Dokonce Brnu, v jehož Lužánkách se roku 1869 jel první závod cyklistů v Rakousko-Uhersku (a dřív jen ve Velké Britanii, v USA, ve Francii, v Dánsku, V Kanadě, v Belgii a ve Švýcarsku), hrozí, že silničáře by mohlo v brzkém budoucnu znát už jen z televize.
Zrekapitulujme vývoj ...
Řadu let hlavní sezónu kol v Československu zahajovaly „drncáky“ po kostkách na trase Brno – Mikulov – Brno, později kvůli špatnému povrchu i houstnutí provozu zkrácené na Brno – Pohořelice Brno.
Od roku 1977 byli kvůli množství aut cyklisté při své tuzemské jarní silničářské premiéře nasměrováni na trasu Brno – Velké Bíteš – okruhy kolem Velké Bíteše - zpět do Brna. Ale počínaje první dubnovou sobotu se už musí poprvé spokojit s variantou Velké Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Brnem se tak peloton jen mihne. Je to tristní, nejen z propagačních, tedy i marketingových důvodů.
V silniční cyklistice – nejprestižnější cyklistice - tak město legendárních silničářů (připomeňme z nejslavnějších generací na galuskách aspoň Jana Smolíka, Jiřího Dalera, Pavla Doležela, Jiřího Škodu, Michala Klasu, nověji Jána Svoradu, Pavla Padrnosa) vyklízí pozice. Okecat to nemá smysl.
Paradoxně se tak děje v čase, kdy zájemců o závodění na kole přibývá – mezi mládeží, mezi dospělými. V ČR i na jihu Moravy.
Svědčí o tom první dva jarní závody minulého víkendu, které ve skutečnosti zahájily (včas před návratem chumelenic) hlavní sezónu kol na jihu Moravy 2015: sobotní bitva silničářů – držitelů svazových licencí při Trofeo Cinelli - Velké ceně vinařské obce Hlohovec na Břeclavsku, a nedělní peloton bikerek i bikerů, závody Czech ShockDoctor Primavera Bike v Podyjí u Šanova, tedy na Znojemsku. V prvním případě ujel s trofejí Saganův učeň - Slovák Luboš Malovec. Ve druhém případě hodně rychlé tempo diktovali na 60 km bratři Fojtíkové (o milimetry finišoval rychleji brněnský 27letý Jan z týmu Symbio + Cannondale před zkušenějším Ondřejem, medailistou australské Crocodile trophy, teď v barvách klubu Force KCK Zlín).
Až třetím cyklistickým závodem jara tak na jihu Moravy tedy bude 4. dubna 2015 Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš.
Další silničářské cyklistické závody letoška se startem a cílem v Brně byste napočítali na prstech jedné ruky. Kdybyste si je před počítáním všechny usekli.
Slabá útěcha, že něco málo se odjede pohostinsky na Masarykově okruhu, jeden pohárový den ve Zbraslavi u Brna. Jeden silničářský mítink ve Znojmě, jeden v Břeclavi. Se dvěma připravovanými mítinky pro silničáře bude v Jihomoravském kraji organizátorským gerojem slovácký Kyjov.
Problémem není jen neochota závody pořádat, ale zpřísněná česká administrativa: zákony, vyhlášky. Nezbytnost na chvíli omezit veřejný provoz, uhradit za to částky, kterými menší pořadatelé prostě nedisponují. A když ano, tak jim ty peníze někde budou chybět – nejspíš pro tréninky mládeže…
Jak jen to dělá regionální i velkoměstská administrativa v Rakousku, Německu, Polsku, Nizozemí, Itálii, Francii atd., že si tamní cyklisté dokážou udržet svoje tradiční silničářské závody – a při nich i závodění mládeže na silnicích?
Na tuto neblahou skutečnost pro českou cyklistiku upozorňují hrdinové na galuskách Jan Smolík a Jiří Daler již delší dobu.