V minulém komentáři (Pohybu v životě našich dětí rychle ubývá – 3. 1.
2023) jsem s politováním konstatoval, že sportovní činnosti se vůbec
nevěnuje více než třetina dospělé populace a větší čtvrtina dětí a
mládeže.
Dnes se pojďme podívat, jakými způsoby nejčastěji sportují ti, kterým ještě není aktivní pohyb úplně cizí.
Dospělí Děti (5 – 18 let)
Organizovaně 11,6 % 51,2 %
S přáteli / kamarády 13,3 % 12,1 %
Individuálně 21,9 % 2,9 %
Různě 17,8 % 7,5 %
(Nesportuji 35,4 % 26,3 %)
Ponecháme-li pro tentokrát stranou ta vysoká procenta nesportujících, nejsou výše uvedené údaje na první pohled nijak ohromující, ale přesto se na ně pojďme podívat podrobněji. Oproti lednu 2021 zaznamenáváme u dospělých zřetelný pokles sportujících organizovaně (leden 2021 – 14 %) a s přáteli (leden 2021 – 17%). V tak krátkém časovém rozmezí jsou 3 – 4 procentní body rozdílu jistým znamením trendu, který svědčí nejen o postupném úbytku sportujících, ale také o tom, že lidé přestávají mít zájem sportovat společně, ve skupinách vrstevníků, ať už pod vedením trenéra, nebo i ve volně utvářených skupinách přátel. Na rozdíl od tohoto trendu se procento občanů sportujících individuálně během posledních necelých dvou let nezměnilo.
Organizovaně 11,6 % 51,2 %
S přáteli / kamarády 13,3 % 12,1 %
Individuálně 21,9 % 2,9 %
Různě 17,8 % 7,5 %
(Nesportuji 35,4 % 26,3 %)
Ponecháme-li pro tentokrát stranou ta vysoká procenta nesportujících, nejsou výše uvedené údaje na první pohled nijak ohromující, ale přesto se na ně pojďme podívat podrobněji. Oproti lednu 2021 zaznamenáváme u dospělých zřetelný pokles sportujících organizovaně (leden 2021 – 14 %) a s přáteli (leden 2021 – 17%). V tak krátkém časovém rozmezí jsou 3 – 4 procentní body rozdílu jistým znamením trendu, který svědčí nejen o postupném úbytku sportujících, ale také o tom, že lidé přestávají mít zájem sportovat společně, ve skupinách vrstevníků, ať už pod vedením trenéra, nebo i ve volně utvářených skupinách přátel. Na rozdíl od tohoto trendu se procento občanů sportujících individuálně během posledních necelých dvou let nezměnilo.
Můžeme se domnívat, že pozorovatelný odklon od
skupinového sportování je jedním z průvodních znaků rostoucího
individualismu? Jde o vliv nedostatku času, zvyšujícího se pracovního i
osobního vypětí, velké vytíženosti a zaneprázdnění v osobním životě,
permanentního stresu? Nebo je hlavní příčinou touha po větší osobní
nezávislosti a jakési pseudosvobodě, jejímž důsledkem je i neochota se
přizpůsobovat někomu jinému včetně přátel? Je to dobře, nebo špatně? Jde
snad o přirozený, zásadní a pochopitelný trend vývoje člověka od tvora
společenského k sobeckému a nespolečenskému, nebo je to jen krátká
epizoda lidské historie daná okamžitou sociálně ekonomickou a politickou
situací? Co z toho vyplývá pro jednotlivce i pro celou naši společnost?
Podobně bychom se mohli ptát ještě dlouho, ale směrodatné závěry bychom
neměli dělat bez spolupráce s odborníky, sociology, filozofy,
historiky, ekonomy a dalšími.
U dětí je naopak logické, že provozují sport
především organizovaně. Zejména proto, že o formě jejich sportování
nerozhodují většinou samy, ale převážně to za ně dělají jejich rodiče.
Ti přihlásí své potomky do toho či onoho oddílu, kam je následně
zpravidla přivážejí a po tréninku zase odvážejí, takže děti často nemají
ani čas a příležitost si ve sportovním oddíle vybudovat přátelské a
silné osobní vztahy. Jestliže tedy většina dětí sportuje organizovaně,
je zřejmé, že na ramenou sportovních klubů a oddílů, adresněji trenérů,
cvičitelů a instruktorů leží velká odpovědnost, protože právě oni mají
významnou příležitost děti pro to či ono sportovní odvětví nadchnout,
přispět k jejich pohybové gramotnosti a vypěstovat u nich pozitivní
dlouhodobou potřebu pohybových aktivit v životě.
Daří se jim to? Ani tady nelze paušalizovat,
některým se to jistě daří skvěle a opakovaně, jiným méně či vůbec. Na
tomto místě ale musím zmínit časté zaměření sportovních spolků především
na výkon (ty oddíly a kluby, kterých se to netýká, nechť mi laskavě
prominou). Mistrovských sportovních dovedností a nejlepších výsledků
však může dosáhnout jen malé procento dětí a mládeže, zatímco většina
dětí (ti „méně šikovní“) přestává být v oddílech žádoucí, věnuje se jim
méně pozornosti než těm sportovně talentovanějším. A upadající zájem
trenérů o ně vede mnohdy k tomu, že dítě v kolektivu nedobrovolně, nebo i
samo skončí, na sport zanevře a přestane sportovat úplně. S
přihlédnutím k tomu, že rodiče, kteří vedou systematicky své děti k
lásce k pohybu a sportu jsou oproti těm jinak zaměřeným nebo
pohodlnějším ve výrazné menšině, se společenská odpovědnost sportovních
spolků ještě zvyšuje.
Ano, na tomto místě se nám logicky naskýtá otázka,
zda je pro život jedince i společnosti důležitější krátké životní období
sportovní slávy, nebo celoživotní pozitivní vztah k pohybovým
aktivitám. Jasně, obojí má svůj význam a hodnotu, problém nelze stavět
takto antagonisticky a kategoricky. Je ale jasné, že na tyto a podobné
zásadní otázky by měli najít odpovědi nejen samotní mladí sportovci,
jejich rodiče a trenéři, ale rozumnou rovnováhu mezi těmito schematicky
naznačenými hodnotami sportu by měli rychle objevit a následně
stabilizovat zejména politici a státní úředníci, kteří o směřování a
podpoře českého sportovního prostředí rozhodují.
(rp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)