S rozkolísanou sezónou se česká horská střediska vypořádala se ctí

Třetí zima v řadě, která ani zdaleka nedosáhla dlouhodobého teplotního průměru, přinesla velmi krátkou lyžařskou sezónu trvající zhruba 90 dnů. Jak sezónu hodnotí profesní asociace?

Skiareály musely sjezdovky uměle zasněžovat po delší dobu, někde kvůli výkyvům počasí i opakovaně, což zvyšovalo náklady na provoz. Díky výrazným investicím do zasněžovacích systémů se ale česká horská střediska vyrovnala s nepříznivými podmínkami dobře a jejich další rozvoj by neměl být výrazněji omezen.   

Návštěvnost v lyžařských areálech v letošní sezóně dosáhla 88 % ve srovnání s loňským rokem, přičemž tržby jsou na úrovni 90 % sezóny 2014/15. Propady jsou způsobeny zejména teplým počasím s nedostatkem přírodního sněhu, kvůli kterému nebyly v provozu všechny sjezdovky a dopravní zařízení. Samozřejmě se vzhledem k poloze a vybavenosti lyžařských středisek objevují rozdíly v dosažených výsledcích.

Průměrná teplota vzduchu byla v letošní zimě 1,8 °C. To je podobné jako v minulých letech, ale jsou to hodnoty, které jsou téměř o 3 °C vyšší než dlouhodobý teplotní průměr. Srážky byly sice letos vyšší, ale ani ty nedosahovaly dlouhodobých úhrnů.

    Srovnání teplotních průměrů a srážkových úhrnů za 2013/14 – 2015/16    




Koncem loňského listopadu se zdálo, že zimní sezóna začne brzy (zasněžovalo se již 22. 11. 2015), ale teplé počasí v prosinci způsobilo, že přes Vánoce zůstalo v provozu jen zhruba 20 lyžařských středisek. Až na přelomu roku bylo možno naplno využít zařízení na výrobu umělého sněhu a na začátku ledna začal rychle přibývat počet kilometrů otevřených sjezdovek. Leden ukázal, jak by mohla vypadat „normální zima“, ale již v únoru opakovaně přicházely oblevy, které měly nepříznivý dopad na návštěvnost. Ani poměrně chladný březen s dobrými sněhovými podmínkami už nedokázal sezónu výrazněji vylepšit.

Průměrná délka sezóny byla letos sice 92 dnů, ale skutečně efektivní provoz byl v některých případech až o třetinu kratší.

„V uplynulé sezóně se dalo zasněžovat v průměru 32 dnů, což je něco málo méně než vloni. Problém byl především v tom, že vyrábět sníh bylo nutno po dlouhou dobu a na mnoha místech i opakovaně. Většina areálů investovala do zasněžovacích zařízení velké prostředky a shodují se v tom, že bez této modernizace by provoz nebylo možno udržet na dobré úrovni.“ řekl k lyžařské sezóně  Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR (AHS).

   Srovnání délky sezóny a počtu zasněžovacích dnů za 2012/13 – 2015/165/16    




Investice

Letošní zima by neměla zásadněji ovlivnit provoz středisek ani splatnosti investičních úvěrů. Před zimní sezónou 2015/16 se do modernizace na českých horách investovalo rekordních 1,1 mld. Kč a tyto investice hodnotí provozovatelé velmi pozitivně. Na příští sezónu se tempo investic mírně zpomalí, ale předpokládáme, že bude na úrovni let 2012-2014, tedy okolo 600 mil. Kč.

Projekt CzechSkipass

I v zimní sezóně 2015/16 pokračoval projekt společného celosezónního skipasu „Czech Skipass“, který platí ve 23 střediscích v ČR (více na www.czechskipass.cz). Prodeje se oproti loňské sezóně více než zdvojnásobily. Cílem tohoto projektu je prostřednictvím spolupráce lyžařských areálů posílit hlavně povědomí o zlepšování kvality lyžování na českých horách.

Horská střediska nezapomínají na návštěvníky ani v létě

I vzhledem k vývoji počasí je pro lyžařské areály stále důležitější také letní sezóna. Rozvoj v této oblasti je velmi patrný – v současné době mají letní provoz tři čtvrtiny skiareálů sdružených v Asociaci horských středisek. Návštěvníci českých hor se mohou těšit na další trasy pro cyklisty (tzv. single trail), tratě pro terénní tříkolky a koloběžky, půjčovny horských kol a elektrokol, dětská hřiště, apod.  Lipno se v srpnu stane centrem Olympijského parku Rio – Lipno 2016.  

Propagace českých hor a spolupráce s agenturou CzechTourism

Ve druhé polovině roku 2015 proběhla propagační kampaň na podporu návštěvnosti českých hor, kterou agentura CzechTourism realizovala i ve spolupráci s AHS ČR. „Díky masivnímu nasazení a kombinaci media typů kampaň zasáhla prakticky celou populaci České republiky. Zvýšila vnímání České republiky jako destinace, která nabízí zajímavé přírodní lokality a dosud neobjevená, unikátní místa, což bylo jedním z hlavních komunikačních témat. Současně pozitivně ovlivnila jak uplynulou, tak plánovanou návštěvnost vybraných horských a podhorských lokalit,“ uvedla Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism.

I díky této kampani jsme mohli pozorovat zvýšený zájem o české hory a to zejména ze strany domácích návštěvníků. Na serveru holidainfo.cz přibylo za zimní sezónu 200 tis. uživatelů na celkových 1.375 tis., přičemž si prohlédli více než 33 mil. stránek, což je o 6 mil. více, než v loňském roce. Potěšující je, že 79% návštěvníků jsou domácí turisté.

(ps, SportovnListy.cz & ,  grafy: Asociace horských středisek ČR, foto: Petr Skála)