Svému soupeři Merlimu vrátil Faggioli porážku ze začátku června 2016 při mistrovství Evropy na kopci Ecce Homo, která přerušila kvůli poruše elektroniky jeho šestiletou šternberskou dominanci.
Zlaté medaile dvěma Italům a jednomu Britovi
Zlatou medaili získal v kategorii 1 - skupiny N, A, S20 a GT - další Ital Lucio Peruggini s Ferrari 458 Italia GT3, nejlepší domácí závodník Martin Jerman dovedl svou Lamborghini Gallardo na sedmém místě.
V kategorii 2 - skupiny D/E2-SS (mezinárodní a volné formule do 3000 ccm), CN (dvousedadlové produkční sportovní vozy do 3000 ccm), D/E2-SC (otevřené i uzavřené dvoumístné sportovní vozy do 3000 ccm) a D/E2-SH (minimálně dvoumístné siluety, připomínající cestovní vozy) - skončil za zlatým Faggiolim na páté příčce Čech Miloš Beneš se stejným monopostem Osella, jaký vedl druhý Merli. Beneš obsadil coby nejrychlejší český jezdec v absolutní klasifikaci desátou pozici.
Naprostou dominanci předvedli v kategorii 3 Open - skupina E1 - Britové, kterým patřili první čtyři a šestá i sedmá pozice. Nejrychlejší Scott Moran s vozem Gould GR61X-NME rovněž obdržel nejcennější kov. První Čech Martin Zeman se s Mitsubishi Lancer Evo objevil až na 19. postu více než dvacet sekund za Moranem.
Pohár národů na Slovensko
Pohár národů z Lucemburska 2014 obhajovali v jízdě pravidelnosti Italové neúspěšně a umístili se až jako devátí. Ze tří jízd se čtveřici závodníků čtrnácti týmů počítaly dvě s nejmenším časovým rozdílem v cíli. Rozhodující pro národní týmy pak byly výsledky tří nejúspěšnějších pilotů. Zvítězil kvartet Slovenska Petr Jurena (Mitsubishi Lancer EVO IX/kat. 1), Jozef Bereš ml. (Tatuus-Renault 2000/kat. 2), Igor Drotár (Škoda Fabia/kat.3) a Tomáš Ondrej (Škoda Fabia WRC/kat.1). Český celek ve složení Dan Michl (Lotus Evora V8/kat. 2), Jaromír Malý (Mitsubishi Lancer Evo/kat. 1), Tomáš Vavřinec (Mitsubishi Lancer Evo IX/kat. 1) a Miloš Beneš (Osella FA30-Zytek/kat.2) obsadil až třinácté místo.
Kvalitní technika Britů
"Pokud nás něco překvapilo, byli to právě Britové, kteří k nám přicestovali s nečekaně kvalitními auty. Jinak jsme organizačně nepřipustili, aby nás něco zaskočilo. Tedy když nepočítám výlet jednoho auta z vozovky na zahradu rodinného domku u tratě,“ pravil ředitel závodu a předseda klubu ÚAMK Ecce Homo Šternberk Vlastimil Malík. Hned chvátal s omluvou za majitelkou zbouraného plotu.
"Paní nás přijalo s úsměvem a nehodu vzala sportovně. Potěšila nás stejně jako, že se žádný závodník při Masters nezranil," dodal šéf závodu.
Uznání startujících
Bosse šternberského motorismu uspokojily také reakce účastníků.
"Musíme přiznat, že Masters 2016 byla lepší než ta před dvěma lety u nás. Všechno klapalo jako hodinky, ale na to jsme při Ecce Homo už zvyklí," vysekl pořadatelům poklonu kapitán lucemburského týmu Norbert Hartz. Právě v jejich Eschdorfu se před dvěma lety konala premiéra FIA Hill Climb Masters, závodu automobilů do vrchu, při kterém se střetávají nejlepší evropští „vrchaři“ z mistrovství Evropy, FIA International Cupu i národních šampionátů.
"Z hodnocení naší práce máme samozřejmě velkou radost, nikdo si na nic nestěžoval a největším poděkováním celému pořadatelskému týmu byly vděčné pohledy a úsměvy účastníků i diváků," reagoval Malík a dovedl si představit, že by akci někdy rád zopakoval: "Teď jsme se Masters naučili, příště by bylo všechno jednodušší. Ale k tomu zatím rezervu tří miliónů korun nemáme," pokrčila rameny hlava organizačního týmu.
"Trochu jsme asi doplatili na přímý přenos Masters na internetu na You Tube, který navštívilo třicet tisíc lidí, ale nemrzí nás to, i když by hlavně v neděli dorazilo na trať na trať asi víc motoristických fanoušků. Při sobotním představení závodníků a potom také při vystoupení slovenské kapely No Name byla na náměstí hlava na hlavě," hodnotil ředitel soutěže.
Pro druhý ročník Masters zkrátil Malík dráhu závodu z ME o 1600 metrů na 3200 metrů, aby vyšel vstříc Severoevropanům a ostrovanům, kteří tak dlouhé kopce, jako je Ecce Homo nad Šternberkem, doma nejezdí. Z přihlášených 140 závodníků jich nastoupilo v neděli 111 z šestnácti zemí.
Důležitost akce podtrhli svojí návštěvou ve Šternberku mimo jiné prezident ÚAMK Oldřich Vaníček a trio komisařů z Mezinárodní automobilové federace FIA vedené šéfem Oddělení závodů automobilů do vrchu Švýcarem Paulem Gutjahrem.