"Např. vládní usnesení č. 504 ze dne 10. července 2017 Hlavní oblasti státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2018 jednoznačně definuje jako jednu z hlavních dotačních politik vlády program MŠMT č. IV - Údržba a provoz sportovních zařízení, jehož cílem je státní dotační podpora související přímo s udržováním a provozováním sportovních zařízení ve vlastnictví nebo dlouhodobém nájmu zapsaných spolků," upozorňuje známý ekonom.
"Dalším usnesením vlády ČR č. 591 ze dne 27. června 2016 byla schválena Koncepce podpory sportu 2016-2025 – SPORT 2025, která definuje hlavní úkoly MŠMT v oblasti státní péče o sport a podpory jeho dalšího rozvoje.
V tiskové zprávě, kterou MŠMT uveřejnilo na svých stránkách dne 27. 6. 2016, bývalá ministryně školství Valachová říká:
„ Základní prioritou v oblasti sportu je podpora dětí, mládeže a jejich trenérů. Dotační politika ve sportu musí cíleně směřovat k průměrné výši v zemích EU, snižovat procentuální finanční spoluúčast rodin a sportovců na sportovní činnosti a snižovat tak nedostupnost sportu. Dále je třeba zajistit stabilitu financování pro možné plánování a rozvoj sportovních organizací. Stabilita sportovního prostředí bude rovněž podpořena novými dotačními programy na období tří let.“
Právě snižování procentuální spoluúčasti rodin a sportovců na sportovní činnosti je alfou a omegou rozvoje a dostupnosti sportu v ČR. Naše republika totiž v rámci EU patří ke státům s nejnižší organizovaností nejen dětí a mládeže, ale populace obecně ve sportovních organizacích, která se pohybuje kolem necelých 20%. Například státy jako Estonsko mají organizovanost v klubech až 4x vyšší, průměrná organizovanost ve sportovních klubech v EU se pohybuje kolem 40%," uvádí dál Kraus.
"Na druhou stranu má Česko jeden z nejvyšších podílů pohybově neaktivních osob, a to až 40% veškeré populace, což mimo jiné znamená, že na rozdíl od většiny států v EU v Česku každý pátý Čech umírá v důsledku chorob způsobených nepohybem. Nízká organizovanost a velký počet pohybově neaktivních občanů je dán právě a zejména výrazně vysokou spoluúčastí českých rodin a sportovců na financování sportu, která činí až 80%, což je zhruba o 40% více než je průměr EU," míní Kraus.
"V důsledku toho pak uvádí
až 24% českých domácností, že si nemohou dovolit sportovat z ekonomických důvodů, pro které stát tak vytváří ekonomické bariéry v přístupu k pohybu, sportování a k zdravému životnímu stylu. Svým dalším vůči sportu nepřátelským rozhodnutím tak MŠMT tyto bariéry jen dál zvyšuje. Navíc tímto rozhodnutím MŠMT rezignovalo na fakt, že výše citovaná vládní Koncepce – Sport 2025 definuje sport jako veřejnou službu, tedy službu, za jejíž poskytování odpovídá stát a tím, že odmítá v roce 2018 financovat provoz a údržbu sportovišť se stát stává legitimním dlužníkem českého sportu," varuje Kraus.
"Korunu všemu dalo prohlášení zástupců MŠMT, že provoz a údržbu svých zařízení budou moci kluby a tělovýchovné jednoty hradit z programu VIII, který je primárně určen k zajišťování sportovní činnosti dětí a mládeže, včetně odměn kvalifikovaným trenérům. Podle MŠMT tak bude záležet na klubech a jednotách, jestli dotaci v tomto programu použijí na úhradu energií a provozu svých sportovišť anebo na to, zda na těchto sportovištích budou sportovat děti. Takže buď sportoviště bez dětí anebo děti bez sportovišť. Jak už jsem konstatoval v titulku je to další zvěrstvo z dílny MŠMT…..," uzavřel svůj komentář ekonom Michal Kraus.