Slavnostním ceremoniálem druhou dubnovou neděli v Praze v Radotíně skončil letošní pátý ročník orientační automobilové soutěže Rallye Praha Revival. Ze 176 startujících dokázalo dovést své auto do cíle 133 posádek. Během tří etap po tři dny absolvovaly 570 km, část z nich se jela po nezpevněných komunikacích s dvanácti zastaveními v Show Section. Sice se nejednalo o rychlostní zkoušky, přesto všichni účastníci Memoriálu Dalibora Janka v uzavřených prostorách ukázali, zač jsou toho loket.
Splněná očekávání
Akce organizovaná společnostmi ÚAMK a EDDA Cup splnila i nejodvážnější očekávání. První hvězdou soutěže bylo norské eso John Haugland. Svět dobýval v barvách týmu Škoda Motorsport a v někdejším Československu vyhrál třikrát Barum rallye. Do Prahy si jako navigátorku přivezl svoji manželku Julii a před startem na Václavském náměstí vyhověl každému, kdo zatoužil s ním mít společné foto, jako třeba sedmiletý Gabriel, syn uznávaného soutěžního předjezdce evropského formátu Vladimíra Maliny.
Druhé místo v kategorii zahraničních legend, s nepatrným odstupem za francouzským manželským párem Michel a Caroline Vincentovi, přijali Huglandovi s nadhledem. Alfa Romeo GTV ve francouzském pojetí byla v cíli o pár „bodíků“ dříve než Škoda 130 LR.
Každý kilák navíc za deset
Důležitější než čas bylo přísné dodržování silničních pravidel. Kontrolu rychlosti radarem z deseti legend na startu přežili bez úhony jako jediní Poláci Andrzej Wodziňski, Marek Pawlowski v Lancii Fulvia. Jenže právě jim zase činily potíže průjezdy časovými kontrolami, a tak obsadili až sedmou příčku. Větší polovina řidičů koně pod kapotou na uzdě pokaždé neudržela, a tak se se zlou potázala.
Podobně jako Tomáš Drásta, navigovaný tchánem Antonínem Muzikantem: „Aby nás nelákalo jet moc rychle, pořídili jsme si sériový Peugeot 205 a s tchánem se za volantem střídáme. Jen jednou jedinkrát jsme o tři kilometry překročili toleranci hned v noci v pátek v Brdech na šotolině. Na sedmdesátce jsme dali 78 km/h, tak jsme si pěkně naletěli. Nepředpokládal jsem, že právě tam bude radar. Na tomhle úseku z mírného kopce byli ale experti, kteří vyfasovali i 150 trestných bodů. Třicet trestných bodů nás shodilo z bedny ve třídě, příště to budu hlídat víc,“ z části smutně, ale také pobaveně hodnotil své vystoupení Drásta, kterému v součtu bodů přebývalo 16 na bramborové pozici. V absolutní klasifikaci bez legend skončila tato posádka jedenadvacátá.
Spokojený promotér
„Jsem velmi rád za kvalitní itinerář, nebyla v něm jediná chybka, která by posádky poškodila,“ pochvaloval si promotér akce a navigátor Porsche 944 Eda Patera, přímý účastník Rallye Praha Revival v pozici druhého předjezdce.
Paterovi prožili úspěšný víkend nejen coby organizátoři, ale také sportovci. Třiadvacetiletý Edův syn David s Michalem Šmídem v Peugeotu 309 skončil v klasifikaci bez legend třetí. Druzí Jan a Pavlína Trajboldovi s Fordem Sierra XR4 uplatnili bohaté soutěžácké zkušenosti. S nejmenším počtem trestných bodů dominovali Ladislav Hubálek s Ondřejem Haškem v BMW 323.
Doyen Kadeřábek
Pátá Rallye Praha Revival se vydařila nejen účastí legend, ale především díky rekordnímu startovnímu poli 176 posádek. Pozornost si zasloužil nejstarší účastník Revivalu 84letý Josef Kadeřábek. Z listu mu četl ve VW Golf II. Jan Cihelka a v poklidu dojeli až do Radotína přesně na 100. pozici.
Moc klidu si naproti tomu neužili mimo jiných Ivan Rejmon s Jiřím Polákem za volantem „pryskyřníku pádivého“ značky Trabant 601. V pátek z Václavského náměstí vyrazili v plné parádě za ohromujícího aplausu stovek fanoušků. V sobotu se ale neprobudili do nejšťastnějšího dne. Kousek za plzeňským Park hotelem zadřeli motor, a pak se snažili na hotelovém dvorku vůz rozchodit. Podařilo se, i když podle pravidel super rallye skončili v cíli až 126. jako poslední klasifikovaní.
Jedna černá kaňka
Soutěž přesto jedna nepříjemnost potkala. Na přejezdu mezi Trstěnicemi a Krásnem pustil otec Jaroslav Urban za volant černého BMW 325 syna Radka. Nezkušenost zaplatil mladík v zatáčce u Bečova nad Teplou smykem po nešetrném sešlápnutí brzdového pedálu, když poté narazil do stromu. „Přitom jel sotva osmdesátkou, porušení dopravních předpisů nezjistila ani policie. Místo, aby přidal plyn a bavoráka vyrovnal, šlápl na brzdu. Tahle zatáčka, která je na trase závodu do vrchu, šíleně vynáší,“ vysvětlila dobrá duše pořadatele z Edda Cupu Zorka Klímová. „Drobná zranění si posádka přivodila, ale už jsou oba doma,“ dodala.
Za nezvládnutí vozu se pořadatelům z ÚAMK a EDDA Cupu už Urbanovi omluvili a nejen jim. „Jako první u havarovaného vozu zastavili Štěpán Kaděra s Martinem Russem. Postiženým pomohli a u havarovaného auta čekali až do jeho odtažení. Obrovskou ztrátu už dohnat nemohli. Do hotelu přijeli v sobotu pozdě v noci, v neděli se už do Prahy nevraceli,“ doplnila Zorka Klímová. Inu, nad výsledky správně stálo zdraví soupeře i kamaráda.
Fanoušci i odpůrci
Každá automobilová akce přiláká desetitisíce fanoušků a také několik odpůrců. Zpochybnit orientační soutěž Rallye Praha Revival se pokusila podle serveru novinky.cz starostka Trstěnic-Horní Vsi Helena Repíková. Zablokování kratičké části tratě její osobou se však neshledalo s příznivým ohlasem ani u dopravní policie. Coby kamenem dohodil se nachází obec Tři Sekery. Z ní si starostce Dagmar Strnadové na průjezd historických skvostů nikdo nestěžoval. Obě dámy litovaly, že o průjezdu dopředu nic nevěděly.
„Žádné obce nedostaly informaci o této akci, protože my se řídíme pouze podle pokynů ministerstva dopravy a policii zřejmě informovaly příslušné odbory dopravy. A jelikož se jedná o běžný průjezd, není potřeba nic takového hlásit. Nevěřím tomu, že vozidla jela vyšší rychlostí, než měla, to jsme přísně kontrolovali po celé trase. Právě proto, že se jedná o historická auta, mohou některá dělat větší hluk, a to pak dělá dojem, že jedou větší rychlostí,“ vysvětlil mluvčí organizátorů Petr Kotek.
„Pátý ročník Revivalu dopadl dobře, i když je vždy co zlepšovat. Výborná atmosféra byla cítit už před slavnostním startem na Václavském náměstí. Podle všeho nedojelo do cíle 46 aut, což je o chlup víc než čtvrtina účastníků. Nikdo se naštěstí neztratil, jen ta havárka být opravdu nemusela,“ uzavřel letošní Rallye Praha Revival prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.
Splněná očekávání
Akce organizovaná společnostmi ÚAMK a EDDA Cup splnila i nejodvážnější očekávání. První hvězdou soutěže bylo norské eso John Haugland. Svět dobýval v barvách týmu Škoda Motorsport a v někdejším Československu vyhrál třikrát Barum rallye. Do Prahy si jako navigátorku přivezl svoji manželku Julii a před startem na Václavském náměstí vyhověl každému, kdo zatoužil s ním mít společné foto, jako třeba sedmiletý Gabriel, syn uznávaného soutěžního předjezdce evropského formátu Vladimíra Maliny.
Druhé místo v kategorii zahraničních legend, s nepatrným odstupem za francouzským manželským párem Michel a Caroline Vincentovi, přijali Huglandovi s nadhledem. Alfa Romeo GTV ve francouzském pojetí byla v cíli o pár „bodíků“ dříve než Škoda 130 LR.
Každý kilák navíc za deset
Důležitější než čas bylo přísné dodržování silničních pravidel. Kontrolu rychlosti radarem z deseti legend na startu přežili bez úhony jako jediní Poláci Andrzej Wodziňski, Marek Pawlowski v Lancii Fulvia. Jenže právě jim zase činily potíže průjezdy časovými kontrolami, a tak obsadili až sedmou příčku. Větší polovina řidičů koně pod kapotou na uzdě pokaždé neudržela, a tak se se zlou potázala.
Podobně jako Tomáš Drásta, navigovaný tchánem Antonínem Muzikantem: „Aby nás nelákalo jet moc rychle, pořídili jsme si sériový Peugeot 205 a s tchánem se za volantem střídáme. Jen jednou jedinkrát jsme o tři kilometry překročili toleranci hned v noci v pátek v Brdech na šotolině. Na sedmdesátce jsme dali 78 km/h, tak jsme si pěkně naletěli. Nepředpokládal jsem, že právě tam bude radar. Na tomhle úseku z mírného kopce byli ale experti, kteří vyfasovali i 150 trestných bodů. Třicet trestných bodů nás shodilo z bedny ve třídě, příště to budu hlídat víc,“ z části smutně, ale také pobaveně hodnotil své vystoupení Drásta, kterému v součtu bodů přebývalo 16 na bramborové pozici. V absolutní klasifikaci bez legend skončila tato posádka jedenadvacátá.
Spokojený promotér
„Jsem velmi rád za kvalitní itinerář, nebyla v něm jediná chybka, která by posádky poškodila,“ pochvaloval si promotér akce a navigátor Porsche 944 Eda Patera, přímý účastník Rallye Praha Revival v pozici druhého předjezdce.
Paterovi prožili úspěšný víkend nejen coby organizátoři, ale také sportovci. Třiadvacetiletý Edův syn David s Michalem Šmídem v Peugeotu 309 skončil v klasifikaci bez legend třetí. Druzí Jan a Pavlína Trajboldovi s Fordem Sierra XR4 uplatnili bohaté soutěžácké zkušenosti. S nejmenším počtem trestných bodů dominovali Ladislav Hubálek s Ondřejem Haškem v BMW 323.
Doyen Kadeřábek
Pátá Rallye Praha Revival se vydařila nejen účastí legend, ale především díky rekordnímu startovnímu poli 176 posádek. Pozornost si zasloužil nejstarší účastník Revivalu 84letý Josef Kadeřábek. Z listu mu četl ve VW Golf II. Jan Cihelka a v poklidu dojeli až do Radotína přesně na 100. pozici.
Moc klidu si naproti tomu neužili mimo jiných Ivan Rejmon s Jiřím Polákem za volantem „pryskyřníku pádivého“ značky Trabant 601. V pátek z Václavského náměstí vyrazili v plné parádě za ohromujícího aplausu stovek fanoušků. V sobotu se ale neprobudili do nejšťastnějšího dne. Kousek za plzeňským Park hotelem zadřeli motor, a pak se snažili na hotelovém dvorku vůz rozchodit. Podařilo se, i když podle pravidel super rallye skončili v cíli až 126. jako poslední klasifikovaní.
Jedna černá kaňka
Soutěž přesto jedna nepříjemnost potkala. Na přejezdu mezi Trstěnicemi a Krásnem pustil otec Jaroslav Urban za volant černého BMW 325 syna Radka. Nezkušenost zaplatil mladík v zatáčce u Bečova nad Teplou smykem po nešetrném sešlápnutí brzdového pedálu, když poté narazil do stromu. „Přitom jel sotva osmdesátkou, porušení dopravních předpisů nezjistila ani policie. Místo, aby přidal plyn a bavoráka vyrovnal, šlápl na brzdu. Tahle zatáčka, která je na trase závodu do vrchu, šíleně vynáší,“ vysvětlila dobrá duše pořadatele z Edda Cupu Zorka Klímová. „Drobná zranění si posádka přivodila, ale už jsou oba doma,“ dodala.
Za nezvládnutí vozu se pořadatelům z ÚAMK a EDDA Cupu už Urbanovi omluvili a nejen jim. „Jako první u havarovaného vozu zastavili Štěpán Kaděra s Martinem Russem. Postiženým pomohli a u havarovaného auta čekali až do jeho odtažení. Obrovskou ztrátu už dohnat nemohli. Do hotelu přijeli v sobotu pozdě v noci, v neděli se už do Prahy nevraceli,“ doplnila Zorka Klímová. Inu, nad výsledky správně stálo zdraví soupeře i kamaráda.
Fanoušci i odpůrci
Každá automobilová akce přiláká desetitisíce fanoušků a také několik odpůrců. Zpochybnit orientační soutěž Rallye Praha Revival se pokusila podle serveru novinky.cz starostka Trstěnic-Horní Vsi Helena Repíková. Zablokování kratičké části tratě její osobou se však neshledalo s příznivým ohlasem ani u dopravní policie. Coby kamenem dohodil se nachází obec Tři Sekery. Z ní si starostce Dagmar Strnadové na průjezd historických skvostů nikdo nestěžoval. Obě dámy litovaly, že o průjezdu dopředu nic nevěděly.
„Žádné obce nedostaly informaci o této akci, protože my se řídíme pouze podle pokynů ministerstva dopravy a policii zřejmě informovaly příslušné odbory dopravy. A jelikož se jedná o běžný průjezd, není potřeba nic takového hlásit. Nevěřím tomu, že vozidla jela vyšší rychlostí, než měla, to jsme přísně kontrolovali po celé trase. Právě proto, že se jedná o historická auta, mohou některá dělat větší hluk, a to pak dělá dojem, že jedou větší rychlostí,“ vysvětlil mluvčí organizátorů Petr Kotek.
„Pátý ročník Revivalu dopadl dobře, i když je vždy co zlepšovat. Výborná atmosféra byla cítit už před slavnostním startem na Václavském náměstí. Podle všeho nedojelo do cíle 46 aut, což je o chlup víc než čtvrtina účastníků. Nikdo se naštěstí neztratil, jen ta havárka být opravdu nemusela,“ uzavřel letošní Rallye Praha Revival prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.
(ps, jl, Sportovnilisty.cz, Foto: ÚAMK)