První velocipéd pronikl do Čech v roce 1867, kdy si strojník Josef Pechánek z Hořic po návratu z pařížské světové výstavy doma postavil tam „odkoukaný“ velocipéd a jezdil na něm. První bicykl se objevil v Čechách roku 1879 a patřil Angličanovi Williamu Crowlovi. Podle tohoto ještě dřevěného bicyklu si bratři Kohoutové pro sebe ve své dílně sestrojili železné stroje a na nich pak podnikali první cesty.
Zakladateli cyklistického sportu v Čechách jsou Karel Schulz a právě bratři Kohoutové ze Smíchova. Tato skupina sportovců je prvním volným cyklistickým sdružením v Čechách. Jízdy na bicyklu vzbudily velký zájem lidí na Smíchově, v Praze i celém okolí. Zájemci o cyklistiku se začali scházet v dílnách továrníka Kohouta. V roce 1880 bylo o cyklistiku již tolik zájemců, že začali uvažovat o založení klubu. Dne 16.listopadu 1880 pak byla svolána do tovární kanceláře firmy Jana Kohouta první schůzka, na které se rozhodlo o ustavení klubu. Ustavující valná hromada cyklistického klubu nazvaného „Klub velocipedistů" se pak konala 2. února 1881. Klub velocipedistů na Smíchově se tak zrodil na dvoře smíchovské strojní továrny Jana Kohouta. Byl první v Čechách i v celém Rakousku, dlouho nejslavnější z českých cyklistických klubů a zrodila se tu vlastně i celá slavná česká cyklistika.
František a Josef, dva nejstarší synové továrníka Jana Kohouta, jako první v Čechách propadli závodnímu bicyklu. Jejich vyjížďky, na prvních z řady „kohoutovek", jak se říkalo strojům, které pak po léta firma Kohout vyráběla, po pražském okolí se stále prodlužovaly, až v srpnu 1880 podnikli propagační jízdu z Prahy do Vídně. Tuto vzdálenost urazili za dva a půl dne, o den rychleji než tehdejší poštovní dostavník. O jízdě psaly české i vídeňské noviny, na mnoha místech cesty bratry očekávaly zástupy žasnoucích diváků, při návratu je vítal jásot „tisícihlavého davu".
S velkým nadšením byly vybudovány závodní dráhy v Červínkově továrně v Holešovicích, na Ohradě v Žižkově a v Bubnech. Dráha v Bubnech se stala nejznámější a pojí se s ní jména tehdejších slavných závodníků: bratří Potůčků, Kohoutů, Cívky, Dvořáčka, Kruliše, Fehrera, Kepplze, Vodílka, Jehličky, Sojky, Vondřicha, Vejtruby a dalších, z nichž většina závodila ještě na vysokých kolech.
V roce 1883 se sdružily všechny kluby v Čechách a založily svaz pod názvem „Česká ústřední jednota velocipedistů". Vstup této jednoty do Federace mezinárodní, založené 17. dubna 1900, byl vždy rakouskou vládou znemožněn a Č. Ú. J. V., věrna své národní tradici, tam jinak nechtěla vstoupit než jako svaz úplně samostatný. Teprve zhroucením Rakouska-Uherska a získáním samostatnosti stala se naše Čs. Ú. J. V. dne 6. srpna 1920 členem Union Cyclistique Internationale.
(kp,sportovnilisty.cz, foto:arch.)