V posledních dnech se objevilo několik zpráv o tom, že řada států uvažuje o úplném přechodu na elektrický pohon u automobilů. Dá se předpokládat, že spalovací motory budou zavrženy i u sportovních a závodních aut.
Jak již bylo uvedeno v nadpisu, auto s elektrickým pohonem není vůbec nic nového. Za historicky první elektromobil je považován vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem roku 1835. Tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente ve tvaru připomínajícím doutník 29. dubna 1899 jako první na světě rychlost 100 km/h.
Na počátku 20. století jezdilo v USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. V roce 1913 jich bylo napočítáno 37 000, z nichž 25 000 bylo sportovních. Nejvíce elektromobilů jezdilo v Chicagu, kde jich bylo 2 830 (proti 500 r. 1911), v Novém Yorku jich jezdilo 2 000, v Clevelandu 1 800, ve Washingtonu 900, v Denveru 900, v St. Louis 600 a v Bostonu 543. Poskytovaly totiž komfort a snadné ovládání. Klasické automobily se musely startovat klikou, byly velmi hlučné a složité na údržbu. Vše změnil až vynález elektrického startéru a hlavně sériová výroba modelu „T“ Henryho Forda, který vytlačil elektromobily svou spolehlivostí, větším dojezdem a nízkou cenou.
Velký vliv na rozvoji elektromobilů měl americký vynálezce a podnikatel Thomas Alva Edison, od jehož narození uplynulo letos 170 let. Na jeho jméno je vedeno 2332 patentů a jedním z nich, z roku 1902, je nový typ baterie pro elektromobily. Edison v roce 1911, při cestě po Evropě, navštívil také Prahu. Na naší fotografii je s ním reportér Egon Erwin Kisch.
Mezi první elektromobily vyvinuté na území českých zemí patří elektromobil Františka Křižíka z roku 1895 poháněný stejnosměrným elektromotorem o výkonu 3,6 kW napájeným olověným akumulátorem se 42 články. Ve svém třetím modelu s názvem Landaulet Fr. Křižík použil dva elektromotory o výkonu 2,2 kW, které byly umístěny v zadních kolech.
Jak již bylo uvedeno v nadpisu, auto s elektrickým pohonem není vůbec nic nového. Za historicky první elektromobil je považován vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem roku 1835. Tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente ve tvaru připomínajícím doutník 29. dubna 1899 jako první na světě rychlost 100 km/h.
Na počátku 20. století jezdilo v USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. V roce 1913 jich bylo napočítáno 37 000, z nichž 25 000 bylo sportovních. Nejvíce elektromobilů jezdilo v Chicagu, kde jich bylo 2 830 (proti 500 r. 1911), v Novém Yorku jich jezdilo 2 000, v Clevelandu 1 800, ve Washingtonu 900, v Denveru 900, v St. Louis 600 a v Bostonu 543. Poskytovaly totiž komfort a snadné ovládání. Klasické automobily se musely startovat klikou, byly velmi hlučné a složité na údržbu. Vše změnil až vynález elektrického startéru a hlavně sériová výroba modelu „T“ Henryho Forda, který vytlačil elektromobily svou spolehlivostí, větším dojezdem a nízkou cenou.
Velký vliv na rozvoji elektromobilů měl americký vynálezce a podnikatel Thomas Alva Edison, od jehož narození uplynulo letos 170 let. Na jeho jméno je vedeno 2332 patentů a jedním z nich, z roku 1902, je nový typ baterie pro elektromobily. Edison v roce 1911, při cestě po Evropě, navštívil také Prahu. Na naší fotografii je s ním reportér Egon Erwin Kisch.
Mezi první elektromobily vyvinuté na území českých zemí patří elektromobil Františka Křižíka z roku 1895 poháněný stejnosměrným elektromotorem o výkonu 3,6 kW napájeným olověným akumulátorem se 42 články. Ve svém třetím modelu s názvem Landaulet Fr. Křižík použil dva elektromotory o výkonu 2,2 kW, které byly umístěny v zadních kolech.
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)