Je známým sportovním funkcionářem, byl dlouholetým
předsedou Českého svazu jachtingu (dodnes je členem jeho výkonného
výboru), ekonomickým místopředsedou Českého olympijského výboru a dnes
je stále již tradičním členem Výkonného výboru Českého olympijského
výboru (ČOV) a také Výkonného výboru České unie sportu (ČUS).
A právě tento zkušený a uznávaný sportovní ekonom, v
souvislosti s ukončením svého funkčního období ve VV ČOV, zaslal všem
členům ČOV zprávu o svém působení v této funkci.
Protože fakta, která uvádí, jsou natolik zajímavá a alarmující, na pokračování vám je stručně představíme.
K. Bauer ve své zprávě informuje, že zásadní materiály a informace ekonomického charakteru nejsou na jednáních VV ČOV předkládány vůbec, nebo jsou zcela netransparentní či zavádějící, což on dlouhodobě kritizuje.
Jeho kritika je zaměřena na tři zásadní oblasti
hospodaření, k rozpočtu a jeho vyhodnocení uvádí K. Bauer toto (v zájmu
zachování autenticity předkládáme texty i grafy v podobě, která je
uvedena v dotyčné zprávě K. Bauera):
Celková dotace ČOV z MŠMT (bez započtení dotace na pojištění, OSA a Instagram) vzrostla za předsednictví J. Kejvala v období 2013-2020 o 366.47 mil Kč (83,7 %) v porovnání s předchozím srovnatelným obdobím 2005-2012. Na jedné straně to svědčí o dobré lobbistické práci vedení ČOV, na straně druhé nebyla tato částka alokována do programů pro sportovní svazy:
Náklady na sekretariát, komise a složky jsou zcela kryty dotací z MŠMT a prudce rostou. Enormně narostl počet zaměstnanců (vč. OSVČ), aniž by se výrazně zlepšil výkon služeb pro členy ČOV.
- Návrhy rozpočtů neobsahují veškeré předpokládané příjmy a výdaje (příp. náklady a výnosy) daného roku, ale pouze jejich část. Takzvané mimorozpočtové hospodaření není součástí schvalovaného rozpočtu a je mimo vliv VV ČOV.
- Absolutně chybí provázanost rozpočtu a jeho vyhodnocení s údaji v účetnictví.
- S návrhem rozpočtu není předkládán stav finanční rezervy ani jeho výhled na další období.
- V rozpočtových příjmech daného období byly uváděny příjmy předchozích období vykazované již v dřívějších letech – tedy vlastní zdroje. Tím je hrubě zkreslován hospodářský výsledek daného roku.
- Nebylo dlouhodobě plněno usnesení pléna ČOV o povinnosti předkládat komentář každé výdajové položky nad 200 tis. Kč. Jeden z případů, kdy bylo toto porušeno je mnohamilionový „tunel“ za tzv. rejstřík sportovních organizací, který nakonec (aniž by z toho byly vyvozeny opatření či důsledky) nebyl nikdy využit Místo nápravy bylo toto „nepohodlné“ usnesení na návrh VV ČOV plénem zrušeno!
- Ústní informace o údajné ziskovosti merchendisingu a mezinárodních projektů pro ČOV nejsou mezi příjmy ČOV uvedeny.
- Prudce rostou požadavky ČOV na dotace od MŠMT a jsou z nich hrazeny i činnosti, které nejsou hlavním posláním ČOV. Navyšování dotací pro ČOV jde na úkor dotací pro svazy a kluby:
Celková dotace ČOV z MŠMT (bez započtení dotace na pojištění, OSA a Instagram) vzrostla za předsednictví J. Kejvala v období 2013-2020 o 366.47 mil Kč (83,7 %) v porovnání s předchozím srovnatelným obdobím 2005-2012. Na jedné straně to svědčí o dobré lobbistické práci vedení ČOV, na straně druhé nebyla tato částka alokována do programů pro sportovní svazy:
Náklady na sekretariát, komise a složky jsou zcela kryty dotací z MŠMT a prudce rostou. Enormně narostl počet zaměstnanců (vč. OSVČ), aniž by se výrazně zlepšil výkon služeb pro členy ČOV.
Dotace na krytí provozních nákladů ČOV z MŠMT vzrostly za předsednictví J. Kejvala v období 2013-2020 o 131,5 mil Kč (83 %) v porovnání s předchozím srovnatelným období 2005-2012:
S dalšími nesrovnalostmi v oblasti netransparentního hospodaření Českého olympijského výboru a kritikou Karla Bauera vás seznámí redakce v dalším článku, který pro vás připravujeme.
(svob,sportovnilisty.cz foto: arch, )