Člověku je dána touha po rychlosti a radost z pocitu, když jí dosahuje. Radost, kterou lze těžko vysvětlovat. Proč nám dělá potěšení, jedeme-li na kole, na motocyklu, v autě, letíme-li letadlem? Je to touha a radost pradávná a neměnná. Mění se jen prostředí a prostředky. Kdysi to byl kůň, který pomáhal člověku dosáhnout rychlejšího pohybu a radosti z rychlosti. Dnes jsou to stovky koní, utajených v motorech. V motorech stále se zlepšujících, jako se zároveň zlepšují vozidla, do nichž motory dáváme.
Motor charakterizuje již druhé století technického pokroku. Vývoj stále pokračuje.Motory a auta jsou stále dokonalejší. Do budoucna nevidíme, budoucí rozvoj lze jen tušit. Ale jedno víme, že motorismus neznamená jen radost z rychlosti, ale také obrovský hospodářský přínos. Spojené státy americké dosáhly svého světového rozmachu zčásti právě jen dík tomu, že si vybudovaly obrovský automobilový a letecký průmysl. Především v tomto znamení šel hospodářský rozvoj Ameriky a s ním ruku v ruce stoupala životní úroveň obyvatelstva.
Také u nás má automobilový průmysl dlouhou historii. Roku 1897 se zrodil první automobil v tehdejším Rakousku-Uhersku. Kočár bez koní dostal jméno „Präsident“. NW Präsident byl prvním továrně vyráběným sériovým automobilem na území Česka, resp. tehdejšího Rakouska-Uherska a jedním z prvních automobilů na světě vůbec. Automobil vyráběla továrna NesselsdorferWagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. (NW) v Kopřivnici, dnešní Tatra. Před ním byl na našem území sestrojen pouze Marcusův automobil, který však byl vyroben v letech 1888-1889 pouze v počtu 1 kusu.
V roce 1898 uskutečnil první vyrobený automobil Präsident ve dnech 21.-22. května propagační jízdu se čtyřmi pasažéry po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Po jejím skončení jej získal darem rakouský automobilový klub. Ve 20. letech 20. století se vrátil tento automobil do Československa, už jako muzejní exponát.
Prvním českým závodním automobilem byla Tatra z roku 1900, která absolvovala řadu evropských závodů, mezi nimi i Gordone-Bennetův závod Vídeň-Paříž. Snad se při pohledu na obrázek usmějete, ale neprávem. Tento vůz s dvouválcovým motorem o obsahu 4250ccmdosahoval už rychlosti 100 km za hodinu.
Motor charakterizuje již druhé století technického pokroku. Vývoj stále pokračuje.Motory a auta jsou stále dokonalejší. Do budoucna nevidíme, budoucí rozvoj lze jen tušit. Ale jedno víme, že motorismus neznamená jen radost z rychlosti, ale také obrovský hospodářský přínos. Spojené státy americké dosáhly svého světového rozmachu zčásti právě jen dík tomu, že si vybudovaly obrovský automobilový a letecký průmysl. Především v tomto znamení šel hospodářský rozvoj Ameriky a s ním ruku v ruce stoupala životní úroveň obyvatelstva.
Také u nás má automobilový průmysl dlouhou historii. Roku 1897 se zrodil první automobil v tehdejším Rakousku-Uhersku. Kočár bez koní dostal jméno „Präsident“. NW Präsident byl prvním továrně vyráběným sériovým automobilem na území Česka, resp. tehdejšího Rakouska-Uherska a jedním z prvních automobilů na světě vůbec. Automobil vyráběla továrna NesselsdorferWagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. (NW) v Kopřivnici, dnešní Tatra. Před ním byl na našem území sestrojen pouze Marcusův automobil, který však byl vyroben v letech 1888-1889 pouze v počtu 1 kusu.
V roce 1898 uskutečnil první vyrobený automobil Präsident ve dnech 21.-22. května propagační jízdu se čtyřmi pasažéry po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Po jejím skončení jej získal darem rakouský automobilový klub. Ve 20. letech 20. století se vrátil tento automobil do Československa, už jako muzejní exponát.
Prvním českým závodním automobilem byla Tatra z roku 1900, která absolvovala řadu evropských závodů, mezi nimi i Gordone-Bennetův závod Vídeň-Paříž. Snad se při pohledu na obrázek usmějete, ale neprávem. Tento vůz s dvouválcovým motorem o obsahu 4250ccmdosahoval už rychlosti 100 km za hodinu.
(kp,sportovnilisty.cz, foto arch.)