství v této sezóně
"Nejdřív jsem se pokusil jet dál, ale pak jsme přece jen museli zastavit a vyměnit pneumatiku. Díky tréninku, který pravidelně absolvujeme, to šlo velice rychle. Přesto je to samozřejmě zklamání, když vás defekt zastaví tak krátce před možným vítězstvím, ale i to patří k rally. Gratuluji Teemu Suninenovi, který byl na trati skutečně velice rychlý a je zaslouženým vítězem," komentoval to Lappi.
Suninen tak zajistil páté vítězství v řadě pro vůz ŠKODA FABIA R5. 22letý rallyový talent zahájil vítěznou sérii na Mexické rally, na Argentinské rally byl s tímto rychlým a spolehlivým vozem s pohonem všech kol neporazitelný Nicolás Fuchs. Na Portugalské rally triumfoval tovární jezdec Pontus Tidemand, na Italské rally pak opět Suninen.
V celkové klasifikaci sezóny WRC 2 je to po sedmi ze 14 podniků sezóny podobně napínavé jako na Polské rally. Elfyn Evans (80 bodů/pět startů) je v polovině sezóny v čele, ale za ním má šanci na zisk titulu hned několik jezdců s vozem ŠKODA FABIA R5. Teemu Suninen (75 bodů/čtyři starty) je na druhém místě před Nicolásem Fuchsem (59 bodů/pět startů). Za nimi následuje tovární jezdec ŠKODA Pontus Tidemand (49 bodů/tři starty). Esapekka Lappi získal ze tří startů 32 bodů. Každý jezdec může v roce 2016 získat body do boje o titul ve WRC 2 v sedmi podnicích, počítá se šest nejlepších výsledků.
Oba tovární jezdci ŠKODA Lappi a Tidemand mají na následující zastávce mistrovství světa ve Finsku od 28. do 31. července 2016 opět šance bodovat. Ostatně Esapekka Lappi chce svou domácí rally, stejně jako v roce 2015, vyhrát.
Konečný stav Polské rally (WRC 2)
1. Suninen/Markkula (FIN/FIN);ŠKODA FABIA R5: 2:43:27,7 hod.
2. Evans/Parry (GB/GB); Ford Fiesta R5: + 0:49,6 min.
3. Lappi/Ferm (FIN/FIN);ŠKODA FABIA R5: + 2:32,7 min.
4. Kajetanowicz/Baran (PL/PL);Ford Fiesta R5: + 6:32,8 min.
5. Koltun/Pleskot (PL/PL);Ford Fiesta R5: + 10:36,4 min.
Číslo pro Polskou rally: 20
Po 20 z 21 rychlostních zkoušek Polské rally byl jezdec s vozem ŠKODA FABIA R5 v čele celkové klasifikace WRC 2. Po úvodní zkoušce vedl Karl Kruuda (Ford), poté se ale režie ujal špičkový český soutěžní speciál. Od druhé do osmé rychlostní zkoušky byl na čele tovární jezdec ŠKODA Pontus Tidemand. Poté byl na prvním místě od devátého do třináctého úseku Teemu Suninen. Od rychlostní zkoušky 14 „Stanczyki 2“ byl v čele druhý tovární jezdec ŠKODA Esapekka Lappi, který se ovšem o něco propadl po defektu pneumatiky na předposlední zkoušce. Tak se na rychlostní zkoušce 20 „Baranowo 2“ opět dostal na špici Teemu Suninen a získal vítězství pro značku ŠKODA.
Mistrovství světa FIA v rally (WRC 2)
Rally Monte Carlo; 21. ledna –24. ledna 2016
Devatenáctou Rallye Monte Carlo Historique 2016 absolvovala i česká posádka
Rally Sweden; 11.února –14. února 2016
ŠKODA slaví na Švédské rally umístění na stupních vítězů
Rally Mexiko; 03.03.–06.03.2016
Rally Argentina; 21.dubna –24. dubna 2016
Rallye Argentina to je Rallye extrémů – mlha, drsné cesty a měsíční krajiny
Rally Portugal; 19.května –22.května 2016
Rally Italia; 09.června –12.června 2016
Z Italské rally: Posádky vozů ŠKODA obstály v náročné zkoušce a získaly dvojité vítězství
Rally Poland; 01.července –03. července 2016
Rally Finland; 28.07.–31.07.2016
Rally Deutschland; 18.08.–21.08.2016
Rally China; 08.09.–11.09.2016
Rally Korsika; 29.09.–02.10.2016
Rally Spain; 13.10.–16.10.2016
Rally Great Britain; 27.10.–30.10.2016
Rally Australia; 17.11.–20.11.2016
SportovníListy.cz napsaly...
Esapekka Lappi si na Polské rally v horku zachoval chladnou hlavu
Soubojem o první místo nadchli piloti značky ŠKODA fanoušky na Polské rally
Finům přitom nahrál i defekt pneumatiky tovární posádky ŠKODA Esapekka Lappi/Janne Ferm, která v napínavém souboji prvních tří posádek o vítězství vedla až do předposlední rychlostní zkoušky. Nakonec skončil loňský vítěz po 306,10 km této rally na třetím místě. Druhá tovární posádka ŠKODA Pontus Tidemand/Jonas Andersson skončila po velkém stíhacím závodě na místě sedmém.
"Střídající se povětrnostní podmínky i podmínky na trati, velká rychlost a napínavý souboj o vítězství - Polská rally byla skutečně pro WRC 2 tou nejlepší reklamou. Esapekka Lappi a Janne Ferm měli namířeno k vítězství, než je zastavil defekt pneumatiky. Gratulace Teemu Suninenovi a Mikkovi Markkulovi, kteří pokračovali ve vítězné sérii značky ŠKODA," komentoval výsledek šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek a dodal: "Přesně před rokem jsme tady v Polsku oslavili historicky první vítězství ve WRC 2 s vozem FABIA R5. Tentokrát na náš vůz s pohonem všech kol vsadilo hned osm pilotů, z nichž se čtyři umístili mezi nejlepšími osmi. To ukazuje, že jsme na správné cestě, po které musíme důsledně pokračovat dál."
Soutěžní dny na šotolinových tratích v krásné krajině Mazurské jezerní plošiny byly nabité napětím. V pátek se nejprve vedení ujala tovární posádka ŠKODA Pontus Tidemand/Jonas Andersson, kterou ale dočasně zastavil problém. Pak se rozpoutal souboj o vítězství mezi oběma piloty s vozy ŠKODA FABIA R5, Esapekkou Lappim a Teemu Suninenem, a Elfynem Evansem (Ford). První den závodu v pátek 1. července 2016 večer byl v čele Suninen, ale následný den v sobotu 2. července 2016 převzal vedení ve velkém horku na prašných tratích Lappi.
Ten do posledních čtyř rychlostních zkoušek finálového dne nastupoval s náskokem 10,8 sekund na Suninena, ovšem podmínky na trati se zcela změnily. Tratě byly po silných deštích bahnité, teploty klesly téměř o 15 stupňů. Lappi na prvních dvou rychlostních zkouškách finálového dne nejprve obhájil vedení před Evansem a Suninenem. Na předposlední zkoušce „Baranowo 2“ ale měl Lappi, stejně jako Evans, defekt pneumatiky a ztratil téměř dvě minuty. Tím měl Suninen volnou cestu k třetímu vítězství v této sezóně
"Nejdřív jsem se pokusil jet dál, ale pak jsme přece jen museli zastavit a vyměnit pneumatiku. Díky tréninku, který pravidelně absolvujeme, to šlo velice rychle. Přesto je to samozřejmě zklamání, když vás defekt zastaví tak krátce před možným vítězstvím, ale i to patří k rally. Gratuluji Teemu Suninenovi, který byl na trati skutečně velice rychlý a je zaslouženým vítězem," komentoval to Lappi.
Suninen tak zajistil páté vítězství v řadě pro vůz ŠKODA FABIA R5. 22letý rallyový talent zahájil vítěznou sérii na Mexické rally, na Argentinské rally byl s tímto rychlým a spolehlivým vozem s pohonem všech kol neporazitelný Nicolás Fuchs. Na Portugalské rally triumfoval tovární jezdec Pontus Tidemand, na Italské rally pak opět Suninen.
V celkové klasifikaci sezóny WRC 2 je to po sedmi ze 14 podniků sezóny podobně napínavé jako na Polské rally. Elfyn Evans (80 bodů/pět startů) je v polovině sezóny v čele, ale za ním má šanci na zisk titulu hned několik jezdců s vozem ŠKODA FABIA R5. Teemu Suninen (75 bodů/čtyři starty) je na druhém místě před Nicolásem Fuchsem (59 bodů/pět startů). Za nimi následuje tovární jezdec ŠKODA Pontus Tidemand (49 bodů/tři starty). Esapekka Lappi získal ze tří startů 32 bodů. Každý jezdec může v roce 2016 získat body do boje o titul ve WRC 2 v sedmi podnicích, počítá se šest nejlepších výsledků.
Oba tovární jezdci ŠKODA Lappi a Tidemand mají na následující zastávce mistrovství světa ve Finsku od 28. do 31. července 2016 opět šance bodovat. Ostatně Esapekka Lappi chce svou domácí rally, stejně jako v roce 2015, vyhrát.
Konečný stav Polské rally (WRC 2)
1. Suninen/Markkula (FIN/FIN);ŠKODA FABIA R5: 2:43:27,7 hod.
2. Evans/Parry (GB/GB); Ford Fiesta R5: + 0:49,6 min.
3. Lappi/Ferm (FIN/FIN);ŠKODA FABIA R5: + 2:32,7 min.
4. Kajetanowicz/Baran (PL/PL);Ford Fiesta R5: + 6:32,8 min.
5. Koltun/Pleskot (PL/PL);Ford Fiesta R5: + 10:36,4 min.
Číslo pro Polskou rally: 20
Po 20 z 21 rychlostních zkoušek Polské rally byl jezdec s vozem ŠKODA FABIA R5 v čele celkové klasifikace WRC 2. Po úvodní zkoušce vedl Karl Kruuda (Ford), poté se ale režie ujal špičkový český soutěžní speciál. Od druhé do osmé rychlostní zkoušky byl na čele tovární jezdec ŠKODA Pontus Tidemand. Poté byl na prvním místě od devátého do třináctého úseku Teemu Suninen. Od rychlostní zkoušky 14 „Stanczyki 2“ byl v čele druhý tovární jezdec ŠKODA Esapekka Lappi, který se ovšem o něco propadl po defektu pneumatiky na předposlední zkoušce. Tak se na rychlostní zkoušce 20 „Baranowo 2“ opět dostal na špici Teemu Suninen a získal vítězství pro značku ŠKODA.
Mistrovství světa FIA v rally (WRC 2)
Rally Monte Carlo; 21. ledna –24. ledna 2016
Devatenáctou Rallye Monte Carlo Historique 2016 absolvovala i česká posádka
Rally Sweden; 11.února –14. února 2016
ŠKODA slaví na Švédské rally umístění na stupních vítězů
Rally Mexiko; 03.03.–06.03.2016
Rally Argentina; 21.dubna –24. dubna 2016
Rallye Argentina to je Rallye extrémů – mlha, drsné cesty a měsíční krajiny
Rally Portugal; 19.května –22.května 2016
Rally Italia; 09.června –12.června 2016
Z Italské rally: Posádky vozů ŠKODA obstály v náročné zkoušce a získaly dvojité vítězství
Rally Poland; 01.července –03. července 2016
Rally Finland; 28.07.–31.07.2016
Rally Deutschland; 18.08.–21.08.2016
Rally China; 08.09.–11.09.2016
Rally Korsika; 29.09.–02.10.2016
Rally Spain; 13.10.–16.10.2016
Rally Great Britain; 27.10.–30.10.2016
Rally Australia; 17.11.–20.11.2016
SportovníListy.cz napsaly...
Esapekka Lappi si na Polské rally v horku zachoval chladnou hlavu
Soubojem o první místo nadchli piloti značky ŠKODA fanoušky na Polské rally
(ps, SportovníListy.cz, foto: Motosport Škoda)