Přes 75 % dětí ve věku 3 a 4 let v Evropě tráví příliš mnoho času u obrazovek, má nedostatek spánku a pohybu. Většina malých dětí sice spí dostatečně, ale tráví příliš mnoho času u obrazovek a nedostatečně se hýbe, jak ukázala nová globální studie.
Tři ze čtyř malých dětí v Evropě mají podle nové globální analýzy příliš mnoho času stráveného před obrazovkami a nedostatek spánku a každodenního pohybu. Podle mezinárodních standardů by děti do pěti let měly denně věnovat tři hodiny fyzické aktivitě, včetně minimálně jedné hodiny intenzivního pohybu, dále maximálně jednu hodinu času před obrazovkou a 10 až 13 hodin spánku.
Ve 33 zemích po celém světě však jen 14,3 % dětí ve věku 3 a 4 let splňuje všechny tyto standardy, jak uvádí studie publikovaná v časopise JAMA Pediatrics, která zahrnovala přibližně 7 000 dětí.
Zatímco 81 % dětí má dostatek spánku, pouze 41,8 % splňuje doporučení ohledně času před obrazovkou a 49,2 % se dostatečně hýbe, informauje server Euronews.com.
Vzhledem k tomu, že rané dětství je „kritickým obdobím“ pro vytváření zdravých návyků, mají tato zjištění vážné důsledky pro „celoživotní zdraví a pohodu“ lidí po celém světě, jak uvádí výzkumníci vedení Univerzitou ve Wollongongu v Austrálii. „Je velmi důležité sledovat, do jaké míry děti v různých zemích splňují tato doporučení,“ uvedla Dr. Sarah Rose, vývojová psycholožka a docentka na Staffordshirské univerzitě ve Spojeném království, která se na nové studii nepodílela. „Tento důkaz je přesně to, co potřebujeme, abychom mohli doufat ve změnu pro děti.“
Regionální rozdíly
Míra plnění těchto doporučení je mírně lepší v Africe a Evropě, kde přibližně čtvrtina dětí (23,9 % a 23,5 % v uvedeném pořadí) splňuje všechny tři standardy. Polovina evropských dětí (50 %) má dostatečně omezený čas před obrazovkou, zatímco 53,5 % dětí se dostatečně pohybuje a téměř všechny (94,7 %) mají dostatek spánku.
Pozoruhodné je, že evropské dívky mají větší pravděpodobnost splnění doporučení týkajících se času před obrazovkou než chlapci, avšak mají menší pravděpodobnost, že budou dostatečně aktivní, jak ukázala studie.
Na regionální úrovni mají Severní a Jižní Amerika jak nejlepší, tak nejhorší návyky. Zatímco dvě třetiny dětí mají dostatek fyzické aktivity – což je více než v jakémkoli jiném regionu – děti tam také mají zdaleka nejvíce času před obrazovkami, přičemž pouze 17 % splňuje doporučení.
„Někdy lidé předpokládají, že pokud dítě tráví hodně času před obrazovkou, nemá dostatek fyzické aktivity, ale tato data ukazují mnohem složitější obraz,“ uvedla Dr. Rose. Pravděpodobně se trendy ve fyzické aktivitě a čase před obrazovkou projevují už dříve, protože předchozí výzkumy ukazují, že pouze čtvrtina dětí do dvou let splňuje doporučení ohledně času před obrazovkou.
Příliš mnoho času před obrazovkou je také spojeno se zdravotními problémy. Čím více času stráví jednoleté děti před obrazovkami, tím pravděpodobnější je, že budou mít vývojové zpoždění ve dvou a čtyřech letech - ačkoli zatím není jasné, zda je to přímo způsobeno časem stráveným před obrazovkou.
Kroky k omezení škodlivého času dětí před obrazovkami
Některé evropské státy se snaží omezit čas, který děti tráví před obrazovkami. V září například švédská agentura pro veřejné zdraví doporučila zakázat obrazovky pro děti do dvou let, což je podobné doporučení, jaké bylo vydáno v Irsku pro děti do 18 měsíců.
Mezitím francouzská vláda uvádí, že děti do tří let by neměly mít žádný čas před obrazovkou, a do šesti let by měl být „silně omezen“. Jiné země, jako například Čína, zašly ještě dál a omezují například online hry zaměřené na mladé lidi.
Nicméně zákaz času před obrazovkou nemusí být vždy realistický, vzhledem k tomu, že digitální technologie jsou všudypřítomné, jak uvádějí výzkumníci z Lundské univerzity ve Švédsku. Po zkoumání každodenních digitálních návyků malých dětí dospěli k závěru, že je „téměř nemožné“ udržet malé děti daleko od obrazovek a že přístup nulové tolerance může rodiče spíše znepokojovat nebo zahanbovat, než aby jim pomohl čas před obrazovkami snížit.
Dr. Rose také uvedla, že pokyny ohledně času před obrazovkou mohou být příliš zjednodušené, protože obvykle neberou v úvahu kvalitu toho, co děti na svých zařízeních dělají. „Čas před obrazovkou může zahrnovat širokou škálu aktivit, a tyto aktivity mohou mít pro děti různé hodnoty,“ uvedla Rose, například videohovory s prarodiči nebo sledování vzdělávací televize. „Myslím si, že rodiče by opravdu ocenili podpůrné rady, jak používat čas před obrazovkou zdravým způsobem se svými dětmi.“