Původní společnost pro výrobu jízdních kol založili v Mladé Boleslavi (v tehdejším Rakousko-Uhersku) v roce 1895 knihkupec Václav Klement (1868 - 1938) a strojní zámečník Václav Laurin (1865 - 1930).
Vznikla z velmi skromných začátků, ale vytrvalostí jich zakladatelů se stala během málo let největším a v oboru automobilním směrodatným podnikem v Rakousku.
S první výrobou velocipedů začali v roce 1895. Tehdy zaujímala plocha továrny 160 čtverečních metrů. K porovnání vzrůstu výroby můžeme uvést, že v roce 1912 rozloha výrobních prostor byla již asi 24.600 čtverečních metrů.
Po výrobě velocipedů byla uvedena na trh v roce 1899 první motorová dvoukolka, jejíž dobrý odbyt hodně přispěl k rozšíření výroby.
Roku 1898 Václav Klement navštívil Paříž. Cesta ho utvrdila v názoru, že výrobou automobilů, kterých se tehdy v Paříži již projížděl značný počet, by se dal dosavadní jeho podnik značně rozšířit a že Rakousko by bylo dobrým odbytištěm těchto výrobků. Zahájily se pokusy, jejichž výsledek byl do té míry příznivý, že roku 1906, byly uvedeny na trh první motorové vozy tak zvané voiturety.
Zahájením výroby motorových vozů vznikl citlivý nedostatek provozního kapitálu, ale díky dobré pověsti tehdejší firmy a zaručené výrobě, podařilo se přetvořit závod v roce 1907 na akc. spol. s kapitálem 2,500.000, který následně vzrostl na 5,500.000 Kč.
V roce 1912 továrna zaměstnávala již 1200 dělníků a úředníků. Společnost vyráběla i automobily luxusní, autobusy a vozy nákladní.
Vedle výroby automobilů byla roku 1910 zahájena výroba stabilních motorů „Brons“ pro na výrobu lokomobil, silničních válců a motorových pluhů a i v tomto směru získala tato značných úspěchů.
Na Severočeské výstavě v Mladé Boleslavi v roce 1912, z které jsou také naše fotografie, firma vystavovala: sportovní otevřený vůz typu ,,S", 12-14 HP polozávodní 2sed. typu ,,L", 16/18 HP limousinu dvojitou typu ,,K", 28/32 HP landaulet typu ,,G", 12/14 HP závodní vůz, jímž získala firma celou řadu vítězství s motorem rychlostí 150 km. za 1 hodinu, tříkolku dopravní, motorovou dvoukolku, autobus typu ,,FDO", naftové stabilní motory „Brons“ o 4, 7, 10 a 20 HP, lokomobilu ,,Brons" 10 HP. Silniční motorový válec.
Vznikla z velmi skromných začátků, ale vytrvalostí jich zakladatelů se stala během málo let největším a v oboru automobilním směrodatným podnikem v Rakousku.
S první výrobou velocipedů začali v roce 1895. Tehdy zaujímala plocha továrny 160 čtverečních metrů. K porovnání vzrůstu výroby můžeme uvést, že v roce 1912 rozloha výrobních prostor byla již asi 24.600 čtverečních metrů.
Po výrobě velocipedů byla uvedena na trh v roce 1899 první motorová dvoukolka, jejíž dobrý odbyt hodně přispěl k rozšíření výroby.
Roku 1898 Václav Klement navštívil Paříž. Cesta ho utvrdila v názoru, že výrobou automobilů, kterých se tehdy v Paříži již projížděl značný počet, by se dal dosavadní jeho podnik značně rozšířit a že Rakousko by bylo dobrým odbytištěm těchto výrobků. Zahájily se pokusy, jejichž výsledek byl do té míry příznivý, že roku 1906, byly uvedeny na trh první motorové vozy tak zvané voiturety.
Zahájením výroby motorových vozů vznikl citlivý nedostatek provozního kapitálu, ale díky dobré pověsti tehdejší firmy a zaručené výrobě, podařilo se přetvořit závod v roce 1907 na akc. spol. s kapitálem 2,500.000, který následně vzrostl na 5,500.000 Kč.
V roce 1912 továrna zaměstnávala již 1200 dělníků a úředníků. Společnost vyráběla i automobily luxusní, autobusy a vozy nákladní.
Vedle výroby automobilů byla roku 1910 zahájena výroba stabilních motorů „Brons“ pro na výrobu lokomobil, silničních válců a motorových pluhů a i v tomto směru získala tato značných úspěchů.
Na Severočeské výstavě v Mladé Boleslavi v roce 1912, z které jsou také naše fotografie, firma vystavovala: sportovní otevřený vůz typu ,,S", 12-14 HP polozávodní 2sed. typu ,,L", 16/18 HP limousinu dvojitou typu ,,K", 28/32 HP landaulet typu ,,G", 12/14 HP závodní vůz, jímž získala firma celou řadu vítězství s motorem rychlostí 150 km. za 1 hodinu, tříkolku dopravní, motorovou dvoukolku, autobus typu ,,FDO", naftové stabilní motory „Brons“ o 4, 7, 10 a 20 HP, lokomobilu ,,Brons" 10 HP. Silniční motorový válec.
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)