Počátky jízdního kola jako dopravního prostředku sahají do začátku 19. století. Základním materiálem bylo dřevo. Na dřevěném rámu byla umístěna dvě dřevěná kola a poduška, která měla představovat sedadlo. Jezdec tento stroj poháněl tak, že se nohama odrážel o zem. První takovéto kolo sestrojil v roce 1813 německý baron Karl Wilhelm Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn a vynález byl pojmenován „draisina“.
Za 120 let, tedy do roku 1933, vývoj kola značně pokročil a zdokonalení tak významné, jako jsou měnitelné převody, už bylo používané a pronikalo i do závodnictví. Nejjednodušší formou měnitelného převodu, užívanou skoro jen v závodech, bylo zadní kolo, které mělo po pravé i levé straně převodové kolečko. Před kopcem závodník slezl, vyjmul kolo z vidlice a obrátil je tak, že větší převodní kolečko bylo v činnosti, čili mělo menší převod.
To nebyla ovšem pravá forma měnitelných převodů, jejímž podstatným rysem je, že můžeme během jízdy pouhým posunutím páčky na rámu kola změnit převod. Ale i tento druh měnitelných převodů již v té době vnikl do závodní praxe, měl úspěch a došel uznání u závodníků i kritiků.
Měnitelné převody byly použity v roce 1932 při mistrovství světa (silničním) v Itálii. V roce 1933 však byly při Tour de France zakázány. Pořadatelé usoudili, že skutečný atlet musí všude vystačit s jedním převodem. Vývoj se však zastavit nedá a měnitelné převody na kolech se staly samozřejmostí. Pro dokreslení tehdejších debat můžeme citovat jedno zdůvodnění pro používání měnitelných převodů.
„Analogie automobilu je přesvědčivá; jestliže pro automobil, který má nadbytek koňských sil, jest měna rychlosti nutná, aby motor pracoval vždy v optimálních obrátkách, je to tím nutnější u kola, neboť i cyklista se svými omezenými silami musí vždy pracovat v optimálních otáčkách pedálů.“