Počátky automobilismu ve Finsku

V době před první světovou válkou, kdy bylo Finsko ještě součástí ruské říše, zde byl jen velmi nepatrný automobilní ruch, který navíc válečná léta ješitě více utlumila.

O skutečném rozvoji můžeme mluvit teprve od roku 1919, kdy se stalo Finsko samostatným státem a ustavil se vedoucí klub, Finnlands Automobil Klubb, kterému se podařilo zahájit intenzivní činnost. Klub měl v roce 1924 už asi 300 členů, byl členem mezinárodní Associace uznaných automobilních klubů a členem Sdružená autoklubů severských zemí (Švédsko, Norsko, Dánsko a Finsko).  

Ze závodů, v té době, byly oblíbeny ve Finsku závody na ledě, kterých se zúčastňovala i Amerika. Dále pak mezinárodní soutěže spolehlivosti. V roce 1923 byla tato soutěž uspořádaná společně s královským švédským autoklubem a jela se na trati Helsingfors—Stokholm dlouhé cca 2000 km. Tehdy dojelo z 23 startujících 15 k cíli a to 6 Finů a 9 Švédů.

Zimní pohár, závod na ledu, vyhrál v roce 1923 finský automobilista F. Geiltel na voze Mercedes. Na trati dlouhé 20 km dosáhl času 12:43.3.

Počet automobilů ve Finsku byl v roce 1924 asi 3000. Převládaly značky Fiat, Minerva, Steyr, hodně bylo i vozů německých jako Mercedes, Benz, Wanderer, Stoewer a Horch.

(kp, sportovnilisty.cz, foto:arch)