Soutěž v kráse: To byly automobily panovníků


Rok 1900 přinesl začátek nového století, století motorismu a motoristického sportu. Řev motorů, vůně benzínu a oleje ovládly davy. Noviny celého světa denně přinášely zprávy o nových rekordech a nových hrdinech nové doby.

Motorismus pobláznil svět. Stranou nezůstaly ani hlavy korunované, královské. Také ony, podlehly kouzlu automobilů, a když je neuchvátila rychlost jízdy, tak určitě krása strojů na rychlých kolech.

Francouzský list Les Sports uveřejnil v roce 1905 přehled automobilů panovníků. Pro zajímavost tady je:
 
Německý císař měl několik vozů Mercedes, jeden vůz Nationale Automobil-Gesellschaft Berlin a Fiat.
Ruský car používal v té době už několik let vůz Darracq o 24 k. s. (koňských silách).
Eduard VII., král Spojeného království Velké Británie a Irska a britských dominií a císař Indie, měl ve "stáji" dva Mercedesy, anglický Daimler a Darracq.
Italský král Viktor Emanuel III. Savojský jeden Fiat a jeden Panhard-Levassor.
Španělský král automobil Panhard-Levassor o 40 k. s.
Portugalský král Peugeot o 18 k. s.
Belgický král Mercedes o 90 k. s. a Mors o 60 k. s.  
Holandská královna Mercedes.
Perský šáh byl velmi konzervativní a příznivec páry. Používal parní vůz Gardner-Serpollet.  

Tak tedy vypadal automobilový park korunovaných hlav.  Z určitého pohledu také závody korunovaných automobilistů.

(kp, sportovnilisty.cz,foto:arch.)


Mistrovství Evropy ve volejbale 1958

27.9.2023 11:34:32

5. mistrovství Evropy ve volejbale mužů se konalo ve dnech 30. srpna – 11. září 1958 v Československu. Turnaje se zúčastnilo 20 týmů rozdělených do čtyř pětičlenných skupin. První a druhý tým pos...