Splněná očekávání
Akce organizovaná společnostmi ÚAMK a EDDA Cup splnila i nejodvážnější očekávání. První hvězdou soutěže bylo norské eso John Haugland. Svět dobýval v barvách týmu Škoda Motorsport a v někdejším Československu vyhrál třikrát Barum rallye. Do Prahy si jako navigátorku přivezl svoji manželku Julii a před startem na Václavském náměstí vyhověl každému, kdo zatoužil s ním mít společné foto, jako třeba sedmiletý Gabriel, syn uznávaného soutěžního předjezdce evropského formátu Vladimíra Maliny.
Druhé místo v kategorii zahraničních legend, s nepatrným odstupem za francouzským manželským párem Michel a Caroline Vincentovi, přijali Huglandovi s nadhledem. Alfa Romeo GTV ve francouzském pojetí byla v cíli o pár „bodíků“ dříve než Škoda 130 LR.
Každý kilák navíc za deset
Důležitější než čas bylo přísné dodržování silničních pravidel. Kontrolu rychlosti radarem z deseti legend na startu přežili bez úhony jako jediní Poláci Andrzej Wodziňski, Marek Pawlowski v Lancii Fulvia. Jenže právě jim zase činily potíže průjezdy časovými kontrolami, a tak obsadili až sedmou příčku. Větší polovina řidičů koně pod kapotou na uzdě pokaždé neudržela, a tak se se zlou potázala.
Podobně jako Tomáš Drásta, navigovaný tchánem Antonínem Muzikantem: „Aby nás nelákalo jet moc rychle, pořídili jsme si sériový Peugeot 205 a s tchánem se za volantem střídáme. Jen jednou jedinkrát jsme o tři kilometry překročili toleranci hned v noci v pátek v Brdech na šotolině. Na sedmdesátce jsme dali 78 km/h, tak jsme si pěkně naletěli. Nepředpokládal jsem, že právě tam bude radar. Na tomhle úseku z mírného kopce byli ale experti, kteří vyfasovali i 150 trestných bodů. Třicet trestných bodů nás shodilo z bedny ve třídě, příště to budu hlídat víc,“ z části smutně, ale také pobaveně hodnotil své vystoupení Drásta, kterému v součtu bodů přebývalo 16 na bramborové pozici. V absolutní klasifikaci bez legend skončila tato posádka jedenadvacátá.
Spokojený promotér
„Jsem velmi rád za kvalitní itinerář, nebyla v něm jediná chybka, která by posádky poškodila,“ pochvaloval si promotér akce a navigátor Porsche 944 Eda Patera, přímý účastník Rallye Praha Revival v pozici druhého předjezdce.
Paterovi prožili úspěšný víkend nejen coby organizátoři, ale také sportovci. Třiadvacetiletý Edův syn David s Michalem Šmídem v Peugeotu 309 skončil v klasifikaci bez legend třetí. Druzí Jan a Pavlína Trajboldovi s Fordem Sierra XR4 uplatnili bohaté soutěžácké zkušenosti. S nejmenším počtem trestných bodů dominovali Ladislav Hubálek s Ondřejem Haškem v BMW 323.
Doyen Kadeřábek
Pátá Rallye Praha Revival se vydařila nejen účastí legend, ale především díky rekordnímu startovnímu poli 176 posádek. Pozornost si zasloužil nejstarší účastník Revivalu 84letý Josef Kadeřábek. Z listu mu četl ve VW Golf II. Jan Cihelka a v poklidu dojeli až do Radotína přesně na 100. pozici.
Moc klidu si naproti tomu neužili mimo jiných Ivan Rejmon s Jiřím Polákem za volantem „pryskyřníku pádivého“ značky Trabant 601. V pátek z Václavského náměstí vyrazili v plné parádě za ohromujícího aplausu stovek fanoušků. V sobotu se ale neprobudili do nejšťastnějšího dne. Kousek za plzeňským Park hotelem zadřeli motor, a pak se snažili na hotelovém dvorku vůz rozchodit. Podařilo se, i když podle pravidel super rallye skončili v cíli až 126. jako poslední klasifikovaní.
Jedna černá kaňka
Soutěž přesto jedna nepříjemnost potkala. Na přejezdu mezi Trstěnicemi a Krásnem pustil otec Jaroslav Urban za volant černého BMW 325 syna Radka. Nezkušenost zaplatil mladík v zatáčce u Bečova nad Teplou smykem po nešetrném sešlápnutí brzdového pedálu, když poté narazil do stromu. „Přitom jel sotva osmdesátkou, porušení dopravních předpisů nezjistila ani policie. Místo, aby přidal plyn a bavoráka vyrovnal, šlápl na brzdu. Tahle zatáčka, která je na trase závodu do vrchu, šíleně vynáší,“ vysvětlila dobrá duše pořadatele z Edda Cupu Zorka Klímová. „Drobná zranění si posádka přivodila, ale už jsou oba doma,“ dodala.
Za nezvládnutí vozu se pořadatelům z ÚAMK a EDDA Cupu už Urbanovi omluvili a nejen jim. „Jako první u havarovaného vozu zastavili Štěpán Kaděra s Martinem Russem. Postiženým pomohli a u havarovaného auta čekali až do jeho odtažení. Obrovskou ztrátu už dohnat nemohli. Do hotelu přijeli v sobotu pozdě v noci, v neděli se už do Prahy nevraceli,“ doplnila Zorka Klímová. Inu, nad výsledky správně stálo zdraví soupeře i kamaráda.
Fanoušci i odpůrci
Každá automobilová akce přiláká desetitisíce fanoušků a také několik odpůrců. Zpochybnit orientační soutěž Rallye Praha Revival se pokusila podle serveru novinky.cz starostka Trstěnic-Horní Vsi Helena Repíková. Zablokování kratičké části tratě její osobou se však neshledalo s příznivým ohlasem ani u dopravní policie. Coby kamenem dohodil se nachází obec Tři Sekery. Z ní si starostce Dagmar Strnadové na průjezd historických skvostů nikdo nestěžoval. Obě dámy litovaly, že o průjezdu dopředu nic nevěděly.
„Žádné obce nedostaly informaci o této akci, protože my se řídíme pouze podle pokynů ministerstva dopravy a policii zřejmě informovaly příslušné odbory dopravy. A jelikož se jedná o běžný průjezd, není potřeba nic takového hlásit. Nevěřím tomu, že vozidla jela vyšší rychlostí, než měla, to jsme přísně kontrolovali po celé trase. Právě proto, že se jedná o historická auta, mohou některá dělat větší hluk, a to pak dělá dojem, že jedou větší rychlostí,“ vysvětlil mluvčí organizátorů Petr Kotek.
„Pátý ročník Revivalu dopadl dobře, i když je vždy co zlepšovat. Výborná atmosféra byla cítit už před slavnostním startem na Václavském náměstí. Podle všeho nedojelo do cíle 46 aut, což je o chlup víc než čtvrtina účastníků. Nikdo se naštěstí neztratil, jen ta havárka být opravdu nemusela,“ uzavřel letošní Rallye Praha Revival prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.