Vlastimil Válek: Ikona československého motokrosu a průkopník na poli motocyklové techniky

Vlastimil Válek (15. března 1938, Rokycany – 31. května 1989, Praha) byl nejen jedním z nejúspěšnějších reprezentantů československého motokrosu, ale také významnou osobností, která se aktivně podílela na vývoji ikonických motocyklů značek ČZ a Jawa. Jeho přínos přesáhl hranice sportovních úspěchů a zanechal nesmazatelnou stopu v historii československého motorismu.

Vlastimil Válek se narodil v Rokycanech, kde se také poprvé setkal s motocykly. Jeho talent a vášeň pro rychlost se projevily již v raném věku, kdy začal závodit na regionálních soutěžích. Díky svým schopnostem a odhodlání se brzy dostal mezi elitu československých motokrosařů.

Jeho kariéra nabrala na obrátkách koncem 50. let, kdy si ho všimli zástupci ČZ Strakonice, jednoho z předních výrobců motocyklů. Válek se stal továrním jezdcem této značky, což mu otevřelo dveře na mezinárodní závodní scénu.

Válek se prosadil nejen na domácí scéně, ale i v zahraničí. Závodil v nejprestižnějších motokrosových soutěžích, včetně mistrovství světa. Byl známý svou precizní technikou jízdy, odvahou a schopností maximálně využít potenciál motocyklu. Jeho jízdy na strojích ČZ a Jawa byly pravidelně sledovány odborníky i fanoušky a často se stávaly inspirací pro další generace jezdců.
Mezi jeho nejvýznamnější úspěchy patří vítězství v několika mezinárodních závodech a čelní umístění v mistrovství světa v kategorii 250 cm³. Tyto úspěchy nejen propagovaly československý motokros, ale také posílily pověst motocyklů ČZ a Jawa na globálním trhu.


Kromě závodění byl Válek známý svou spoluprací s konstruktéry a inženýry. Jako tovární jezdec ČZ a později i Jawy se podílel na vývoji nových modelů motocyklů. Jeho zpětná vazba byla klíčová při testování a zdokonalování strojů, což vedlo ke zvýšení jejich spolehlivosti a výkonu.

Jedním z jeho největších přínosů bylo zapojení do vývoje modelů ČZ 250 a Jawa 350, které se staly legendami nejen na závodních tratích, ale i mezi běžnými uživateli. Válek často testoval nové prototypy za náročných podmínek a svými připomínkami pomohl optimalizovat jejich design.
Vlastimil Válek tragicky zemřel 31. května 1989 v Praze, ale jeho odkaz žije dál. Jeho úspěchy na závodní dráze i mimo ni zůstávají zdrojem hrdosti pro československý motorismus. Jeho jméno dodnes rezonuje mezi fanoušky motokrosu a odborníky, kteří oceňují jeho přínos nejen jako závodníka, ale i jako inovátora.

Na jeho počest se v minulosti konaly závody nesoucí jeho jméno a několik motocyklových klubů jej uvádí jako vzor pro své členy. Válek byl symbolem odhodlání, houževnatosti a vášně pro motokros, což z něj činí jednu z nejvýznamnějších postav československého sportu 20. století.

Příběh Vlastimila Válka je nejen příběhem sportovního úspěchu, ale také ukázkou, jak lze spojit vášeň pro závodění s technickým pokrokem. Jeho jméno zůstane navždy spjato s československým motokrosem a motocyklovým průmyslem, který pomohl pozvednout na světovou úroveň.

(kp, sportovnilisty.cz, foto: FB – Historie sportu na fotografiích)

Historicky největší stadiony Evropy

2.1.2025 07:10:09

Evropa se může pyšnit ikonickými stadiony, které ve své době patřily k největším na světě. Od pražského Strahova, jenž hostil sokolské slety, až po londýnské Wembley či barcelonský Camp Nou – každ...