Nejkratší 53 dnů trvající zimní pauza v historii profesionálního českého fotbalu


Od pátku 8. února 2019 se znovu bude hrát fotbal o ligové body. Osmý únorový den jinak dvvětatřicátý letošního roku zahajuje jarní část  FORTUNA:LIGY.  Pouhých 53 dní totiž trvala historicky nejkratší zimní přestávka v dějinách českého profesionálního fotbalu.

FORTUNA:LIGU navíc čeká velmi dramatická druhá polovina sezóny s dlouho očekávanou nadstavbovou částí.

Při pohledu na pohyby v kádrech jednotlivých klubů je patrné, že změna herního modelu už nenechala klidného nikoho ze šestnácti účastníků nejvyšší soutěže. FORTUNA:LIGA zlákala k návratu do Čech ostřílené borce ze zahraničí jako Víta Beneše (Olomouc) nebo Libora Kozáka (Liberec). Strašit obrany ze snů bude i nadále nejlepší střelec ligy Nikolaj Komličenko. Významné posily přivítaly také ambiciózní týmy ze špičky tabulky Sparta, Slavia, Baník i Plzeň.


   "Kluby už vnímají, jak důležitým faktem je umístit se v tabulce do šestého, resp. desátého místa. Tím se v lize určitě vyhneme většině utkání, ve kterých by dříve o nic nešlo. Samotná nadstavba v květnu bude potom boj o všechno, a to na obou pólech tabulky. Přinášíme do českého fotbalového prostředí novinku, která by měla zajistit vypjaté souboje v tom nejatraktivnějším období sezóny, tedy na kvalitních terénech za dobrého počasí,“ zhodnotil znovu nejzásadnější výhody změny herního formátu předseda Ligové fotbalové asociace Dušan Svoboda.


   "Jsme spokojeni, jak se letošní ročník nejvyšší fotbalové ligy poprvé pod hlavičkou Fortuny rozběhl, máme radost zejména z toho, jak fanoušci přijali naše aktivity, které jsme zrealizovali přímo na stadionech i v rámci online prostředí a ve spolupráci s našimi mediálními partnery. Vedle poloviny ligy máme za sebou i úspěšná vystoupení českých klubů v evropských pohárech, to nejzajímavější nás přitom teprve čeká. Od jara, a hlavně v nadstavbové části, si slibujeme skvělou podívanou, vyprodané stadiony, a hlavně atraktivní fotbal, který bude bavit nás, stejně jako všechny fotbalové nadšence. Možná nejviditelnější aktivitou byla naše unikátní fotbalová střelnice, kterou jsme během podzimu přivezli na 11 stadionů, kde si jí vyzkoušelo 800 lidí ve 260 soutěžních týmech. Na odměnách, respektive výhrách, jsme nejlepším střelcům rozdali přes 200 tisíc korun. Věrné fanoušky chceme ocenit i s prvním jarním ligovým kolem, kdy pro ně na každém stadionu přichystáme originální podsedáky pro lepší zvládnutí méně příznivých klimatických podmínek ," řekl  Ondřej Šnaidauf, manažer sponzoringu sázkové kanceláře Fortuna.



Ligový výbor na svém posledním zasedání schválil také několik podstatných detailů ke květnové nadstavbě.


   "Razantní změna herního formátu si zaslouží i obměnu komunikace. Proto jsme se rozhodli obměnit pro nadstavbovou část i vizuální identitu a zároveň si stanovili jednotlivé názvosloví. Dříve než by mohlo dojít k různým spekulacím mezi kluby, chtěli jsme jasně stanovit termíny jednotlivých utkání včetně časů výkopů. Předem je tedy dáno, kdy například tým z prvního místa zahájí finálové boje. První tři kola nadstavby se zápasy skupiny o titul i skupiny o sestup rozloží vždy do dvou dnů (sobota–neděle, resp. úterý–středa). Tím zajistíme možnost pokrýt videorozhodčím všechna utkání skupiny o titul, kde očekáváme největší tlak ze strany veřejnosti i klubů na rozhodnutí rozhodčích. Současně takové rozložení zápasů dává samozřejmě televizním stanicím možnost odvysílat co největší množství duelů, ve kterých půjde o všechno,“ uvedl šéf ligy Dušan Svoboda.

   "Televizní diváci již během podzimní části ocenili technologické novinky, které O2 TV přinesla do českého fotbalu. Unikátní multidimenze umožnila poprvé v historii sledovat všechny zápasy z první fotbalové ligy. Každý si může vybrat zápas dle svých preferencí či využít možnost zpětného zhlédnutí až 7 dní. Pozitivní ohlasy si vysloužil i statistický systém Tracab, který během přímých přenosů analyzuje výkony hráčů a týmů. Na podzim jsme zaznamenali mimořádný zájem o fotbalové přenosy, prakticky týden co týden docházelo k překonávání rekordů. Například listopadové derby mezi pražskou Spartou a Slavií sledovalo 200 tisíc diváků. Předpokládáme, že sledovanost bude v jarní části ještě gradovat. Atraktivní novinkou bude napínavá nadstavbová část, kdy odvysíláme všechny duely z finálových bojů, chybět nebudou ani zápasy z dalších skupin,“ uvedl Marek Kindernay, výkonný ředitel stanice O2 TV Sport.

Společnost O2 rovněž pokračuje v marketingových aktivitách zaměřených přímo na fanoušky. Ve spolupráci s fotbalovými kluby a Ligovou fotbalovou asociací připravilo O2 ke startu FORTUNA:LIGY zajímavou možnost vyzkoušet si sportovní přenosy O2 TV zdarma.

Stabilním parterem FORTUNA:LIGY jsou i nadále značky AAA Auto a Mototechna.


   "Již třetím rokem jsme partnerem nejvyšší fotbalové soutěže a i díky této spolupráci jsme v loňském roce prodali rekordních 83 tisíc aut. Jde o neocenitelnou spolupráci, kdy jsme s naší fan zónou objeli na 150 prvoligových zápasů a oslovili tak na 750 000 fotbalových fanoušků, v rámci poločasové tipovací soutěže o výsledném skóre zápasu jsme zapůjčili výhercům na 50 automobilů, v rámci soutěží na Facebooku jsme rozdali na 1 500 vstupenek, dětem ze 14 dětských domovů jsme věnovali na 500 vstupenek na fotbalová utkání jejich domovských klubů, přes jednoho dedikovaného prodejce pronajali na 150 aut fotbalistům a jejich rodinám a dalších 150 aut jsme jim prodali nebo naopak vykoupili. I v jarní sezóně budeme pokračovat v našich aktivitách, které ještě více zatraktivníme, abychom i nadále přispívali ke zvýšené návštěvnosti na stadionech,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, kam patří značky AAA AUTO a Mototechna, které jsou oficiálním partnerem Ligy.

Fotbalovým klubům a funkcionářům skupina za dva a půl roku spolupráce postupně půjčila již 669 aut v celkové hodnotě přes 427 milionů korun. Celkem s auty z Mototechny najela liga již téměř 5,5 milionů kilometrů.

Víkend otců proběhne i v jarní části v polovině března. Ligová fotbalová asociace bude pokračovat i v dalších ligových projektech, které se setkávají s velmi pozitivní odezvou mezi fotbalovými fanoušky. Ti jistě ocení hned v prvních jarních kolech rozdávání pěnových podsedáků na ligových stadionech zdarma spojené se soutěží napříč diváky všech klubů o atraktivní ceny.


   "Jsme potěšeni dlouhodobě rostoucím trendem návštěvnosti na ligových stadionech a věříme, že v tom budeme pokračovat i nadále. Ligová fotbalová asociace ve spolupráci s kluby se tomu snaží dopomáhat různými projekty a jsme rádi, že nám s nimi také aktivně pomáhají naši partneři,“ řekl k aktivitám LFA směrem k fanouškům její marketingový a obchodní ředitel Daniel Hajný.

Generální partner soutěže společnost Fortuna přiveze oblíbenou střelnici na dalších minimálně osm utkání během jarní části. Pokračování se dočkají také projekty Přihraj:Král asistencí, kde vedení soutěže oceňuje nejlepší špílmachry nejvyšší soutěže, nebo FAIR:PLAY moment, kde zase zaslouženou pozornost dostávají hráči nebo činovníci, kteří se zachovají v duchu férové hry. Na doprovodný program v podobě Fanzony O2 TV se mohou těšit také fanoušci na dalších třech zápasech během jara. Fotbaloví příznivci mohou přímo zapojit do různých anket a soutěží na sociálních sítích, webu nebo mobilní aplikace FORTUNA:LIGY.

Svého pokračování se samozřejmě dočká i projekt videorozhodčí a ani na tomto poli Ligová fotbalová asociace nespí.

  "Hned v prvním jarním kole si vyzkoušíme jednu novinku, když nasadíme videorozhodčího na dvě utkání v jeden stejný den. Technicky toho můžeme docílit jedině díky spolupráci s dalšími partnery, kteří nám zajistí druhý přenosový vůz. Během zimní přestávky navíc získávalo potřebnou praxi několik dalších rozhodčích, které během února a března doškolíme. Tím se nám pro jarní boje FORTUNA:LIGY rozšíří možnosti nasazování rozhodčích na pozice videorozhodčích a jejich asistentů, což je věc, kde nás trochu v minulosti tlačila bota,"  vyhlíží pozitivně k projektu VAR Dušan Svoboda za LFA.

(ps, Ligová fotbalová asociace, SportovniListy.cz, foto: Petr Skála)