Skiareály musely sjezdovky uměle zasněžovat po delší dobu, někde kvůli výkyvům počasí i opakovaně, což zvyšovalo náklady na provoz. Díky výrazným investicím do zasněžovacích systémů se ale česká horská střediska vyrovnala s nepříznivými podmínkami dobře a jejich další rozvoj by neměl být výrazněji omezen.
Návštěvnost v lyžařských areálech v letošní sezóně dosáhla 88 % ve srovnání s loňským rokem, přičemž tržby jsou na úrovni 90 % sezóny 2014/15. Propady jsou způsobeny zejména teplým počasím s nedostatkem přírodního sněhu, kvůli kterému nebyly v provozu všechny sjezdovky a dopravní zařízení. Samozřejmě se vzhledem k poloze a vybavenosti lyžařských středisek objevují rozdíly v dosažených výsledcích.
Průměrná teplota vzduchu byla v letošní zimě 1,8 °C. To je podobné jako v minulých letech, ale jsou to hodnoty, které jsou téměř o 3 °C vyšší než dlouhodobý teplotní průměr. Srážky byly sice letos vyšší, ale ani ty nedosahovaly dlouhodobých úhrnů.
Srovnání teplotních průměrů a srážkových úhrnů za 2013/14 – 2015/16
Koncem loňského listopadu se zdálo, že zimní sezóna začne brzy (zasněžovalo se již 22. 11. 2015), ale teplé počasí v prosinci způsobilo, že přes Vánoce zůstalo v provozu jen zhruba 20 lyžařských středisek. Až na přelomu roku bylo možno naplno využít zařízení na výrobu umělého sněhu a na začátku ledna začal rychle přibývat počet kilometrů otevřených sjezdovek. Leden ukázal, jak by mohla vypadat „normální zima“, ale již v únoru opakovaně přicházely oblevy, které měly nepříznivý dopad na návštěvnost. Ani poměrně chladný březen s dobrými sněhovými podmínkami už nedokázal sezónu výrazněji vylepšit.
Průměrná délka sezóny byla letos sice 92 dnů, ale skutečně efektivní provoz byl v některých případech až o třetinu kratší.
„V uplynulé sezóně se dalo zasněžovat v průměru 32 dnů, což je něco málo méně než vloni. Problém byl především v tom, že vyrábět sníh bylo nutno po dlouhou dobu a na mnoha místech i opakovaně. Většina areálů investovala do zasněžovacích zařízení velké prostředky a shodují se v tom, že bez této modernizace by provoz nebylo možno udržet na dobré úrovni.“ řekl k lyžařské sezóně Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR (AHS).
Srovnání délky sezóny a počtu zasněžovacích dnů za 2012/13 – 2015/165/16
Investice
Letošní zima by neměla zásadněji ovlivnit provoz středisek ani splatnosti investičních úvěrů. Před zimní sezónou 2015/16 se do modernizace na českých horách investovalo rekordních 1,1 mld. Kč a tyto investice hodnotí provozovatelé velmi pozitivně. Na příští sezónu se tempo investic mírně zpomalí, ale předpokládáme, že bude na úrovni let 2012-2014, tedy okolo 600 mil. Kč.
Projekt CzechSkipass
I v zimní sezóně 2015/16 pokračoval projekt společného celosezónního skipasu „Czech Skipass“, který platí ve 23 střediscích v ČR (více na www.czechskipass.cz). Prodeje se oproti loňské sezóně více než zdvojnásobily. Cílem tohoto projektu je prostřednictvím spolupráce lyžařských areálů posílit hlavně povědomí o zlepšování kvality lyžování na českých horách.
Horská střediska nezapomínají na návštěvníky ani v létě
I vzhledem k vývoji počasí je pro lyžařské areály stále důležitější také letní sezóna. Rozvoj v této oblasti je velmi patrný – v současné době mají letní provoz tři čtvrtiny skiareálů sdružených v Asociaci horských středisek. Návštěvníci českých hor se mohou těšit na další trasy pro cyklisty (tzv. single trail), tratě pro terénní tříkolky a koloběžky, půjčovny horských kol a elektrokol, dětská hřiště, apod. Lipno se v srpnu stane centrem Olympijského parku Rio – Lipno 2016.
Propagace českých hor a spolupráce s agenturou CzechTourism
Ve druhé polovině roku 2015 proběhla propagační kampaň na podporu návštěvnosti českých hor, kterou agentura CzechTourism realizovala i ve spolupráci s AHS ČR. „Díky masivnímu nasazení a kombinaci media typů kampaň zasáhla prakticky celou populaci České republiky. Zvýšila vnímání České republiky jako destinace, která nabízí zajímavé přírodní lokality a dosud neobjevená, unikátní místa, což bylo jedním z hlavních komunikačních témat. Současně pozitivně ovlivnila jak uplynulou, tak plánovanou návštěvnost vybraných horských a podhorských lokalit,“ uvedla Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism.
I díky této kampani jsme mohli pozorovat zvýšený zájem o české hory a to zejména ze strany domácích návštěvníků. Na serveru holidainfo.cz přibylo za zimní sezónu 200 tis. uživatelů na celkových 1.375 tis., přičemž si prohlédli více než 33 mil. stránek, což je o 6 mil. více, než v loňském roce. Potěšující je, že 79% návštěvníků jsou domácí turisté.