Nejstarší známý tvar velocipédu je draisina Štěpána Farflera z Norimberka ze 17. století. Tento stroj se podle časopisu Světozor z roku 1887 nalézal ve sbírkách městského archivu v Norimberku a může být pokládán za prototyp pozdějšího velmi oblíbeného tricyklu.
Stroj byl sestrojen hodinářem Štěpánem Farflerem. Jako chlapec měl nehodu, po které špatně chodil. To ho v dalších letech vedlo k tomu, aby sestrojil zvláštní vozík, s jehož pomocí by se mohl pohybovat z místa na místo. Tak vznikla draisina na obrázku.
Štěpán Farfler byl autorem řady vynálezů i v dalších oborech strojírenství a hlavně v hodinářství. Byl, jak se tehdy říkalo, neobyčejně bystrého ducha. Zdá se, že příroda mu nahradila na duševních schopnostech to, co mu odepřela na tělesném vývoji. Konstrukce stroje je zcela jasná z vyobrazení. Zajímavý je ruční pohon pomocí klik přenášený na kola. Dvoukolá draisina, sestrojená roku 1817 Karlem Draisem, se uváděla do pohybu odrážením nohou od země. Velicipéd s pohonem pomocí klik a pedálů byl představen až roku 1867 na pařížské světové výstavě. Vynález Štěpána Farflera předběhl tedy vývoj o velkou řádku let.
Konstrukce čtyřkolé draisiny s nožním nebo ručním pohonem našla uplatnění v pozdějších letech na železnici.
(kp, sportovnilisty.cz, foto:arch.)
Stroj byl sestrojen hodinářem Štěpánem Farflerem. Jako chlapec měl nehodu, po které špatně chodil. To ho v dalších letech vedlo k tomu, aby sestrojil zvláštní vozík, s jehož pomocí by se mohl pohybovat z místa na místo. Tak vznikla draisina na obrázku.
Štěpán Farfler byl autorem řady vynálezů i v dalších oborech strojírenství a hlavně v hodinářství. Byl, jak se tehdy říkalo, neobyčejně bystrého ducha. Zdá se, že příroda mu nahradila na duševních schopnostech to, co mu odepřela na tělesném vývoji. Konstrukce stroje je zcela jasná z vyobrazení. Zajímavý je ruční pohon pomocí klik přenášený na kola. Dvoukolá draisina, sestrojená roku 1817 Karlem Draisem, se uváděla do pohybu odrážením nohou od země. Velicipéd s pohonem pomocí klik a pedálů byl představen až roku 1867 na pařížské světové výstavě. Vynález Štěpána Farflera předběhl tedy vývoj o velkou řádku let.
Konstrukce čtyřkolé draisiny s nožním nebo ručním pohonem našla uplatnění v pozdějších letech na železnici.
(kp, sportovnilisty.cz, foto:arch.)