Ve druhé polovině devatenáctého století několik vynálezů přispělo ke zrodu velocipédu, dopravního prostředku, který následně ovládl celý svět. Větší rozvoj cyklistiky a cyklistického sportu se datuje od roku 1867, kdy na světové výstavě v Paříži byl vystaven stroj Francouze Michauxe.
Michaux sestrojil svůj velocipéd již na začátku šedesátých let devatenáctého století. Konstrukce jeho stroje vyhovovala praktické potřebě mnohem líp, než všechny předtím zhotovené dvojkolky.
Michaux a syn, kteří měli v Paříži zámečnickou dílnu, se dozvěděli o draisině a při pohledu na vyobrazení tohoto primitivního stroje vznikla v Arnoštu Michauxovi myšlenka sestrojit jízdní stroj, z něhož se pak vyvinul velocipéd. Tato myšlenka se zpočátku nesetkala s velkým zájmem.Michaux nicméně vytrval a pracoval stále na vylepšení svého velocipédu.Vynalezl otáčivé šlapátko, čili pedál, a tím otevřel cestu dalšímu vývoji stroje. Na začátku roku 1863 vzbudil v Paříži nemalé pozdvižení kloboučník Brunet, který po ulicích jezdil na tricyklu (trojkolce) zhotoveném v dílně Michauxe.
Velký zlom nastal teprve na pařížské světové výstavě v roce 1867. Vystavený velocipéd se stal středem pozornostia zaujal spoustu návštěvníků výstavy. Dřevěný stroj měl už otáčivé přední kolo ve vidlici, osa kola měla klikya šlapátka. Tímto vynálezem se Michaux stal vlastním otcem kola.Velice vylepšené Michauxovy stroje nacházejí odbyt. Nastává počátek cyklistického sportu.
Císařský princ „Lulu“ (Ludvík Napoleon) se začal učit jízdě na velocipédu a francouzští šlechtici s princem de Sagan v čele následovali jeho příkladu. Princ de Sagansi dal zhotoviti dva velocipédy, z nichž každý stál 1800 franků. Jízdárna firmy „Michaux a syn“ byla přeplněna zájemci. Jejich dílna nestačila uspokojovatvelké množství zakázek, a tak založili akciovou společnost, kterázačala používat pro výrobu parní stroj. První velocipédy se skládaly z prvního vysokého a druhého nízkého kola.
Mezi Michauxem a akciovou společností brzy vznikly spory, které výrobu značně poznamenaly. Pak vypukla válka francouzsko-německá a o velocipédech nebylo několik let takřka ani slyšet. Během této doby se zmocnila Angličanů myšlenka, zlepšit a zdokonalit dosavadní velocipédy. Tak se zrodily první „rowery“ s převodem a poduškovou obručí o dvou nízkých stejně velkých kolech, které úplně zatlačily bicykly s vysokým kolem.