Tenkrát auta byla totiž výstředností aneb Zámek s vůní benzínu

Auta jsou nyní běžnou součástí našeho života, ale dříve tomu tak nebylo. Těžko si představíme, že v první polovině dvacátého století "byly výstředností, kdy široká veřejnost viděla v automobilu přepychovou hračku k rozptýlení nejvyšších vrstev," jak se píše v publikaci Zámek s vůní benzínu.

Navíc o té přepychové hračce se tvrdilo, že  "běžnému člověku přináší materiální škodu, dopravní nepříjemnosti a ohrožení na zdraví.“

Citace je z výpravné publikace Zámek s vůní benzínu, s podtextem Automobily a šlechta v českých zemích do roku 1945, kterou napsali a mnoha fotografiemi doplnili historici Miloš Hořejš a Jiří Křížek.

Na své si přijdou odborníci zajímající se o technické parametry prvních vozidel, ale i historici studující šlechtické rody a v neposlední řadě zájemci o kuriozity a zajímavosti z dění tehdejšího života. Jsou tu rovněž informace od pamětníků, jak je zaznamenali ve svých vzpomínkách. Třeba z dopisu Jaroslava Thuna bratrovi Františkovi ze 4. listopadu 1909 se dozvíme o propojení automobilů se společenským životem ...

„31. října velká expedice celé společnosti v automobilech a vlakem do Pardubic na šeredně nepodařený dostih, večer diner v kasinu a ples, včera ráno opět autem do Pardubic na meet, půvabný Hubertův hon, diner a ples v kasinu.“

V současné době si v podstatě nelámeme hlavu, v čem usedneme za volant. Pro šlechtu na počátku 20. století hrálo velkou roli i oblečení.

V časopise Gentleman z roku 1924 se píše ...

„V době otevřených vozů byl to kdysi jen těžký kožený oblek, jenž poskytoval ochrany proti přírodním nepohodám. Nyní jsou již specielně auta tak zařízena, že i ve frakovém obleku můžete bez nebezpečí vykonati dalekou cestu.“

Dále se v Gentlemanu upozorňuje ...

„Mějme s sebou montovní oblek, předpokládaje, že řídíme sami vůz, bez šoféra. Takový hrubě lněný šat přehodíme v okamžiku přes sebe a vyžaduje-li toho porucha, vlezeme bez nesnází pod vůz a uchráníme se nečistoty.“

O dopravních přestupcích se dočteme zase tyto informace ...

„Podle policejních záznamů pražského policejního ředitelství se přestupku dopustil řidič hraběte Leopolda Kolowrata Albert Bureš, který jel v červenci roku 1906 s neosvětleným automobilem registrační značky A 619 Myslíkovou ulicí v Praze….Vůz patřící hraběti Jiřímu Thun-Hohensteinovi spáchal v Praze 23. února 1910 v jednu hodinu odpoledne přestupek tím, že nadměrně zakouřil ulici, což obtěžovalo kolem stojící osoby.“

Na mnoha fotografiích jsou zobrazeny nejen tehdejší automobily, ale i majitelé a společenské události. Třeba na jednom snímku je Marie (Marizza) Lichtenštejnová se svým Austro-Daimlerem ADR 6 při soutěži elegance, kterou z počátku třicátých let  pořádal vídeňský Polo Club.

Publikaci Zámek s vůní benzínu vydalo nakladatelství Mladá fronta. Pokřtěna byla patřičně v polovině února 2016 v Národním technickém muzeu v Praze. Kmotři zastupovali organizace, které se na vydání podílely: generální ředitel NTM Karel Ksandr, generální ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková, ředitel Územní památkové správy Národního památkového ústavu na Sychrově Miloš Kadlec a šlechtu zastupoval emeritní ministr zahraničních věcí ČR Karel Schwarzenberg, který zavzpomínal mimo jiné na obtíže při výměnách kol, protože píchnutí pneumatiky bylo na tehdejších silnicích častým jevem.

(ps, Věnceslava Dezortová, SportovniListy.cz  &  Prvnizpravy.cz, foto: Věnceslava Dezortová)