SL: K předloženému návrhu zákona o loteriích byl nyní podán pozměňovací návrh ze strany Českého olympijského výboru. Tento návrh se opírá o audit, hodnotící nakládání s prostředky, které získal ČOV z odvodů loterií. Vzhledem k tomu, že veřejnosti byla předložena pouze studie KPMG, která zahrnovala jeden rok, a to ještě s neúplnými daty, chtěl bych se zeptat, zda Vám byl předložen skutečný audit,a zda je možné jej zveřejnit.
Není nám známo, zda takový materiál existuje, a to dokonce v členění, které by umožňovalo prověření nakládání s prostředky, které ČOV obdržel z loterijních odvodů. MŠMT nemá takový dokument k dispozici, veškeré informace čerpá z veřejně přístupných údajů zveřejněných na internetových stránkách ČOV.
MŠMT se aktuálně účastní diskuse o novém systému financování sportu prostřednictvím prostředků z loterií a kloní se spíše k modelu, kdy budou veškeré prostředky na podporu sportu, tedy i prostředky z loterií, rozdělovány transparentně z jednoho místa prostřednictvím programů MŠMT. K tomu, aby bylo čerpání těchto prostředků jednodušší, připravuje MŠMT řadu opatření.
Analýza vs. audit. Když se pletou pojmy s dojmy
SL: Současný předseda ČOV Jiří Kejval prezentoval v rámci přednášky na FTVS UK v Praze v listopadu 2012 svou vizi - vybudovat ČOV jako hnutí s přímou vazbou na MŠMT. Faktem je, že od té doby začala vznikat poměrně výrazná personální unie mezi ČOV a MŠMT – Váš náměstek Hulinský je členem VV ČOV, ředitel oddělení investic v rámci odboru sportu MŠMT Jan Létal je předsedou revizní komise ČOV a zejména v nedávno jmenované Národní radě pro sport je ze 17 zástupců sportovního prostředí 15 členů ČOV nebo jeho orgánů. Znamená to, že Český olympijský výbor je výhradním partnerem MŠMT, vzhledem k jeho zastoupení v tak významném orgánu, kterým Národní rada pro sport bezesporu má být?
V roce 2014 bylo podepsáno mezi MŠMT a ČOV memorandum o spolupráci, které definuje postavení ČOV jako zástupce olympijských i neolympijských sportů. Vzhledem k tomu, že není zcela jasné, za jakých okolností a především na základě jakých důvodů bylo toto memorandum uzavřeno, může být považován tento akt za určitý nadstandardní přístup k jednomu ze spolků, které ve sportovním prostředí působí. Ani tato skutečnost ovšem nemění nic na tom, že role ČOV je ve sportovním prostředí zcela nezastupitelná a pro MŠMT musí být zcela logicky jedním z hlavních partnerů, nikoliv však partnerem výhradním. V této věci připravuje MŠMT další jednání.
Holeček: Peníze sportovcům nemůže rozdělovat ČOV, je to nesystémové!
Pan náměstek Hulinský je členem VV ČOV jako zástupce Českého svazu taekwondo WTF, není tedy zástupcem MŠMT. Předseda RK ČOV Jan Létal je nominován Českým svazem curlingu. Ani v jednom případě není účast v rozporu s právními předpisy. Za MŠMT je uveden jako zástupce v RK ČOV Zdeněk Bříza, ředitel Vysokoškolského sportovního centra MŠMT. Národní rada pro sport je poradní orgán ministryně, kterému předsedá.
Usnesení rady mají doporučující charakter. Každý její člen má přidělenou oblast, za kterou odpovídá a v ní předkládá radě podněty. Stejně tak má právo sestavit pracovní skupinu k dané oblasti z dalších zástupců sportovního prostředí. Součástí rady je nově komora regionů (zástupci Asociace krajů, Svazu měst a obcí a Sdružení místních samospráv) s hlasem poradním. Smyslem Národní rady pro sport je řešit konkrétní problémy sportovního prostředí. Členství v Národní radě pro sport je dáno zcela v souladu s odbornými znalostmi jednotlivých členů směrem ke svěřeným oblastem.
SL: Od roku 2013 každoročně výrazně rostou státní dotace z MŠMT pro ČOV, požadavky ČOV pro rok 2016 představují proti roku 2013 více než šestinásobek. ČOV získává od MŠMT ze všech sportovních spolků výrazně nejvíce prostředků a přitom jeho výdaje na přípravu sportovců a jejich účast na OH a podobných soutěží netvoří ani 1/3 všech výdajů ČOV (v roce 2006 tvořily např. téměř ¾). Navíc MŠMT na přípravu reprezentace vydává další stovky milionů v rámci programů I a II a v rámci financování činnosti Resortních sportovních center. Seznámil Vás předseda ČOV Kejval s důvody tak prudkého nárůstu financování neolympijských aktivit? Ponechme stranou, že příspěvek pro sportovní svazy je pro OH v Rio de Janeiru v podobné výši jako pro OH v Londýně, byť by si sportovci vzhledem k rozdílným podmínkám zasloužili větší finanční podporu.
Je pravdou, že ve financování ČOV prostřednictvím programů MŠMT dochází od roku 2012 k navyšování příspěvku. Ostatně snahou MŠMT je postupně navyšovat prostředky na podporu sportu obecně, napříč všemi žadateli. ČOV je co do výše podpory jedním z nejvíce podporovaných spolků, což však odpovídá rozsahu činností, které v rámci sportovního prostředí a podpory sportovní reprezentace zabezpečuje. MŠMT aktuálně připravuje veřejnosprávní kontrolu na čerpání státních prostředků prostřednictvím ČOV, která prověří, zda nedochází k neefektivnímu nakládání s těmito prostředky, jak je v poslední době často medializováno.
SL: Údajně na základě zvláštní smlouvy mezi ČOV a MŠMT dotuje od roku 2013 MŠMT každoročně ve výši kolem 10 mil. Kč činnost čtyř spolků (některé z nich založené těsně před koncem podání žádostí o podporu), údajně zajišťujících lékařskou péči pro sportovce. Tyto prostředky nejsou součástí rozpočtu ČOV, a to dokonce ani tehdy, když např. v roce 2013 z těchto prostředků byla dle výroční zprávy ČOV hrazena činnost sportovní komise ČOV. Smlouva však není veřejně dostupná. Můžete nám ji poskytnout k nahlédnutí? Kdo a na základě čeho vybral právě tyto čtyři spolky? Jakou zdravotní péči pro sportovce vykonávají a jak ji MŠMT vykazují? Nejedná se o duplicitu s financováním lékařského zabezpečení sportovců v RSC případně ve specializovaných pracovištích, jako např. ÚVN či FN Motol?
Komentář odboru sportu MŠMT :
Dne 30.12.2014 byla mezi MŠMT a ČOV uzavřena Dohoda o spolupráci při zdravotnickém zabezpečení české sportovní reprezentace, která definuje obecné principy, za kterých bude poskytnuta státní podpora pro vybrané subjekty zajišťující zdravotnické zabezpečení pro potřeby ČOV. Jedná se o Centrum zdravotnického zabezpečení sportovní reprezentace, z.s., KINEZIA, z.s., Zdravý sport, z.s. a Zdraví a sport, z.s. Tyto subjekty následně čerpají finanční podporu z programů státní podpory sportu (I nebo III).
Dokument Státní podpora sportu pro rok 2016 projednaný poradou vedení MŠMT dne 15. září 2015 pod č.j. MSMT-20620/2015 v rámci obsahové zaměření výzvy definuje tuto oblast následovně: „Podpora zabezpečení zdravotní péče sportovní reprezentace, a to s ohledem na uzavřenou dohodu mezi MŠMT a ČOV pro stávající čtyři spolky zabezpečující zdravotní péči.“ MŠMT plně chápe důvody, které ČOV vedou k přesnému definování partnerů, se kterými dlouhodobě spolupracují a mají u nich garanci kvality poskytované zdravotní péče. Současně však připravujeme v rámci revize neinvestičních programů státní podpory sportu takovou definici v rámci příslušné výzvy, která by jednoznačně vyloučila veškeré případné pochybnosti o tom, zda je uvedená podpora ve shodě s pravidly poskytování státních prostředků a obecnými právními předpisy České republiky.
Děkuji za odpovědi.