Hry XXXII. olympiády neboli Letní olympijské hry 2020, které hostí japonské Tokio, se nám pomalu chýlí ke konci. S ročním odkladem kvůli celosvětové pandemii onemocnění covid-19 se nakonec za přísných protiepidemických opatření přeci jen uskutečnily. Stejně jako se zrealizoval projekt Olympijské festivaly 2020, tentokráte v Praze a v Brně.
Úkolem festivalů je přenést olympijskou atmosféru do dvou největších měst v České republice, protože fanouškům byl letos odepřen přístup na samotné místo dění v zemi vycházejícího slunce. „Olympijský festival, místo, kde zažijete fandění, emoce a hlavně sport!“ Toto heslo propaguje předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval ve festivalové brožurce. A to jsme chtěli také zažít, vypravili jsme se tedy na místo děje…
První zásadní otázkou byla doprava na místo konání. V Praze se festival koná ve sportovním zařízení Olymp Centrum sportu Ministerstva vnitra ČR v parku Stromovka. Variant, jak se do areálu dopravit, je hned několik. Například speciální autobusová linka od zastávky metra Nádraží Holešovice však jezdí pondělí až středa pouze v odpoledních hodinách od 14 do 18 hodin, takže pro cestu do areálu jsme zvolili pěší trasu od tramvajové zastávky Výstaviště Holešovice skrz Stromovku (1,7 km). Bohužel však u Výstaviště nic moc nenasvědčuje tomu, že by se ve spodní části parku konal nějaký Olympijský festival, tedy kromě půjčovny kol partnera festivalu a jednoho reklamního banneru stojícího hned vedle stanu s elektrokoly. S dětmi musíte vyrazit jedině pěšky, protože dětská kola zde nepůjčují. Dalším překvapením je, že pokud nemáte chytrý telefon s připojením na internet nebo nastudovanou trasu z domova, tápete při průchodu Stromovkou, kudy jít dále, protože cestou nenarazíte na jediný ukazatel. Kritiku na značení cesty do areálu najdete i na sociálních sítích. „Dobrý den, přimlouvám se za lepší značení cesty od metra Hradčanská – šipka v metru na správný výlez, na zastávce Goetheho by také nezaškodila šipka se směrem, kudy se vydat… to samé v parku… včera jsme opět navigovali zmatené návštěvníky hledající cestu…“ V areálu nám bylo vysvětleno, že žádné reklamy ani ukazatele nesmí být ve Stromovce instalovány (bannery, cedule, spreje na chodnících apod.). Dobrovolníci tak chodí a šipky vedoucí bloudícího návštěvníka do areálu kreslí na zem barevnými křídami, problémem je, když zaprší…
Po zdárném příchodu k branám areálu se můžete u první buňky nechat otestovat, další buňky fungují jako pokladny, zde se tvořila menší fronta. Vstupné je 50 Kč. Děti do 12 let, senioři 65+ a ZTP mají vstup zdarma. Připravený návštěvník se zakoupenou vstupenkou přes internet může pokračovat rovnou ke vstupu, kde jsme se po krátkém čekání, které je zapříčiněno především kontrolou testů nebo osvědčením o očkování či prodělání onemocnění covid-19, dostali do jinak veřejnosti nepřístupnému sportovního areálu, kde se připravují čeští profesionální sportovci.
Pokud jdete s dětmi, je dobré hned u vchodu zakoupit hrací kartu, se kterou se pohybují všechny děti po areálu. Hrací karta stojí 50 Kč, takže vstup zdarma pro děti do 12 let rázem není, u starších dětí už jsme na 100 Kč. S hrací kartou mohou děti obcházet až 20 stanovišť, vyzkouší si jednotlivé sporty, něco se naučí, zažijí si olympijskou atmosféru a závěrem mohou obdržet podle počtu splněných stanovišť diplom, medaili a dokonce i dárek.
Když se rozhlédnete areálem, tak v dopoledních i odpoledních hodinách všedního dne (pokud se nechystá příjezd olympioniků) rozhodně nepraská ve švech. Narazíte především na skupinky dětí z příměstského tábora, který je organizovaný v rámci festivalu. Na některých sportovištích jsme viděli i menší skupiny dospělých, které zde měly teambuildingové akce. Rozhodně však na žádném sportovišti nečekáte déle než pár minut. Obecně mezi návštěvníky převažují rodiče s dětmi, pro které je to skvělá možnost vyzkoušet si hned několik různých sportů (až téměř 50) a také zábava na celý den. Pozornost poutají stanoviště atletiky, golfu, bobový trenažér, curling, lukostřelba, baseball, frisbee či moderního pětiboje. Jediné s čím musí návštěvníci počítat, že občerstvení je ve stáncích poněkud dražší, pokud tam člověk chce zůstat celý den, může se z tohoto důvodu pobyt na festivalu prodražit. K tomuto tématu připojujeme ještě další z reakcí na sociálních sítích: „Tak pro velký úspěch jdeme na Olympijský festival znovu i zítra… K vyzkoušení prý 42 sportů – my stihli od 13 do 19 max. 15, lektoři milí, ochotní a díky mizivé propagaci je tam hodně málo lidí. Doporučuji vyzkoušet, než se to rozkřikne.“
Na akci obecně chybí speaker, který by zval lidi na jednotlivá sportoviště, upozorňoval na důležité momenty ve vysílání České televize z olympijských her, které můžete sledovat na velkoplošných obrazovkách, a také na zajímavosti v programu Olympijského festivalu.
Co ve Stromovce však rozhodně nechybí je mohutná propagace partnerů ČOV a Olympijského festivalu. Již při pohledu od vstupní brány si všimnete velké buňky s prodejnou Alpine Pro, auta Toyota, obřích sluchátek Radiožurnálu či bannerů Visa a ČEZ. V zadní části areálu zase dominuje Specialized, Allianz a Samsung. Aby se partnerům ukázalo, že se o nich ví, podpořili organizátoři tyto snahy ještě dotazníkem o Olympijském festivalu, který ovšem dobrovolníci nedistribuují běžným návštěvníkům, protože komu by se chtělo vyplňovat dotazník s více jak 40 otázkami, který zabere 10 až 15 minut? K běžnému návštěvníkovi se sice dotazník nedostane, ale dobrovolníci ho vyplní všichni, takže aspoň nějaká data budou. Jenže jinak budou vnímat prezentované partnery a jejich spojení s Olympijským festivalem či Českým olympijským týmem dobrovolníci, kteří v areálu tráví i 12 hodin denně, a jinak je bude vnímat návštěvník, který přijde jednou a na kterého je dotazník cílen. To samé se bude týkat vnímání ČOV, spokojenost s propagovanými sporty a možností jejich vyzkoušení, dopravy na festival, ekologii festivalu apod.
Zajímavé je, že sportovní areál Ministerstva vnitra byl dán letos k dispozici pro konání pražské části festivalu. Ale kdo tuhle velkou sportovní parádu zaplatí? Budeme to my všichni z našich daní prostřednictvím Ministerstva vnitra, ČOV z peněz, které získá od partnerů, návštěvníci ze vstupného? Kdo zaplatí, když už ne pronájem areálu, tak alespoň energie, které se čerpají ve velkém při celodenním provozu festivalu?
Abychom to shrnuli, Olympijský festival v Praze určitě stojí za návštěvu. Možnost vyzkoušet si sporty je především pro děti velice důležitá a pro sport obecně je to jedna z nejlepších forem reklamy. Vše je koncentrované na jednom místě, ovšem s poněkud horší dostupností. Když pominete, že kolem sebe všude vidíte reklamní poutače, dá se zde strávit aktivně klidně celý den. Takže olympijské Tokio se Praze přeci jen aspoň na chvíli přiblížilo.