Neobvykle dlouhé léto spolu s teplotně nadprůměrným podzimem přineslo většině horských středisek v letní sezoně nárůst návštěvnosti. Nyní už střediska ukončují přípravy na zimu. Do svého rozvoje a zkvalitnění služeb investovala několik stovek milionů korun.
S novinkami Asociace horských středisek seznámila zástupce médií na setkání s nimi v Praze.
Letní sezóna 2018 byla nadprůměrná
Nárůst návštěvnosti českých hor byl v letošních v letních měsících opravdu výrazný. „Úspěšnost letních sezón je dlouhodobě vysoká, ale v posledních čtyřech letech návštěvnost stále stoupá. V porovnání s loňským rokem byla čísla v průměru zhruba o 5 % vyšší. Z toho máme samozřejmě radost,“ zhodnotil uplynulé měsíce ředitel Asociace horských středisek (AHS ČR) Libor Knot. Vedle počasí stojí za vyšším přílivem návštěvníků také stále se rozvíjející klientský servis a doplňkové služby pro návštěvníky, jako jsou nové zážitkové parky, stezky pro cyklisty, půjčovny koloběžek a elektrokol a mnoho dalších možností pro aktivní vyžití na horách.
Vyšší komfort pro lyžaře i lepší služby
Celkové investice před zimní sezónou jsou podobné, jako tomu bylo v minulém roce, pohybují se okolo 650 milionů korun. Za období posledních pěti let bude ovšem rekordní počet postavených lanovek – celkem 8 nových dopravních zařízení, která vesměs nahradila původní zastaralé vleky. Na novou téměř kilometr dlouhou čtyřsedačku s bublinou se mohou návštěvníci těšit na Tanvaldském Špičáku, další lanovky vyrostly také v Krkonoších, v Jeseníkách a Beskydech. Pokračuje také rozšiřování a výstavba nových sjezdových tratí, takové změny prodělaly například horská střediska na Lipně nebo na Dolní Moravě, kde letos došlo k propojení dvou částí areálu pomocí nové sjezdovky s názvem „Vyhlídková“. Významnou novinkou je i propojení Skiareálu Klínovec se sousedícím skiareálem na Neklidu a přímé lyžařské propojení s Božím Darem. Lyžaři tak budou mít k dispozici celkem 31,5 km tratí místo původních 18 km.
Nemalá část investic míří do lepších služeb a gastronomie. Například Dolní Morava otevře panoramatickou restauraci Skalka s jedinečnou konstrukcí, která nabídne výhled na Králický Sněžník a jeho údolí. Další modernizované restaurace najdou lyžaři na Lipně nebo na Ještědu. Areál Monínec se díky novým investicím v řádu desítek milionů korun ještě více přibližuje rodinám s dětmi. Návštěvníci se mohou těšit na novou budovu lyžařské školy s půjčovnou a hernu pro děti, rekonstrukcí prošly i některá ubytovací zařízení. Další vylepšení skiareálů se často týkají infrastruktury, zejména výstavby a rozšiřování parkovišť nebo optimalizace skibusové dopravy. Ta výrazně urychluje přesun mezi areály, v některých případech až o třetinu.
Kromě Dolní Moravy, Monínce a Tanvaldského Špičáku významně investovali také ve Špindlerově Mlýně, SkiResortu Černá Hora – Pec, na Lipně a na Ještědu. Díky nové technologii Snowsat, která umožňuje šetrnější a efektivnější úpravu sjezdovek, nabídnou ve SkiResortu Černá hora – Pec lyžařům kvalitněji upravené tratě. „Systém Snowsat vychází z dat vysílaných družicí i systému GPS, který dokáže monitorovat výšku sněhu na sjezdových tratích. Ta se pak promítne do mapy, kterou mají k dispozici rolbaři ve svých strojích. Díky tomu by měli být schopní upravit sjezdovky efektivněji a lépe,“ vysvětluje výhody novinky ředitel Petr Hynek.
Skipasy pohodlně a levněji přes internet
Přes zmíněné investice se provozovatelé středisek snaží udržet ceny skipasů. Průměrná cena toho jednodenního v hlavní sezóně je pro dospělého 599 Kč, pro dítě pak 428 Kč. Jedná se o údaj vypočtený z cen 35 největších lyžařských areálů, tedy nikoliv o průměrnou cenu v ČR. Oproti loňskému roku se jedná o nárůst o zhruba 3,5 procenta. „Zvýšení je velmi mírné, ani zdaleka neodpovídá růstu cen energií nebo mzdových nákladů,“ podotýká ředitel AHS ČR Libor Knot. Lyžaři navíc mohou výrazně ušetřit při nákupu skipasů přes internet, který umožňuje stále více areálů. Touto cestou některá střediska oproti loňsku v podstatě zlevňují. Ve Špindlerově Mlýně si skipas za výhodnější cenu můžete zakoupit přímo v areálu na samoobslužném automatu.
Czech Skipass stále roste
Úspěšný projekt Czech Skipass – lyžařská celosezónní permanentka, která umožňuje návštěvníkům užít si 215 km sjezdových tratí ve 23 předních domácích skiareálech – pokračuje i letos. Czech Skipass zahrnuje 40 lanovek a 135 vleků, přičemž cena (11 000 Kč dospělí a 8 000 Kč děti) se oproti loňsku nezměnila. „Na letošní sezónu mají držitelé CzechSkipassu k dispozici o 25 km více sjezdovek a zvýšil se komfort pro zákazníky, protože došlo k dalším výměnám starších vleků za nové lanové dráhy. I díky těmto změnám předpokládáme, že zájem lyžařů tento projekt nepoleví,“ dodal Libor Knot, ředitel AHS ČR. Více informací na www.czechskipass.cz
Propagace českých hor a spolupráce s agenturou CzechTourism
S cílenou propagací českých hor začala agentura CzechTourism již v roce 2015 a od té doby ji pravidelně zařazuje do svých marketingových plánů, i díky velmi dobře nastavené spolupráci s Asociací horských středisek. Pro sezónu 2018/2019 má připravenu kampaň na podporu návštěvnosti horských středisek, kterou bude mířit především na zahraniční trhy, zejména do Německa, Polska a Dánska. „V předchozích kampaních se ukázalo, že téma české hory domácí turisty stále táhne. Rádi bychom tak tento koncept více přenesli na zahraniční trhy a zvýšili tak podíl návštěvníků českých hor ze zahraničí. Především pro cílovou skupinu rodin s dětmi bude toto téma velice atraktivní,“ uvedla Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism. Obě organizace nadále pokračují ve své spolupráci i v rámci projektu Český systém kvality služeb, ve kterém je pro horská střediska zavedený samostatný technický standard.
(ps, Asociace horských středisek, SportovníListy.cz, foto: Petr Skála)
S novinkami Asociace horských středisek seznámila zástupce médií na setkání s nimi v Praze.
SportovníListy.cz byly na místě děje...
Letní sezóna 2018 byla nadprůměrná
Nárůst návštěvnosti českých hor byl v letošních v letních měsících opravdu výrazný. „Úspěšnost letních sezón je dlouhodobě vysoká, ale v posledních čtyřech letech návštěvnost stále stoupá. V porovnání s loňským rokem byla čísla v průměru zhruba o 5 % vyšší. Z toho máme samozřejmě radost,“ zhodnotil uplynulé měsíce ředitel Asociace horských středisek (AHS ČR) Libor Knot. Vedle počasí stojí za vyšším přílivem návštěvníků také stále se rozvíjející klientský servis a doplňkové služby pro návštěvníky, jako jsou nové zážitkové parky, stezky pro cyklisty, půjčovny koloběžek a elektrokol a mnoho dalších možností pro aktivní vyžití na horách.
Vyšší komfort pro lyžaře i lepší služby
Celkové investice před zimní sezónou jsou podobné, jako tomu bylo v minulém roce, pohybují se okolo 650 milionů korun. Za období posledních pěti let bude ovšem rekordní počet postavených lanovek – celkem 8 nových dopravních zařízení, která vesměs nahradila původní zastaralé vleky. Na novou téměř kilometr dlouhou čtyřsedačku s bublinou se mohou návštěvníci těšit na Tanvaldském Špičáku, další lanovky vyrostly také v Krkonoších, v Jeseníkách a Beskydech. Pokračuje také rozšiřování a výstavba nových sjezdových tratí, takové změny prodělaly například horská střediska na Lipně nebo na Dolní Moravě, kde letos došlo k propojení dvou částí areálu pomocí nové sjezdovky s názvem „Vyhlídková“. Významnou novinkou je i propojení Skiareálu Klínovec se sousedícím skiareálem na Neklidu a přímé lyžařské propojení s Božím Darem. Lyžaři tak budou mít k dispozici celkem 31,5 km tratí místo původních 18 km.
Nemalá část investic míří do lepších služeb a gastronomie. Například Dolní Morava otevře panoramatickou restauraci Skalka s jedinečnou konstrukcí, která nabídne výhled na Králický Sněžník a jeho údolí. Další modernizované restaurace najdou lyžaři na Lipně nebo na Ještědu. Areál Monínec se díky novým investicím v řádu desítek milionů korun ještě více přibližuje rodinám s dětmi. Návštěvníci se mohou těšit na novou budovu lyžařské školy s půjčovnou a hernu pro děti, rekonstrukcí prošly i některá ubytovací zařízení. Další vylepšení skiareálů se často týkají infrastruktury, zejména výstavby a rozšiřování parkovišť nebo optimalizace skibusové dopravy. Ta výrazně urychluje přesun mezi areály, v některých případech až o třetinu.
Kromě Dolní Moravy, Monínce a Tanvaldského Špičáku významně investovali také ve Špindlerově Mlýně, SkiResortu Černá Hora – Pec, na Lipně a na Ještědu. Díky nové technologii Snowsat, která umožňuje šetrnější a efektivnější úpravu sjezdovek, nabídnou ve SkiResortu Černá hora – Pec lyžařům kvalitněji upravené tratě. „Systém Snowsat vychází z dat vysílaných družicí i systému GPS, který dokáže monitorovat výšku sněhu na sjezdových tratích. Ta se pak promítne do mapy, kterou mají k dispozici rolbaři ve svých strojích. Díky tomu by měli být schopní upravit sjezdovky efektivněji a lépe,“ vysvětluje výhody novinky ředitel Petr Hynek.
Skipasy pohodlně a levněji přes internet
Přes zmíněné investice se provozovatelé středisek snaží udržet ceny skipasů. Průměrná cena toho jednodenního v hlavní sezóně je pro dospělého 599 Kč, pro dítě pak 428 Kč. Jedná se o údaj vypočtený z cen 35 největších lyžařských areálů, tedy nikoliv o průměrnou cenu v ČR. Oproti loňskému roku se jedná o nárůst o zhruba 3,5 procenta. „Zvýšení je velmi mírné, ani zdaleka neodpovídá růstu cen energií nebo mzdových nákladů,“ podotýká ředitel AHS ČR Libor Knot. Lyžaři navíc mohou výrazně ušetřit při nákupu skipasů přes internet, který umožňuje stále více areálů. Touto cestou některá střediska oproti loňsku v podstatě zlevňují. Ve Špindlerově Mlýně si skipas za výhodnější cenu můžete zakoupit přímo v areálu na samoobslužném automatu.
Czech Skipass stále roste
Úspěšný projekt Czech Skipass – lyžařská celosezónní permanentka, která umožňuje návštěvníkům užít si 215 km sjezdových tratí ve 23 předních domácích skiareálech – pokračuje i letos. Czech Skipass zahrnuje 40 lanovek a 135 vleků, přičemž cena (11 000 Kč dospělí a 8 000 Kč děti) se oproti loňsku nezměnila. „Na letošní sezónu mají držitelé CzechSkipassu k dispozici o 25 km více sjezdovek a zvýšil se komfort pro zákazníky, protože došlo k dalším výměnám starších vleků za nové lanové dráhy. I díky těmto změnám předpokládáme, že zájem lyžařů tento projekt nepoleví,“ dodal Libor Knot, ředitel AHS ČR. Více informací na www.czechskipass.cz
Propagace českých hor a spolupráce s agenturou CzechTourism
S cílenou propagací českých hor začala agentura CzechTourism již v roce 2015 a od té doby ji pravidelně zařazuje do svých marketingových plánů, i díky velmi dobře nastavené spolupráci s Asociací horských středisek. Pro sezónu 2018/2019 má připravenu kampaň na podporu návštěvnosti horských středisek, kterou bude mířit především na zahraniční trhy, zejména do Německa, Polska a Dánska. „V předchozích kampaních se ukázalo, že téma české hory domácí turisty stále táhne. Rádi bychom tak tento koncept více přenesli na zahraniční trhy a zvýšili tak podíl návštěvníků českých hor ze zahraničí. Především pro cílovou skupinu rodin s dětmi bude toto téma velice atraktivní,“ uvedla Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism. Obě organizace nadále pokračují ve své spolupráci i v rámci projektu Český systém kvality služeb, ve kterém je pro horská střediska zavedený samostatný technický standard.
(ps, Asociace horských středisek, SportovníListy.cz, foto: Petr Skála)