"U cyklistů nic takového nehrozí. Jsem přesvědčen o tom, že policisté by v první řadě měli stát na silnicích a kontrolovat podobné nebezpečí, které tady hrozí, protože řidiči těžkých kamionů – a zdá se, že to není výjimka, teď se zase objevil případ, kde to bylo dokonce až myslím ke dvěma promile apod. To jsou problémy, které tady kolem toho existují. Dovolil bych si pár argumentů, které vychází vlastně z opakovaného návrhu, který spolu se skupinou senátorů a senátorem jsme už předkládali i v minulosti a reagovali jsme vlastně na připomínky, které se v rámci toho objevili. A sice to, že podmínkou navrhované úpravy je, že cyklista pojede na kole sám, čili nemůže vést děti. Nepoveze děti, neřídí dvojsedadlové kolo. Další kumulativní podmínkou je, že to bude umožněno jen na stezkách pro cyklisty účelových a místních komunikacích, silnicích III. třídy. Tedy těch komunikací, kde je slabší provoz oproti jiným relativně významnějším silnicím. Tady je potřeba zdůraznit, že obzvláště to má být vstřícný krok vůči lidem na venkově, protože na rozdíl od Prahy, Brna, na venkově nemáme ani metro, ani šaliny, ale když jdeme do hospody, tak vždycky to bylo motorové, nemotorové vozidlo – jelo se na kole," pokračoval senátor.
"Současná situace, kdy postih, který je daný v rámci zákona minimálně 2,5 tis. Kč a více, není výchovný, ale je mnohdy existenční. Proč 0,8 promile? Můžeme o tom samozřejmě – a bude k tomu prostor. Věřím tomu ve výborech vést diskusi. Nazýváme to rakouský model. Je to v podstatě stejná podmínka, jako mají naši sousedé v Rakousku. Jsem přesvědčen o tom, že Češi, Moravané a Slezané nejsou o nic horší než naši sousedé v Rakousku. A to už jaksi neberu do úvahy Německo, kde je mírou neschopnosti řídit kolo – 1,6 promile. Ale určitě je možné porovnávat i s jinými zeměmi. Ve spoustě zemí tuhle věc neřeší, protože ve většině evropských zemích je povolen alkohol i za volantem motorových vozidel. To nenavrhujeme. A tady možná můžeme uvést i názory některých odborníků, např. profesor Jiří Straus z katedry kriminalistiky Policejní akademie ČR v Praze tvrdí, že bylo zjištěno, že do hladiny alkoholu 0,3 promile se reakční doba v podstatě nemění. Pak se zvyšuje kvadratickou funkcí. Myslím si, že se pohybujeme v nějaké reálné hodnotě," uvedl dále Škromach.
"Dále návrh zákona vychází z toho, že je správné změnit dosud stejný postih řidičů řídících pod vlivem alkoholu motorová vozidla, jako i jízdní kola. Jedná se o cyklisty, tedy řidiče jízdních kol, kterým by měla být ukládána pokuta maximálně do 500 Kč. Čili výchovná pokuta, místo současného stavu, kdy je to 2,5 tis. až 20 000 Kč. A v mimořádných situacích to může být až 50 000," navrhl senátor.
"Cyklista na rozdíl od řidičů motorového vozidla a tak historicky to bylo vždycky vnímáno – motorové, nemotorové vozidlo – ohrožuje v první řadě sám sebe. A samozřejmě z tohoto pohledu je potřeba vnímat i jeho společenské nebezpečí. Nebudu tady číst statistiky nehod, kdy cyklisté patří mezi ty, kteří mají velmi malý podíl na celkových nehodách. A jenom bych chtěl zdůraznit jedno, že často se používá argument, že když povolíme půl promile, 0,8 promile, prostě nějakou malou míru alkoholu pro cyklisty, tak to povede k nějakému hromadnému alkoholismu v ČR. To je samozřejmě nesmysl. Myslím, že současné statistiky o tom, že řidiči, ať už motorových či nemotorových vozidel, měli nehodu nebo podobně pod vlivem alkoholu, ukazují jedno. Tento zákon a tento návrh je pro slušné lidi. Pro ty, kteří zákony dodržují. Protože ti, kteří lidově řečeno chtějí chlastat, tak chlastají už dneska a budou chlastat stejně. Je už to nenaučíme ani neodnaučíme," argumentoval Škromach.
"Ale toto je zákon, který dává určitou toleranci pro slušné lidi, kteří vyjedou po vinařské cyklistické stezce, nebo si zajedou v neděli do zahradní restaurace, k vodě, dají si tam jedno pivo, jednu skleničku vína a jedou domů. Dneska aby se báli, jestli za rohem nebude číhat policejní hlídka a jestli je to nebude stát tisíce korun na pokutách, což považuji opět za nepřiměřené. Mimochodem, zrovna včera jsem se potkal s jedním člověkem, který říkal, že vyšel ze sklípku, kde řešili právě otázku vinařství, a venku stáli policisté a jel na kole, tak se samozřejmě stal obětí a ani mu nechtěli dát pokutu, ale že to budou řešit ve správním řízení. Je to tedy zvláštní přístup. Na jedné straně kamiony jezdí s opilými řidiči a na druhé straně policisté nahánějí, při technických kapacitách, které mají, cyklisty po vinařských stezkách nebo někde u venkovské hospůdky. To považuji za něco naprosto nepřiměřeného," líčil senátor vlastní zkušenost.
"A to je nakonec i reakce na dění, které dneska probíhá. Cyklistické vinařské stezky se staly poměrně velmi zajímavou atrakcí pro turisty. A z tohoto pohledu je potřeba říci, že třeba by nastal paradoxní případ, kdy na rakousko-českém pomezí nebo na rakousko-moravském pomezí z vinařské oblasti v Rakousku, kde je povolen alkohol za řídítky a kola, tak cyklista přejede po stezce hranice a na naší straně bude pokutován za to, že si v Rakousku dal pohárek vína. Vidíte sami, že tady vznikají řekl bych velmi složité situace. A tento návrh má otevřít diskusi. Víte, že tyto věci se nedají řešit okamžitě a zřejmě je potřeba si o nich více popovídat," napadlo senátora.
"Ale protože tady zazněla otázka ohledně dopravní nehody. Tady je potřeba říci jedno. Návrh zákona nemění postup vůči cyklistovi jako viníkovi dopravní nehody, který se řídí zákonem o přestupcích a trestním zákonem. Čili je to stejné, jako nyní. A navíc je potřeba říci, že pokud zaviníte dopravní nehodu, pak už to není ani o přestupku, ale mnohdy to může být, pokud je tam třeba ublížení na zdraví apod., může spíše jít o trestný čin. A pokud by byla vůle k tomu, aby účast na dopravní nehodě pod vlivem alkoholu byla přitěžující okolnost víc, než je to dnes, není problém, abychom o této možnosti hovořili," vybídl politik ČSSD.
"Chci upozornit ještě na jednu věc, kterou by možná bylo dobré zvážit i v rámci diskuse. To tady sice neřešíme, bere se to jako samozřejmost, ale chodec na veřejné komunikaci je pomalu ve stejné situaci, jako řidič. Ve chvíli, když vstoupí na silnici, na veřejnou komunikaci, kdyby se šlo úplně do důsledků, by se nakonec mohl dostat do podobné situace, jako cyklista," dodal další příklad senátor.
"Neřešíme samozřejmě otázku povozů, jízdy na koni apod., ale zaměřili jsme se skutečně jenom na úzkou skupinu cyklistů, kteří nikoho nevezou, aby tam nebylo nebezpečí, že budou ohrožovat třeba dítě, nebo tak, jak jsou třeba kola s více sedadly, aby také na těchto kolech nejezdili podnapilí cyklisté," dodal Škromach, který vyzval senátory k diskusi s odborníky.
"Pan ministr Ťok dneska oznamuje, že chce zvyšovat pokuty, a to se týká i cyklistů, že pokuty už se nestávají výchovnými, ale mnohdy existenčně likvidačními. Pokuta 10 tisíc, 15 tisíc pro člověka, který má příjem 100 tisíc nebo milion korun je více méně "srandovní", ale pro lidi, kteří žijí třeba na venkově a musejí vyžít s 10 tisíci nebo 15 tisíci Kč, je to mnohdy existenční a může to znamenat i exekuční řízení. Z tohoto pohledu, prosím, vnímejte i naši snahu. V žádném případě to není snaha hájit tady opilce. Je to, znovu opakuji, zákon pro slušné lidi, kteří na výletě na kole nebo při návštěvě hospůdky si dají jednu skleničku nebo pohárek vína a jedou domů. Myslím si, že tihle lidé prostě nemají být pokutováni, tito lidé nemají být trestáni za to, že více méně dodržují národní tradice, které u nás vždycky byly a vinařská a pivní kultura vždycky patřila k české kultuře. To je prostě realita," uzavřel své vytoupení Zdeněk Škromach.