Dne 4. 7. 2016 vydala Evropská komise rozhodnutí o povinnosti sedmi španělských fotbalových klubů vrátit zpět poskytnutou státní podporu, neboť konstatovala, že uvedená státní podpora vytvořila pro její příjemce nespravedlivé a výhodnější podmínky v tržním podnikání.
Tím došlo k porušení unijních pravidel o státní podpoře. Média již o tomto rozhodnutí stručně informovala, ale vzhledem k důležitosti a závažnosti celé problematiky přinášíme podrobnou informaci o šetření a závěrech celé kauzy, která ve svém důsledku může mít velký dopad i na sportovní prostředí v České republice a vést ke změně poměrů ve sportu.
V návaznosti na tři samostatná šetření dospěla Evropská komise k závěru, že státní veřejná podpora poskytnutá Španělskem ve prospěch sedmi profesionálních fotbalových klubů představovala nespravedlivou výhodu nad ostatními kluby a zároveň byla v rozporu s pravidly Evropské unie o státní podpoře. Komise rozhodla o tom, že španělská vláda musí získat zpět již poskytnutou státní podporu od těchto fotbalových klubů: FC Barcelona, Real Madrid, Valencia, Athletic Bilbao, AtléticoOsasuna, Elche a Hercules.
Eurokomisařka zodpovědná za problematiku hospodářské soutěže Margrethe Vestager k tomu uvedla: „Použití peněz daňových poplatníků k financování profesionálních fotbalových klubů vede k nerovné soutěži. Profesionální fotbal je obchodní činnost s významnými finančními prostředky a využití veřejných financí musí být vždy v souladu s pravidly pro spravedlivou hospodářskou soutěž. V těchto prověřovaných případech tomu však tak nebylo. Pravidla Evropské unie o veřejných intervencích zajišťují, aby nebyla narušena hospodářská soutěž a nedošlo k selektivnímu zvýhodňování jednotlivých účastníků trhu.“
Profesionální sport je komerční aktivitou, fotbalové kluby mají vysoké příjmy z marketingu, merchandisingu, televizních přenosů, přestupů hráčů, mezinárodních soutěží, atd. Evropská pravidla pro státní podporu musí zajistit spravedlivé podmínky i pro profesionální fotbalové kluby, které musí fungovat bez státní podpory a tím docílit toho, aby veřejné finanční prostředky nenarušily hospodářskou soutěž mezi kluby.
První šetření se týkalo poskytnutých daňových výhod. Ve Španělsku jsou fotbalové kluby pro daňové účely považovány za společnosti s ručením omezeným, nicméně čtyři kluby – FC Barcelona, Real Madrid, Athletic Bilbao a AtléticoOsasuna - byly pro daňové účely považovány za neziskové organizace. Ty platí ve Španělsku o 5 % nižší sazbu daně z příjmu ve srovnání se společnostmi s ručením omezeným. Z této výhody těžily uvedené kluby více než 20 let, a to bez jakéhokoli objektivního důvodu.
Španělsko musí s účinností od ledna 2016 upravit své právní předpisy o zdanění právnických osob tak, aby k této diskriminaci již nemohlo docházet. Aby došlo k narovnání při čerpání této neoprávněné výhody, musí uvedené fotbalové kluby nedoplatky na daních doplatit. Na základě dostupných informací Evropská komise odhaduje, že výše vratky pro každý klub může činit až 5 mil. € (cca 135 mil. Kč). Přesnou výši však musí vyčíslit španělské finanční orgány.
Druhý případ se týkal převodu pozemků mezi Realem Madrid a hlavním městem Madrid, který se nakonec neuskutečnil. Na základě nezávislé studie však bylo konstatováno, že cena dotčených pozemků byla výrazně nadhodnocena a Real Madrid obdrženou kompenzací neoprávněně získal 18,4 mil. € (cca 498 mil. Kč). Tyto finanční prostředky musí fotbalový klub vrátit.
A konečně ve třetím případě vyšetřovala Evropská komise záruky, které poskytl státemvlastněný institut Valencia Institute of Finance (IVF) třem fotbalovým klubům, konkrétně Valencia, Hercules a Elche, při čerpání úvěrů. Kluby, které byly v té době ve finančních potížích, získaly úvěry za výhodnějších podmínek a tím získaly ekonomickou výhodu nad kluby, které úvěry čerpaly bez státních záruk, tedy za tržních podmínek. Poskytnutí státních záruk dále nebylo spojeno s žádným plánem restrukturalizace zadlužených klubů a státní podporou pouze určitých klubů došlo k narušení hospodářské soutěže. Podpořené kluby musí obdrženou kompenzaci vyrovnat, Valencia musí vrátit částku 20,4 mil. € (cca 552 mil. Kč), Hercules 6,1 mil. € (cca 165 mil. Kč) a Elche 3,7 mil. € (cca 100 mil. Kč).
Závěrečné zdůvodnění:
Veřejná podpora ve prospěch účastníků trhu, kteří vykonávají hospodářskou (tržní)činnost, může být ve smyslu pravidel EU považována za státní podporu, pokud je poskytnuta za podmínek, které účastníkům poskytují výhodu oproti tržním podmínkám. Veřejné zásahy představují státní podporu dle pravidel EU (článek 107 Smlouvy o fungování Evropské unie – SFEU) v případě, že poskytují příjemci podpory výhodu nad ostatními konkurenty. Evropská komise dále posuzuje, zda je poskytnutá státní podpora slučitelná se společnými pravidly EU, která možnosti státní podpory určují.
Evropská komise konstatovala, že pro fungování profesionálních klubů mají být vytvořeny rovné podmínky a mají fungovat bez státních dotací. Státní dotace by mohly pro dotované kluby vytvořit výhodnější podmínky a tím zabránit konkurenceschopnosti nedotovaných klubů.
Tím došlo k porušení unijních pravidel o státní podpoře. Média již o tomto rozhodnutí stručně informovala, ale vzhledem k důležitosti a závažnosti celé problematiky přinášíme podrobnou informaci o šetření a závěrech celé kauzy, která ve svém důsledku může mít velký dopad i na sportovní prostředí v České republice a vést ke změně poměrů ve sportu.
V návaznosti na tři samostatná šetření dospěla Evropská komise k závěru, že státní veřejná podpora poskytnutá Španělskem ve prospěch sedmi profesionálních fotbalových klubů představovala nespravedlivou výhodu nad ostatními kluby a zároveň byla v rozporu s pravidly Evropské unie o státní podpoře. Komise rozhodla o tom, že španělská vláda musí získat zpět již poskytnutou státní podporu od těchto fotbalových klubů: FC Barcelona, Real Madrid, Valencia, Athletic Bilbao, AtléticoOsasuna, Elche a Hercules.
Eurokomisařka zodpovědná za problematiku hospodářské soutěže Margrethe Vestager k tomu uvedla: „Použití peněz daňových poplatníků k financování profesionálních fotbalových klubů vede k nerovné soutěži. Profesionální fotbal je obchodní činnost s významnými finančními prostředky a využití veřejných financí musí být vždy v souladu s pravidly pro spravedlivou hospodářskou soutěž. V těchto prověřovaných případech tomu však tak nebylo. Pravidla Evropské unie o veřejných intervencích zajišťují, aby nebyla narušena hospodářská soutěž a nedošlo k selektivnímu zvýhodňování jednotlivých účastníků trhu.“
Profesionální sport je komerční aktivitou, fotbalové kluby mají vysoké příjmy z marketingu, merchandisingu, televizních přenosů, přestupů hráčů, mezinárodních soutěží, atd. Evropská pravidla pro státní podporu musí zajistit spravedlivé podmínky i pro profesionální fotbalové kluby, které musí fungovat bez státní podpory a tím docílit toho, aby veřejné finanční prostředky nenarušily hospodářskou soutěž mezi kluby.
První šetření se týkalo poskytnutých daňových výhod. Ve Španělsku jsou fotbalové kluby pro daňové účely považovány za společnosti s ručením omezeným, nicméně čtyři kluby – FC Barcelona, Real Madrid, Athletic Bilbao a AtléticoOsasuna - byly pro daňové účely považovány za neziskové organizace. Ty platí ve Španělsku o 5 % nižší sazbu daně z příjmu ve srovnání se společnostmi s ručením omezeným. Z této výhody těžily uvedené kluby více než 20 let, a to bez jakéhokoli objektivního důvodu.
Španělsko musí s účinností od ledna 2016 upravit své právní předpisy o zdanění právnických osob tak, aby k této diskriminaci již nemohlo docházet. Aby došlo k narovnání při čerpání této neoprávněné výhody, musí uvedené fotbalové kluby nedoplatky na daních doplatit. Na základě dostupných informací Evropská komise odhaduje, že výše vratky pro každý klub může činit až 5 mil. € (cca 135 mil. Kč). Přesnou výši však musí vyčíslit španělské finanční orgány.
Druhý případ se týkal převodu pozemků mezi Realem Madrid a hlavním městem Madrid, který se nakonec neuskutečnil. Na základě nezávislé studie však bylo konstatováno, že cena dotčených pozemků byla výrazně nadhodnocena a Real Madrid obdrženou kompenzací neoprávněně získal 18,4 mil. € (cca 498 mil. Kč). Tyto finanční prostředky musí fotbalový klub vrátit.
A konečně ve třetím případě vyšetřovala Evropská komise záruky, které poskytl státemvlastněný institut Valencia Institute of Finance (IVF) třem fotbalovým klubům, konkrétně Valencia, Hercules a Elche, při čerpání úvěrů. Kluby, které byly v té době ve finančních potížích, získaly úvěry za výhodnějších podmínek a tím získaly ekonomickou výhodu nad kluby, které úvěry čerpaly bez státních záruk, tedy za tržních podmínek. Poskytnutí státních záruk dále nebylo spojeno s žádným plánem restrukturalizace zadlužených klubů a státní podporou pouze určitých klubů došlo k narušení hospodářské soutěže. Podpořené kluby musí obdrženou kompenzaci vyrovnat, Valencia musí vrátit částku 20,4 mil. € (cca 552 mil. Kč), Hercules 6,1 mil. € (cca 165 mil. Kč) a Elche 3,7 mil. € (cca 100 mil. Kč).
Závěrečné zdůvodnění:
Veřejná podpora ve prospěch účastníků trhu, kteří vykonávají hospodářskou (tržní)činnost, může být ve smyslu pravidel EU považována za státní podporu, pokud je poskytnuta za podmínek, které účastníkům poskytují výhodu oproti tržním podmínkám. Veřejné zásahy představují státní podporu dle pravidel EU (článek 107 Smlouvy o fungování Evropské unie – SFEU) v případě, že poskytují příjemci podpory výhodu nad ostatními konkurenty. Evropská komise dále posuzuje, zda je poskytnutá státní podpora slučitelná se společnými pravidly EU, která možnosti státní podpory určují.
Evropská komise konstatovala, že pro fungování profesionálních klubů mají být vytvořeny rovné podmínky a mají fungovat bez státních dotací. Státní dotace by mohly pro dotované kluby vytvořit výhodnější podmínky a tím zabránit konkurenceschopnosti nedotovaných klubů.
(kp, sportovnilisty.cz, foto: arch)