Největší událostí našeho domácího automobilového sportu býval každoroční závod zbraslavský.
Historie tohoto závodu se začala psát v roce 1908, kdy se jel první ročník, který byl pořádán u příležitosti IV. Pražského automobilního salonu. Český klub automobilistů a Český klub motocyklistů zorganizoval tehdy nedaleko Prahy první rychlostní automobilový a motocyklový závod do vrchu.
Autorem myšlenky závodu byl významný člen Českého klubu automobilistů arch. Jan Heberle. Závod byl předmětem pozornosti velkého množství diváků, kteří každoročně v desítitisícovém množství obsadili místa podél trati, dlouhé 5,6 km, aby byli svědkem bojů s rychlostí, rok od roku nabývajících na intensitě a úspěšnosti.
Výškový rozdíl mezi startem a cílem činil 192,9 metru, průměrné stoupání celé trati bylo 3,5 %. Závods e těšil velké pozornosti a oblibě závodníků nejen u nás, ale i v cizině, kde měl rovněž velké jméno. Proto se rok od roku u startu na Zbraslavi shromažďovala stále vybranější konkurence, rok od roku boj s neúprosným časem pokračoval a rekordy byly obdivuhodné.
Jedenáctý ročník závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště konaný 8.5.1927, ze kterého jsou naše snímky,měl svoji zajímavost v tom, že u startu byly čtyři ženy, které závod jely velmi pěkně a soupeřily úspěšně s naší první automobilistkou paní Junkovou. Ta neměla v závodě příliš štěstí, neboť utrpěla právě při něm poruchu na motoru. Velice dobře si vedla paní Kovaříková, která na pěkném sportovním Amilcaru byla předmětem velké pozornosti hlavně pánů fotografů. Soutěž motocyklů byla snad nejzajímavější z celého závodu, protože odvážné počínání závodníků zde bylo vidět ještě markantněji.
Dlouho se polemizovalo, zda se v tomto roce závod vůbec pojede. Opět byl důvodem málo uspokojivý stav vozovky. Přes dlouhé pochyby se nakonec přihlásil rekordní počet startujících. Bohužel nevyhovující stav vozovky se projevil už první tréninkový den. Jezdec Jon Havránek o jeho spolujezdec František Skopal na voze Bugatti neodhadli maximální možnosti tratě a svůj vůz neovládli v osudné zatáčce Žákově a z této vyletěli, při čemž se vůz několikrát překlopil. Oba utrpěli velmi vážná zranění. Skopal na následky nehody podlehl krátce po nehodě a Havránek za několik dní v nemocnici v Praze. I přes zmíněné problémy s povrchem tratě byl vytvořen nový rekord jezdcem Häusserem na voze Steyer s časem 2:59:9.
Poslední závod Zbraslav-Jíloviště se jel v roce 1931. Veteran Car Club Praha od roku 1967 pořádá vzpomínkovou jízdu na tento náš největší automobilový závod.
Historie tohoto závodu se začala psát v roce 1908, kdy se jel první ročník, který byl pořádán u příležitosti IV. Pražského automobilního salonu. Český klub automobilistů a Český klub motocyklistů zorganizoval tehdy nedaleko Prahy první rychlostní automobilový a motocyklový závod do vrchu.
Autorem myšlenky závodu byl významný člen Českého klubu automobilistů arch. Jan Heberle. Závod byl předmětem pozornosti velkého množství diváků, kteří každoročně v desítitisícovém množství obsadili místa podél trati, dlouhé 5,6 km, aby byli svědkem bojů s rychlostí, rok od roku nabývajících na intensitě a úspěšnosti.
Výškový rozdíl mezi startem a cílem činil 192,9 metru, průměrné stoupání celé trati bylo 3,5 %. Závods e těšil velké pozornosti a oblibě závodníků nejen u nás, ale i v cizině, kde měl rovněž velké jméno. Proto se rok od roku u startu na Zbraslavi shromažďovala stále vybranější konkurence, rok od roku boj s neúprosným časem pokračoval a rekordy byly obdivuhodné.
Paní Kovaříková na Amilkaru a Praga Pikolo v Žákově zatáčce
Jedenáctý ročník závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště konaný 8.5.1927, ze kterého jsou naše snímky,měl svoji zajímavost v tom, že u startu byly čtyři ženy, které závod jely velmi pěkně a soupeřily úspěšně s naší první automobilistkou paní Junkovou. Ta neměla v závodě příliš štěstí, neboť utrpěla právě při něm poruchu na motoru. Velice dobře si vedla paní Kovaříková, která na pěkném sportovním Amilcaru byla předmětem velké pozornosti hlavně pánů fotografů. Soutěž motocyklů byla snad nejzajímavější z celého závodu, protože odvážné počínání závodníků zde bylo vidět ještě markantněji.
Dlouho se polemizovalo, zda se v tomto roce závod vůbec pojede. Opět byl důvodem málo uspokojivý stav vozovky. Přes dlouhé pochyby se nakonec přihlásil rekordní počet startujících. Bohužel nevyhovující stav vozovky se projevil už první tréninkový den. Jezdec Jon Havránek o jeho spolujezdec František Skopal na voze Bugatti neodhadli maximální možnosti tratě a svůj vůz neovládli v osudné zatáčce Žákově a z této vyletěli, při čemž se vůz několikrát překlopil. Oba utrpěli velmi vážná zranění. Skopal na následky nehody podlehl krátce po nehodě a Havránek za několik dní v nemocnici v Praze. I přes zmíněné problémy s povrchem tratě byl vytvořen nový rekord jezdcem Häusserem na voze Steyer s časem 2:59:9.
Poslední závod Zbraslav-Jíloviště se jel v roce 1931. Veteran Car Club Praha od roku 1967 pořádá vzpomínkovou jízdu na tento náš největší automobilový závod.
(kp, sportovnilisty.cz,foto: arch)