Na jihu Moravy, v Brně už docela se silnice pro peloton stávají tabu ... Více než 130 akcí především na silničních nebo horských kolech čítá kalendář hlavní cyklistické sezóny, která najdete ho na www.primaverabike.com jen na jihu Moravy a v nejbližším okolí. A byť akcí přibývá, tak na silnicích se stále náročnější administrativa pro pořadatele stará – kupodivu ne v jiných zemích – o opačný trend.
Dokonce Brnu, v jehož Lužánkách se roku 1869 jel první závod cyklistů v Rakousko-Uhersku (a dřív jen ve Velké Britanii, v USA, ve Francii, v Dánsku, V Kanadě, v Belgii a ve Švýcarsku), hrozí, že silničáře by mohlo v brzkém budoucnu znát už jen z televize.
Zrekapitulujme vývoj ...
Řadu let hlavní sezónu kol v Československu zahajovaly „drncáky“ po kostkách na trase Brno – Mikulov – Brno, později kvůli špatnému povrchu i houstnutí provozu zkrácené na Brno – Pohořelice Brno.
Od roku 1977 byli kvůli množství aut cyklisté při své tuzemské jarní silničářské premiéře nasměrováni na trasu Brno – Velké Bíteš – okruhy kolem Velké Bíteše - zpět do Brna. Ale počínaje první dubnovou sobotu se už musí poprvé spokojit s variantou Velké Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Brnem se tak peloton jen mihne. Je to tristní, nejen z propagačních, tedy i marketingových důvodů.
V silniční cyklistice – nejprestižnější cyklistice - tak město legendárních silničářů (připomeňme z nejslavnějších generací na galuskách aspoň Jana Smolíka, Jiřího Dalera, Pavla Doležela, Jiřího Škodu, Michala Klasu, nověji Jána Svoradu, Pavla Padrnosa) vyklízí pozice. Okecat to nemá smysl.
Paradoxně se tak děje v čase, kdy zájemců o závodění na kole přibývá – mezi mládeží, mezi dospělými. V ČR i na jihu Moravy.
Svědčí o tom první dva jarní závody minulého víkendu, které ve skutečnosti zahájily (včas před návratem chumelenic) hlavní sezónu kol na jihu Moravy 2015: sobotní bitva silničářů – držitelů svazových licencí při Trofeo Cinelli - Velké ceně vinařské obce Hlohovec na Břeclavsku, a nedělní peloton bikerek i bikerů, závody Czech ShockDoctor Primavera Bike v Podyjí u Šanova, tedy na Znojemsku. V prvním případě ujel s trofejí Saganův učeň - Slovák Luboš Malovec. Ve druhém případě hodně rychlé tempo diktovali na 60 km bratři Fojtíkové (o milimetry finišoval rychleji brněnský 27letý Jan z týmu Symbio + Cannondale před zkušenějším Ondřejem, medailistou australské Crocodile trophy, teď v barvách klubu Force KCK Zlín).
Až třetím cyklistickým závodem jara tak na jihu Moravy tedy bude 4. dubna 2015 Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš.
Další silničářské cyklistické závody letoška se startem a cílem v Brně byste napočítali na prstech jedné ruky. Kdybyste si je před počítáním všechny usekli.
Slabá útěcha, že něco málo se odjede pohostinsky na Masarykově okruhu, jeden pohárový den ve Zbraslavi u Brna. Jeden silničářský mítink ve Znojmě, jeden v Břeclavi. Se dvěma připravovanými mítinky pro silničáře bude v Jihomoravském kraji organizátorským gerojem slovácký Kyjov.
Problémem není jen neochota závody pořádat, ale zpřísněná česká administrativa: zákony, vyhlášky. Nezbytnost na chvíli omezit veřejný provoz, uhradit za to částky, kterými menší pořadatelé prostě nedisponují. A když ano, tak jim ty peníze někde budou chybět – nejspíš pro tréninky mládeže…
Jak jen to dělá regionální i velkoměstská administrativa v Rakousku, Německu, Polsku, Nizozemí, Itálii, Francii atd., že si tamní cyklisté dokážou udržet svoje tradiční silničářské závody – a při nich i závodění mládeže na silnicích?
Na tuto neblahou skutečnost pro českou cyklistiku upozorňují hrdinové na galuskách Jan Smolík a Jiří Daler již delší dobu.
Dokonce Brnu, v jehož Lužánkách se roku 1869 jel první závod cyklistů v Rakousko-Uhersku (a dřív jen ve Velké Britanii, v USA, ve Francii, v Dánsku, V Kanadě, v Belgii a ve Švýcarsku), hrozí, že silničáře by mohlo v brzkém budoucnu znát už jen z televize.
Zrekapitulujme vývoj ...
Řadu let hlavní sezónu kol v Československu zahajovaly „drncáky“ po kostkách na trase Brno – Mikulov – Brno, později kvůli špatnému povrchu i houstnutí provozu zkrácené na Brno – Pohořelice Brno.
Od roku 1977 byli kvůli množství aut cyklisté při své tuzemské jarní silničářské premiéře nasměrováni na trasu Brno – Velké Bíteš – okruhy kolem Velké Bíteše - zpět do Brna. Ale počínaje první dubnovou sobotu se už musí poprvé spokojit s variantou Velké Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Brnem se tak peloton jen mihne. Je to tristní, nejen z propagačních, tedy i marketingových důvodů.
V silniční cyklistice – nejprestižnější cyklistice - tak město legendárních silničářů (připomeňme z nejslavnějších generací na galuskách aspoň Jana Smolíka, Jiřího Dalera, Pavla Doležela, Jiřího Škodu, Michala Klasu, nověji Jána Svoradu, Pavla Padrnosa) vyklízí pozice. Okecat to nemá smysl.
Paradoxně se tak děje v čase, kdy zájemců o závodění na kole přibývá – mezi mládeží, mezi dospělými. V ČR i na jihu Moravy.
Svědčí o tom první dva jarní závody minulého víkendu, které ve skutečnosti zahájily (včas před návratem chumelenic) hlavní sezónu kol na jihu Moravy 2015: sobotní bitva silničářů – držitelů svazových licencí při Trofeo Cinelli - Velké ceně vinařské obce Hlohovec na Břeclavsku, a nedělní peloton bikerek i bikerů, závody Czech ShockDoctor Primavera Bike v Podyjí u Šanova, tedy na Znojemsku. V prvním případě ujel s trofejí Saganův učeň - Slovák Luboš Malovec. Ve druhém případě hodně rychlé tempo diktovali na 60 km bratři Fojtíkové (o milimetry finišoval rychleji brněnský 27letý Jan z týmu Symbio + Cannondale před zkušenějším Ondřejem, medailistou australské Crocodile trophy, teď v barvách klubu Force KCK Zlín).
Až třetím cyklistickým závodem jara tak na jihu Moravy tedy bude 4. dubna 2015 Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš.
Další silničářské cyklistické závody letoška se startem a cílem v Brně byste napočítali na prstech jedné ruky. Kdybyste si je před počítáním všechny usekli.
Slabá útěcha, že něco málo se odjede pohostinsky na Masarykově okruhu, jeden pohárový den ve Zbraslavi u Brna. Jeden silničářský mítink ve Znojmě, jeden v Břeclavi. Se dvěma připravovanými mítinky pro silničáře bude v Jihomoravském kraji organizátorským gerojem slovácký Kyjov.
Problémem není jen neochota závody pořádat, ale zpřísněná česká administrativa: zákony, vyhlášky. Nezbytnost na chvíli omezit veřejný provoz, uhradit za to částky, kterými menší pořadatelé prostě nedisponují. A když ano, tak jim ty peníze někde budou chybět – nejspíš pro tréninky mládeže…
Jak jen to dělá regionální i velkoměstská administrativa v Rakousku, Německu, Polsku, Nizozemí, Itálii, Francii atd., že si tamní cyklisté dokážou udržet svoje tradiční silničářské závody – a při nich i závodění mládeže na silnicích?
Na tuto neblahou skutečnost pro českou cyklistiku upozorňují hrdinové na galuskách Jan Smolík a Jiří Daler již delší dobu.
(ps, trp, Sportovnilisty.cz, Foto: Petr Skála)