Výsledky předsezónních testů naznačují, že by posádka Tomáš Tomeček – Ladislav Lála, která v loňském ročníku obsadila třetí místo, mohla opět bojovat o příčky nejvyšší. Maratonská soutěž naostro odstartuje dva dny před koncem roku. Náročné horské terény Maroka postupně vystřídá kamenitá poušť Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Vyhlášení vítězů proběhne tradičně po dojezdu poslední etapy 10. ledna 2016 u Růžového jezera poblíž senegalského Dakaru.
Soutěž i organizační zajištění
Stoprocentní tatru poháněnou vzduchem chlazeným motorem bude tradičně řídit matador dakarských soutěží Tomáš Tomeček.
"Organizátoři slibují ještě více písku a silnou konkurenci, takže se i v tomto ohledu máme rozhodně na co těšit. Kromě závodního vozu posíláme na černý kontinent i kamiony, které se budou podílet na organizačním zajištění soutěže. "AmbiceJaké jsou ambice posádky Tatry se startovním číslem 401? "Na dobré umístění může pomýšlet jen ten, kdo dojede až k Růžovému jezeru," uvádí Tomáš Tomeček a skromně přiznává: "Třikrát jsme sice africký Dakar vyhráli, ale pokaždé to bylo bez kamazů. S technikou jsou úplně jinde než my. Teď na startu, stejně jako loni, chybět nebudou. Budeme je chtít pořádně potrápit a upozornit, že značka Tatra pořád žije a že si respekt soupeřů rozhodně zaslouží."
Technická vylepšení
Stejně jako minulý rok usedne do horké sedačky navigátora Ladislav Lála.
"S Tomášem nám to v kabině i mimo ni funguje skvěle. Po úspěšném startu na loňském ročníku Africa Race jsme společně vyrazili na egyptskou Pharaons Rally, kde jsme se definitivě dohodli na pokračování spolupráce. Na Afriku se moc těším. V rámci přípravy se nám podařilo dotáhnout hned několik důležitých vylepšení auta, takže snad budeme vidět. Hlavně se musíme vyvarovat zbytečných chyb."
Na slova spolujezdce okamžitě navazuje pilot: "Hodně jsme zapracovali na podvozkové části a díky novým tlumičům od Reiger Racing je auto rychlejší a přitom lépe ovladatelné," popisuje Tomáš a hned pokračuje. "Auto se během testů chovalo skvěle. Kromě nového faceliftu a dalších kosmetických detailů máme mimo jiné i nové navigační přístroje. Budeme testovat třeba i některé nové bezpečnostní prvky."
René Metge
Slavnostní start soutěže tentokrát organizátoři situovali 27. prosince 2015 do atraktivní destinace: Monaka. Autorem trasy je opět tým sportovního ředitele soutěže čtyřiasedmdesátiletého Francouze René Metgeho. Dakarská legenda s více než čtyřicetiletou africkou zkušeností popisuje trasu ročníku 2016: "Myslím, že jsme zase jednou postavili skvělou trať. Ročník 2016 bude z pohledu jezdců jedním z nejzajímavějších a ponese se ve znamení písku. Jedna etapa se dokonce pojede na písku celá. Pokud si ale někdo myslí, že to snad bude jednoduché, tak bych ho chtěl ujistit, že tomu bude právě naopak. Důležitou roli bude hrát navigace včetně množství navigačních pastí," varuje nestárnoucí Metge.
Africa Eco Race 2016 připomene, že před 29 lety 14. ledna 1986 tragicky zahynul zakladatel soutěže Thierry Sabine, a Automobilka Tatra oslaví třicáté výročí své značky na dálkových soutěžích.
Konkurence
Od 29. prosince 2015 do 10. ledna 2016 bude česká posádka Tomeček, Lála soupeřit především s kamazy piotovanými Antonem Šibalovem a Sergejem Kurianovem. Výzvu Češi čekají také od stále rychlejší portugalské amazonky Elisabete Jacintové za volantem svého MANu nebo třeba Miklose Kovacse se scanií.
Pod drobnohledem prezidenta ÚAMK
Pozorně sledovat bude Tomečkovo vystoupení bývalý špičkový automobilový závodník a držitel Zlatého volantu z roku 1986 Oldřich Vaníček: „Tomáš je skvělý závodník. Jeho jezdecké schopnosti i nasazení snesou nejpřísnější kritiku. Je to člověk pro soutěž, kterou je Africa Eco Race , jako vyšitý. Přeju Tomášovi, aby se mu vyhnuly problémy s technikou a ve zdraví dorazil až do Dakaru na co nejlepší pozici,“ vyprovodil Tomečka do Francie a Afriky prezident ÚAMK.